Waanzinnig?

Verschenen in Bodylife nummer 6 2016

Waanzinnig! Een mooi woord uit de Nederlandse taal die zowel in een hele positieve als een hele negatieve zin gebruikt kan worden. Als het woord gebruikt wordt in positieve zin zal degene die het woord gebruikt vol bewondering zijn. Vol enthousiasme en overtuiging. Als het woord in negatieve zin gebruikt wordt duidt dit op onnadenkendheid en irreele denkbeelden en verwachtingen.

Als ik aan de FW Top denk, is 'waanzinnig' het eerste woord dat me binnenvalt. En mijn eerste associatie is natuurlijk de positieve uitleg van het woord. Prachtig vind ik het om te zien wat de branche weer allemaal bedenkt om het voor de sporter leuk te maken. Steeds weer nieuwe impulsen, steeds weer doorontwikkelingen van bestaande producten, steeds weer nieuw, nieuw, nieuw. Voor iemand die erg van veranderingen houdt zoals ik, is dit aspect van de fitnessbranche geweldig. Het vernieuwende hoort heel sterk bij de fitnessbranche en is misschien ook wel noodzaak.

Plezier
In mijn verleden heb ik gewerkt in een procesindustrie waar ook vernieuwd werd, maar zeker niet in het tempo zoals we dat in de fitnessindustrie gewend zijn. Waren we in het verleden nog gericht op het ? oneerbiedig gezegd ? "verhuren van fitnessapparaten" en het geven van groepslessen, de afgelopen paar jaar zijn fitnessclubs bezig gegaan zich te onderscheiden. Daarbij werd in veel gevallen gekozen voor ofwel het aanbieden van resultaat voor de consument, ofwel het verhogen van de funfactor. De ontwikkeling die ik momenteel in de branche zie is het samenbrengen van deze beide richtingen; Het bieden van resultaat en wel op een wijze die de consument zoveel mogelijk plezier brengt. Ongetwijfeld gaan we op de komende FW Top weer de nodige nieuwigheden tegenkomen die juist hierop inspelen.

Enthousiasme
Als ik op de beurs rondloop vind ik het enthousiasme van veel ondernemers die daar rondlopen het mooiste om te zien. De echte ondernemers die kansen ruiken. De ondernemers die heel bewust een ontwikkeling onder de loep nemen en de waarde en mogelijkheden voor hun onderneming wegen. Ondernemers die de volledige afweging maken: vind ik het leuk, vinden mijn klanten het leuk, voegt het iets toe aan mijn dienstverlening, brengt het me een doelgroep die ik nu niet bereik, kan ik er (meer) geld mee verdienen? Bij deze ondernemers kun je er bijna zeker van zijn dat zij welke investering dan ook tot een financieel succes maken.

Het valt me op dat er nog steeds ondernemers zijn die puur redeneren vanuit hun eigen liefde voor de sport of een bepaald product, waarbij ze er vanuit gaan dat hun klanten wel (extra) zullen willen betalen voor het nieuwe product. Zij beslissen puur vanuit hun eigen enthousiasme en de kans dat zij het deksel op hun neus krijgen is heel groot waarna ze zich teleurgesteld in hun klanten in een stoel laten zakken.

Onderbuikgevoel
De beslissing van een fitnessondernemer om te investeren begint natuurlijk wel bij het eigen enthousiasme voor het betreffende product, concept of dienst. Als dat er niet is kan het product nog zo goed zijn, zonder het eigen enthousiasme lukt het de meeste mensen niet het ook te verkopen aan zijn of haar klanten. Daarnaast hebben we te maken met het onderbuikgevoel van de ondernemer. "Gaat dit product, concept of dienst de consument aanspreken? Wat zegt mijn gevoel?". In veel gevallen bedriegt het gevoel u niet, dus luister daar ook naar. En dan hebben we natuurlijk de rationele afwegingen. Past de investering in mijn strategie? Past het bij mijn positionering? Brengt het mij misschien nieuwe doelgroepen? Kan ik extra omzet verwachten met deze investering of is het vooral om mijn bestaande klanten een plezier te doen? Hoe ga ik dan die extra omzet behalen? Kortom, realistische verwachtingen en doelstellingen koppelen aan de mogelijkheden.

Succes
Het laat zich raden dat ik u adviseer alle nieuwe producten, concepten en diensten goed te bekijken. Degene waar u zelf enthousiast van wordt, weegt u tegen zowel uw onderbuikgevoel als tegen alle rationele zaken als terugverdientijd, omzetmogelijkheden, invloed op uw retentiecijfer enzovoorts. Maakt u dan een beslissing, dan is de kans dat u van uw investering een succes maakt heel reeel.

Kortom; ga vooral wel naar de FW Top, zou ik zeggen. Neem alle ontwikkelingen goed in u op. Bedenk wat uw doel is met uw onderneming. Waar verdient u uw geld mee en welke ontwikkeling heeft wat dat betreft voor u meerwaarde. Maak heel bewust de afweging of investeren zinvol is. Is uw conclusie dat de investering niets toevoegt? Doe het dan ook niet. Weersta de verleiding en neem geen beslissing die waanzinnig zal blijken. Door, op naar de volgende nieuwigheid, er is genoeg! Veel plezier en wijsheid op de FW Top.

Rene Wantzing
Na jarenlang werkzaam te zijn geweest in diverse managementfuncties is hij als ondernemer in de fitnessbranche beland. Sinds 2011 is Rene bij Greinwalder & Partner werkzaam als Consultant | Marketing Specialist. Naast de kennis van strategieen, marketing en reclame die iedere Greinwalder Consultant als vanzelfsprekend moet hebben, is hij gespecialiseerd in de 'koude' kant van het ondernemen: bedrijfseconomische aspecten en rendementsoptimalisatie. Komend vanuit een branche die zeer aan veranderingen onderhevig was, heeft ook het managen van veranderingen weinig geheimen voor hem.

 

Edities