Wijze lessen uit het bedrijfsleven

Verschenen in Bodylife nummer 6 2016

Met mijn bedrijf Fitter Nederland bevind ik mij binnen het bedrijfsleven en de fitnessbranche. Interessant, afwisselend en zeer inspirerend. Want, ondanks dat elke organisatie en sector anders is, willen we als ondernemer allemaal hetzelfde. Namelijk een flinke omzet, vitaal en betrokken personeel, groei en een mooi toekomstperspectief. In voorbereiding op mijn lezingen en presentaties die ik geef aan sportclubondernemers en instructeurs, laat ik mij graag door het bedrijfsleven inspireren. Vooral de grote organisaties, met meer dan 1000 medewerkers, vind ik boeiend.

Wijze les 1: Meten=Weten
Aan een HR manager uitleggen dat het registreren van je cijfers essentieel is om strategie te kunnen bepalen, is hetzelfde als aan je leden vertellen dat groenten gezond zijn, dat weten we. En toch is het meetbaar maken van processen voor veel fitnessondernemers nieuw. Weet jij hoeveel een enkele groepsles kost (incl. de kosten van de licentie, personeel en materiaal)? Hoeveel een enkel lid per maand gemiddeld opbrengt? Hoeveel procent van je leden groepslessen volgen? Hoeveel nieuwe leden gegenereerd worden door passieve sales? Je kan pas handelen en investeren als je zicht op cijfers hebt.

Wijze les 2: Jaarplannen en het stellen van doelen
Zelf ben ik meer van de korte termijn plannen. Een jaarplan voelt soms als koffiedik kijken. Toch is het zo ontzettend belangrijk dat je het grote geheel, de stip op de horizon in het zicht houdt. Succesvolle organisaties zijn dagelijks bezig met het vertalen van doelen in praktische stappen. Het is de enige manier om op koers te blijven en niet te vergeten het team betrokken te houden. Welke doelen stel jij deze week, aankomende maand en waar wil je staan eind 2016?

Wijze les 3: Personeelsbeleid
In mijn vorige column heb ik hier al over geschreven. Ieder mens heeft behoefte aan aandacht, feedback en ondersteuning. Een betrokken team presteert eenmaal beter! Onderschat de waarde van een goed opgeleid en betrokken team niet. Zij maken het verschil en brengen centen in de la. Wat is jouw personeelsbeleid en waar leg jij de lat?

Wijze les 4: Klachtenmanagement
Met de opening van een nieuwe sportclub in de buurt neemt ook de veeleisendheid van de leden toe. En weet ook: het gaat niet om het nieuwste van het nieuwste, maar wel om schoon en goed werkende faciliteiten, oplossingsgericht handelen en luisteren naar je klanten. Reageer altijd en blijf het gesprek aan gaan.

Wijze les 5: DNA
Laat je inspireren door een bedrijf zoals Ikea. Elke medewerker is herkenbaar, communiceert en 'ademt' Ikea. Wat is het DNA van jouw sportclub? Omcirkel Ja of Nee.

Kan de lokale populatie, de leden, jouw familie en vrienden jouw bedrijf op dezelfde wijze omschrijven? Ja/Nee.

Ervaren ze elke keer hetzelfde? En is dat fijn en positief? Ja/Nee.

Spreekt elke collega klanten op dezelfde manier aan en vertelt elke collega hetzelfde over bijvoorbeeld ClubJoy Power, Yoga en de kinderopvang? Ja/Nee.

Kent iedereen de gedragscode? Ja/Nee.

Organisaties kun je niet met elkaar vergelijken, sectoren evenmin. Je hebt waarschijnlijk geen HR afdeling, ook geen miljoenen om te investeren in marketing, opleidingen en coaching. En toch kun jij net als Ikea, Albert Heijn en Scotsh & Soda ervoor zorgen dat de basiselementen van goed ondernemerschap staan als een huis. Dat je investeringen doet op basis van cijfers en niet je gevoel. En? niet te eigenwijs bent om hulp te vragen! Samen bereik je meer.

Wil je reageren? Advies of hulp bij dit onderwerp? Stuur een email naar marije@fitternederland.nl. Op mijn website www.fitternederland.nl staan ook interessante artikelen voor de fitnessbranche.

Marije de Vries (1981)
Onderneemt en werkt als trainer en coach binnen de fitnessbranche en het bedrijfsleven. Met een door haar ontwikkeld veranderingsprogramma helpt zij ieder jaar duizenden mannen, vrouwen en werknemers met de overstap naar een ideale lifestyle en succesvol ondernemen. Kijk op www.fitternederland.nl voor meer informatie.

 

Edities