Functionele training? Functionele technologie!

Verschenen in Bodylife nummer 8 2016

Twee van de snelst stijgende trends in de afgelopen jaren zijn functionele training en fitness-technologie. Het aantal functional fitness-ondernemingen is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Hetzelfde geldt voor tech: een recentelijk GfK-onderzoek wees uit dat in de 16 sterkste wereldeconomieën, één op de drie mensen hun gezondheid bijhoudt door middel van apps of andere trackers. In beide trends zit een sterk stijgende lijn.


Twee trends, één verlangen
Deze trends zijn niet noodzakelijk gescheiden fenomenen. Ze lijken onderdeel van hetzelfde verlangen van de consument: een holistische aanpak voor een gezonde levensstijl. Waar je met functionele training je lichaam oefent door middel van natuurlijke (dagelijks toepasbare) bewegingen, meet je met fitness-technologie allerlei andere aspecten van je dagelijks leven, zoals je calorieverbranding en -inname, het aantal stappen op een dag, en je hartslag. De filosofieën van fitness tech en functioneel trainen gaan dus hand in hand. Als fitness professional is het dus interessant om te bekijken hoe je technologie goed kan inzetten om je onderneming te optimaliseren en je leden beter te helpen.

Begeleiding is alles
Zoals bij alle verschillende vormen van fitness is bij functioneel trainen de juiste houding en uitvoering van oefeningen leidend voor resultaten. Vooral bij intensieve vormen van functional fitness zoals CrossFit, kan slechte techniek snel leiden tot ernstige blessures. Daarom is het belangrijk dat je 'op de vloer' altijd gecertificeerde en gespecialiseerde trainers hebt rondlopen. Maar wat als je leden niet alleen in groepsverband met trainer wilt laten trainen, maar ook zelfstandig in de functional training zone aan de slag wilt laten gaan? Dan is het handig om een tool te hebben die dit mogelijk maakt, zoals een mobiele app die toegang biedt tot een grote variatie aan oefeningen met duidelijke instructies door middel van video of 3D-animatie. Voor op de vloer zelf, zijn er geavanceerdere kiosks beschikbaar, die je leden dezelfde mogelijkheden op een groter formaat bieden. Je kunt ze zien als digitale personal trainers, die je leden kunnen ondersteunen óf als extra ondersteuning van de trainers kunnen werken.

Een soepele administratie
Naast het helpen van je klanten, kun je met technologie ook jezelf een plezier doen. Een functional fitness-onderneming heeft natuurlijk ook gewoon administratieve rompslomp, uitdagingen met roostering, enzovoorts. Door een solide oplossing te kiezen die administratieve taken automatiseren zoals het verzenden van
facturen en het verwerken van storneringen, bespaar je jezelf een hoop kopzorgen. Hetzelfde geldt voor roostering. Vroeger hielden we alles in Excel bij en was je uren kwijt aan telefoontjes om afspraken te boeken en te annuleren. Met een goede roosteringstool kun je eindelijk Excel vaarwel zeggen, zodat klanten zelf via een app kunnen inboeken en je je bespaarde administratieuren aan je leden besteden.

Klantbehoud door next-level personal training
De toename in motivatie is één van de redenen waarom begeleid trainen zo populair is. Met persoonlijke begeleiding blijft echter het probleem, dat wanneer cliënten het gebouw verlaten, het voor hen makkelijk is de motivatie weer te verliezen of zich niet te houden aan hun voeding. Met goede fitness software en mobiele apps kunnen trainers doorlopend in contact staan met hun cliënten, waardoor deze voortdurend “een stok achter de deur” voelen. Door deze service aan te bieden, kun je klantmotivatie en tevredenheid verhogen, wat direct bijdraagt aan het succes en de omzet van je onderneming.

Return on investment
Technologie wordt primair ontwikkeld om bestaande werkzaamheden sneller en efficiënter te laten verlopen, wat je tijd en geld bespaart. Die tijd kun je steken in het leveren van nog betere service. Daarnaast helpt innovatie je een betere dienstverlening te geven, die voorheen niet mogelijk was. Dit helpt je klanten niet alleen gemotiveerd te houden en hun doelen te bereiken. Uit onderzoek blijkt namelijk dat gemotiveerde klanten vaker terugkomen, langer klant blijven, meer besteden en vaker vrienden doorverwijzen. Kortom, investeren in technologie loont!



HUGO BRAAM is technologieevangelist in de fitnessbranche en mede-oprichter van virtuagym.com, aanbieder van mobiele apps en all-in-one software voor fitnesscentra en personal trainers.

Edities