Kansen voor de fitnessbranche nemen toe!

Verschenen in Bodylife nummer 9 2016

Nog nooit is de behoefte bij de consument zo groot geweest om te gaan sporten. Door zowel maatschappelijke druk (we bewegen te weinig, leven ongezond en moet dus meer gaan sporten) als sociale druk (je wilt er goed blijven uit zien en sport als onderdeel van je leefstijl), zijn wij in Nederland massaal aan het fitnessen geslagen - van bodybalance en spinnen tot pure powerlifting." Zo schrijft het Rabobank Cijfers & Trends rapport van 22 november 2016. Er is volgens het trendrapport steeds minder behoefte om in verenigingsverband te sporten, consumenten betalen liever wat meer bij een professionele aanbieder.

Voldoende kansen voor de fitnessbranche dus, maar het rapport schrijft ook over een negatief marktsentiment, met name omdat de concurrentie moordend is, vooral vanuit grote budgetketens. De consument is onder andere hierdoor minder loyaal geworden, wil zich niet meer binden aan een langlopend lidmaatschap en is gevoelig voor prijsacties. Ook zie je steeds meer kleinschalige concepten in de vorm van personal training, outdoor training en boutiquestudio's. Deze spelen in op de behoefte van een deel van de doelgroep aan persoonlijke begeleiding en meer beleving. Hieraan zien we temeer dat men bereid is een meerprijs te betalen.

Samenwerken
Fitness blijft populair in Nederland, maar hoe ga je met deze marktontwikkelingen om als ondernemer van een regulier sportcentrum? Volgens het trendrapport is het van belang dat individuele fitnesscentra zich onderscheiden met nieuwe concepten. Naast sportbegeleiding ook bewegings- en voedingsadvies aanbieden, doelgroep programma's, inhaken op ontwikkelen in de regio op gebied van preventie en samenwerken met lokale zorgverleners.

Geadviseerd wordt een totaalconcept te bieden van fitness, recreatie en wellness; aansluiten bij eerstelijns zorg, aanbieden yoga, meditatie, mindfulness en dieet- en lifestyle-adviezen; Inhaken op de zorg waarbinnen de focus wordt verlegd naar preventie en een gezonde levensstijl; Het samenwerken met lokale zorgaanbieders, onder meer gericht op gezondheidsvraagstukken zoals obesitas; Het samenwerken met lokale sportverenigingen om zo het aanbod van activiteiten te differentiëren. Om het leden verloop tegen te gaan adviseert het trendrapport een duidelijke positionering.

Zingeving
De kansen blijven dus toenemen voor de fitnessbranche, vooral om positie in te nemen op gebied van leefstijl- en preventie, met de link naar de zorg en welzijn sector. Misschien een goed moment om goed te overdenken wat de zingeving (lees ook het artikel over Positieve Gezondheid in deze uitgave) is van het bedrijf en die om te zetten in een positioneringsplan 2017.
 

John van Heel - EFAA
j.vanheel@efaa.nl I 06 - 5362 3485

 

Edities