Content for dummies

Verschenen in Bodylife nummer 7 2016

De uitspraak 'Content is King' heb je vast al eens eerder gehoord. De boodschap, ofwel beeld en tekst zijn cruciaal als je een groot publiek wilt bereiken. Dit geldt zowel voor je website als ook voor nieuwsbrieven en Facebook-marketing.

Internetters worden dagelijks overspoeld door opdringerige advertenties en nemen deze vorm van reclame nauwelijks meer waar. Professionele bedrijven maken daarom klanten bij voorkeur enthousiast via goede inhoud. Ook jij kunt lezers een meerwaarde bieden: met creatieve en interessante artikelen over actuele thema's die een hoge nieuwswaarde hebben.

Met aantrekkelijke content op je website, Facebookpagina en in nieuwsbrieven wek je interesse van bezoekers en vergroot je de kans dat zij deze inhoud delen. Bovendien blijven ze langer op de website en komen ze eerder terug voor een tweede bezoek. Je versterkt hiermee je imago als dé expert voor fitness, afslanken en gezondheid in de regio. Als je laat zien dat je innovatief en deskundig bent, stijg je uit boven je concurrenten en de low-budget clubs. Dan hoef je heus niet mee te doen met een speciale aanbieding als 'de hele zomer gratis sporten'.

Betere SEO = hogere ranking
Een paar jaar geleden was het nog mogelijk om met een paar simpele teksten met zoveel mogelijk keywords een hoge google ranking te behalen. Die tijden zijn voorbij: dankzij nieuwe updates zijn zoekmachines steeds slimmer geworden en komen websites met goede teksten en veel interactie sneller op de eerste plaats.

Passie
´Storytelling´ is van het grootste belang. Zowel via online als offline kanalen: vertel je verhaal en bied enthousiaste leden een podium om hun verhaal te vertellen. Welke resultaten hebben ze bij jouw club geboekt? Bovendien zou de klassieke reclameboodschap steeds meer ingepakt moeten worden in relevante content rondom gezondheid, afslanken en bijvoorbeeld diabetes. Sleutel tot het succes van content marketing is dat het de passie overbrengt, het hart van je bedrijf.

Gebruik Facebook om 'testimonials' van tevreden klanten te plaatsen, uiteraard ook met hun foto erbij. Doe dit wekelijks, dus niet maar een keer per jaar. Je wilt niet de indruk wekken dat je maar een paar tevreden klanten hebt. 'Tag' vervolgens de klant in het bericht en zie daar: Facebookvrienden van de persoon in kwestie zullen gaan reageren en de interactie is een feit. Een dialoog werkt altijd.

Jij redt levens, bestrijdt vetzucht, vecht tegen welvaartsziekten? Kijk naar 'the bigger picture' van je fitnessbedrijf in plaats van het alleen maar aanbieden van fitness en groepslessen. Vind hierbij gerelateerde 'content' en koppel dit aan elkaar via sociale media. De 'waarom' vraag wordt zo belangrijker en zal mensen eerder aansporen tot reageren. Het koppelen van content van verschillende bronnen verhoogt bovendien de online vindbaarheid van je boodschap.

Show, don't tell
Youtube is met 1 miljard gebruikers wereldwijd een van de belangrijkste bronnen van informatie. Vroeger lazen we handleidingen, nu gaan we intuïtief direct aan de slag en als we iets niet begrijpen gaan we niet naar de website van de producent, maar kijken we op Youtube hoe het werkt. Enorme kansen liggen hier voor de fitnessmarkt. Presenteer workouts en groepslessen via Youtube. Neem consumenten al mee in de ervaring en visualiseer in welke behoefte je voorziet.

Een beeld zegt dus meer dan duizend woorden en in het geval van Facebook is dit zelfs een understatement. Facebook is bij uitstek geschikt voor het plaatsen van foto- en videomateriaal. Beelden zorgen voor veel meer interactie en zijn ook veel meer 'viral' dan tekst, dat wil zeggen dat ze veel sneller worden gedeeld en verspreid. Kom dus niet met droge, tekstuele trainingstips, maar laat je favoriete instructeur door middel van een foto of filmpje de oefening van de week voordoen. Niet te serieus, humor is heel belangrijk.

Maak een plan
Stel de juiste persoon binnen je organisatie aan om de social media te beheren. Iemand die kan denken en handelen als een soort journalist. Maak een contentkalender met voor de hand liggende speciale dagen. Net zoals door grote merken regelmatig wordt ingehaakt op bijzondere momenten. Inspiratie vind je daarbij op diverse platforms zoals Wikipedia, of google eens naar de inhaakkalender of issuekalender.

Tijd en talent
Let erop dat je tekst goed is opgebouwd, onderhoudend is en prettig leest. Een aantrekkelijk artikel hoeft niet lang te zijn: liever kort en krachtig dan lange uitweidingen met ingewikkelde zinnen. Ook het gekozen beeldmateriaal is van groot belang: zorg dat het goed bij het onderwerp past en op een positieve manier opvalt.

Goede content maken kost tijd, en dat is iets waar je als ondernemer toch al zo weinig van hebt. Bovendien moet je hiervoor niet alleen goed kunnen schrijven en oog hebben voor grafische vormgeving, maar ook nog eens expert zijn op het gebied van social media. Wij komen in de praktijk veel cubs tegen die dergelijke taken graag willen uitbesteden. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan en een specialist ervoor kan zorgen dat je online goed voor de dag komt? Bij Greinwalder & Partner stellen we iedere maand kant en klare teksten en beeldmateriaal ter beschikking voor online uitingen. Met persklare, gefundeerde artikelen en leuke Facebook-posts over de onderwerpen afslanken, fitness en gezondheid.

Communicatie heeft meer effect als meerdere kanalen worden ingezet ('multi-channel'). De artikelen kun je gebruiken voor je nieuwsbrief en/of delen via Facebook en andere sociale mediakanalen. Omdat op deze media weinig plaats is, vermeld je een korte teaser en verwijs je met een link naar het volledige artikel op je website. Hiermee bied je als club veel meerwaarde voor leden en potentiële klanten. Fans zullen je met likes en reacties bedanken en de bijdrage delen. Dit vergroot je bereik enorm.

Jan Desmit. Deze sporteconoom is verkozen tot internationale marketing Consultant van het jaar. Hij beschikt over meerjarige ervaring als consultant en marketingspecialist bij Greinwalder & Partner. Hij was verantwoordelijk voor de sales en marketing van een groot fitnesscentrum. "Het gaat om strategie en belangrijk is dat een campagne past in de totale marketingplanning en gedragen wordt door alle medewerkers van de club. Ik heb zelf als klant de waarde van de kracht ervaren van de individuele adviezen van de specialisten van Greinwalder & Partner." Zijn specialiteit is het opzetten van een samenwerking met regionale partners. Door deze samenwerking krijgen clubs meer marketingbudget en een grotere ledeninstroom.

Jan.Desmit@greinwalder.com

 

Edities