"Waarom zijn Jumbo & Starbucks zo succesvol?"

Verschenen in Bodylife nummer 8 2016

Waarom zijn de Jumbo Supermarkten & Starbucks zo succesvol? Dit was de insteek van het evenement dat FeelGoodClubs in samenwerking met Deloitte onlangs organiseerde. Een leerzame middag waarin de ondernemers van de FeelGoodClubs kennismaakten met de succesformules van Jumbo en Starbucks.

Jan Middelkamp (HDD Group), Bas Smeets (Deloitte Nederland), Edwin ten Brink (Jumbo-winkel Alphen aan de Rijn) en Peter Wolfhagen (FeelGoodClubs) prikkelden de aanwezige ondernemers tijdens hun presentaties en lieten zien dat het mogelijk is om echt onderscheidend te gaan worden in de branche.

Concurrentieslag

Bas Smeets van Deloitte Nederland vertelde dat er in de supermarktbranche net zo'n grote concurrentieslag plaatsvindt als in de fitnesswereld. "Albert Heijn bijvoorbeeld heeft al vele decennia last van de discounters. Er moesten antwoorden worden gevonden op regionale supermarkten, op Lidl en Aldi en op de nieuwe concurrenten zoals Jumbo. Hetzelfde geldt ook voor de fitnessbranche dat een antwoord moet vinden op de low-budgetclubs. Als tip gaf Bas nog een aantal zaken mee over hoe supermarkten zich onderscheiden in de markt. Waar voor fitnesscentra veel van te leren valt:

  • Supermarkten blijven permanent vernieuwen en creëren beleving
  • Supermarkten communiceren veel zowel offline als online
  • Supermarkten bouwen permanent aan hun merk

Betrek je medewerkers

Edwin ten Brink, eigenaar van Jumbo in Alphen aan de Rijn is zelf een fanatieke sporter. Wat hij zelf ervaren heeft bij het trainen in fitnesscentra is dat de begeleiding soms te wensen over laat. "Ik mis de service en klantvriendelijkheid die wij bij Jumbo wel bieden. Het wordt bij ons met hoofdletters geschreven. Onze missie is klanten verrassen. Dat betekent dat je buiten de grenzen moet denken. Daar worden onze medewerkers optimaal bij betrokken. Dit is gerelateerd aan de zeven zekerheden van Jumbo."

"In het begin dacht ik wat een onzin", vervolgt hij. "Maar het werkt wel en we creëren daarmee onderscheid. We hebben een eigen opleiding waar we ook regelmatig rollenspelen doen met echte acteurs. En elke dag voordat de winkel open gaat, praten we bij over de dag van gisteren." Waar we volgens Edwin naar toe moeten is zelfsturende teams. Hij liet onder andere een voorbeeld zien van de Vismarkt Pike Place in Seattle. "Hier hebben ze van de verkoop van vis een beleving gemaakt. Door hun eigen houding te veranderen, wist het verkoopteam van Pike Place een totaal andere omgeving en een nieuwe werkfilosofie te creëren: de FISH! Filosofie dat zich richt op authenticiteit, beleving, fun, mensen blij maken en bewust je houding kiezen."

Wat zijn de trends in fitness?

Wat zijn de trends in fitness? Daarover sprak Jan Middelkamp naar aanleiding van het kersverse Fitnessmarkt &Trendrapport 2014, 2016 en 2018. Voor dit rapport, vertelde Jan, is een literatuur onderzoek en een aanvullend surveyonderzoek onder fitnessclubs in Nederland en België gehouden. "Hoewel op het surveyonderzoek maar 93 clubs hebben gereageerd, geeft het toch een aardig beeld van de fitnessmarkt. Het geeft de clubs cijfers die ze kunnen gebruiken om te benchmarken." In het boek zit een bijlage met vragen die de ondernemers zelf kunnen invullen om te kijken hoe hun onderneming ervoor staat om dit te kunnen vergelijken met de nationale cijfers. Verder vertelde Jan iets over de onderwerpen in het boek, gerubriceerd in: de fitness sector in beeld, de clubs in beeld, het aanbod en de klant in beeld en de vraag naar aanbod. Jan liet ook zien welke trends er ons te wachten staan. "Naast het reguliere aanbod gaat het boutiquesegment groeien. Een voorbeeld hiervan is Soulcycle. Kenmerk van een boutiqueclub is dat ze vaak geen lidmaatschap hebben. Bij Soulcycle betaal je zelfs per sessie. Ook groepslessen kennen een stijging evenals Personal Training." Ook ging Jan in op wearables, een technologie die het mogelijk maakt om mensen buiten de club te volgen en te motiveren. Hoewel de Nederlandse fitnessbranche een verdringingsmarkt is, ziet Jan nog voldoende kansen om te investeren.

Hoe wordt je een herkenbaar merk?

Peter Wolfhagen begon zijn presentatie met een test over het herkennen van logo's. Een aantal bekende merken als Starbucks, Nike, Hilton en Apple passeerden de revue. "Apple is een bijzonder sterk merk doordat ze dezelfde klantwaarden hebben als hun consument. Ook Jumbo onderscheid zich in de markt door klantbeloften en de 7 zekerheden die in de cultuur van het bedrijf geworteld zijn." Een leuk voorbeeld noemde Peter The Ritz-Carlon hotelketen waar medewerkers permanente educatie krijgen. "Bij Starbucks zijn de medewerkers partners, en worden ze ook zo genoemd, waardoor ze zich meer verantwoordelijk voelen voor de kwaliteit. Bij elke Starbucks smaakt de koffie dan ook hetzelfde. Disney valt op door service met een glimlach en dat geeft een geoptimaliseerde klantervaring. Stuk voor stuk bedrijven die zich onderscheiden in de markt. Van belang voor een sterk merk zijn dus klantwaardes, klantbeloftes, herkenbare kwaliteit, permanente educatie en een optimale klantervaring. Daar moeten we met onze FeelGoodClubs ook naar toe. In ieder geval niet meer terug naar het traditionele fitnessaanbod. Maar naar een club met aandacht voor preventie, verandering van leefstijl, inspelen op trends als wearables in combinatie met coachen." Tenslotte legde Peter het FeelCoaching traject uit dat begin januari van start gaat en drie maanden duurt. "Het bevat drie elementen, namelijk beweging, voeding en ontspanning. De coaches die daarvoor opgeleid zijn werken niet met schema's, maar kijken naar wat iemand nodig heeft om de gewenste gedragsverandering te realiseren. Dat kan meer bewegen zijn, of andere voeding of meer ontspanning. Er komt ook een FeelGood app. Het programma kan zelfs gevolgd worden door mensen die niet bij je fitnessen.  Voor de ondernemer betekent dit dat hij anders moet gaan denken en niet meer alleen traditioneel lidmaatschappen moet verkopen, maar zich richten op 'een klant voor het leven'. De boodschap die Peter tot slot meegaf: "Wat gaat u na vandaag anders doen om u te onderscheiden?"


 

Edities