De USP van de premiumcentra!

Verschenen in Bodylife nummer 7 2016

Je hoort het regelmatig, mensen die al jaren trainen bij premiumsportcentra die bij de komst van een lowbudget opzeggen met als argument: "Ik krijg toch geen aandacht op de fitnessafdeling, dus waarom zou ik meer betalen?" En vaak enigszins begrijpelijk, de nieuwe instroom heeft de volle aandacht, met intakes, testen, vervolgafspraken, maar des te belangrijk om een focus te behouden op het contact met de bestaande leden. Toch is het cruciaal om focus te houden op het ontwikkelen van de aandacht in de fitnessafdeling voor elke klant, anders is de keuze snel gemaakt door de leden.

Na een afdelingsbrainstorm kom je al snel op aandachtspunten die een flinke impact kunnen hebben. De PC achter de trainersdesk zo neerzetten dat je altijd zicht houdt op de ingang. Blijf, als je even een communicatie hebt met collegae, met je gezicht gericht op de ingang, zodat je toch kan blijven begroeten. Ook als je in gesprek bent met een klant, richt jezelf op de zaal en de ingang. Houd contact in de plaats van je gezicht naar een hoek of muur te richten, zodat je niet kunt zien wat er in de zaal gebeurt. Voor de hand liggend natuurlijk, maar ken je alle klanten wel echt persoonlijk? Vaak wordt er wel contact gemaakt en gevraagd hoe het gaat, maar de vraag "Aan welk doel werk je?" wordt niet altijd gesteld, terwijl dat de belangrijkste vraag is om mensen vanuit onze expertise goed te kunnen begeleiden en te adviseren. Als die 'doelen' vraag gesteld is, dan kan je er ook op doorvragen en adviseren en echt meer betekenen voor de klanten. Stel de vraag ook gerust of men behoefte heeft aan een variatie in schema, een andere oefening, meer begeleiding. Het zou kunnen dat men het wel leuk vindt (of er al lang op zit te wachten) om van schema te veranderen, het kan echter ook dat er een serieuze behoefte ligt aan een op een begeleiding, personal training dus.

HET grote verschil tussen de lowbudget en premium is het team. Laat zien dat veiligheid, correctie, effectief trainen, erg belangrijk voor je is, dat je serieuze interesse hebt en fanatiek bent in het begeleiden op deze aspecten. Je staat er verbaasd over dat, als je dat bloedfanatiek doet, hoe mensen dat in positieve zin op gaat vallen.

Elke medewerker heeft een primaire verantwoordelijkheid zijn afdeling schoon te houden, of misschien moet ik spiksplinterschoon zeggen. Leden betalen geen 20 tot 30 euro meer per maand om in het zweet van anderen in een stoffige ruimte te trainen of om te kleden in vieze kleedruimten of douches. Houd de focus op hygiëne en laat klanten zien dat je de afdeling spik en span schoon wilt houden.

De USP voor premium sportcentra, het team met een focus op aandacht voor de klant en de omgeving!

John van Heel
EFAA

 

Edities