Mobiele micro-momenten voor grote bedrijfsresultaten

Verschenen in Bodylife nummer 6 2016

Nederland is een echt smartphone-land met een relatief hoge adaptatie: vier op de vijf Nederlanders heeft er een. Uit onderzoek van Google blijkt dat voor 68% van de smartphone-eigenaren de dag begint met eerst even hun telefoon checken. Dit betekent dat voor deze groep hun telefoon letterlijk dag en nacht binnen handbereik is. En dat betekent tevens dat bedrijven hun publiek potentieel dan ook dag en nacht zouden kunnen bereiken.

Gemiddeld gebruikt een smartphone-gebruiker zijn telefoon meer dan honderd keer per dag. Wanneer je te laat bent voor een afspraak stuur je snel een berichtje, je checkt je e-mail als je met je boodschappen in de rij voor de kassa staat en je blijft voortdurend op de hoogte van wat je vrienden doen via social media. Voor jou als ondernemer potentieel allemaal contactmomenten met je klant, maar niet al deze momenten zijn ideaal om zakelijk met je leden te communiceren. Zij willen nu eenmaal niet constant gebombardeerd worden met marketingberichten, zeker als de relevantie mist.

Mobiele interactie
Toch zijn er zeker een aantal momenten wanneer het als fitnessonderneming waardevol kan zijn om mobiele interactie met je doelgroep te hebben, of dit nu bestaande klanten zijn of potentiele nieuwe leden. En eerlijk gezegd zul je wel moeten. Online wordt steeds belangrijker en aangezien meer en meer mensen mobiel online zijn en ook via dit medium hun keuzes voor aankopen en diensten maken, dan leg je het uiteindelijk af tegen je concurrentie als zij wel een goede mobiele strategie hebben en jij niet.

De vraag is nu hoe een goede mobiele strategie er voor jou als fitnessbedrijf uitziet en op welke momenten je nou moet zorgen dat je een mobiele interactie met je doelgroep hebt? Voor het antwoord op deze vraag kijk ik graag naar wat internetgigant Google identificeert als vier belangrijke momenten, waar je als onderneming op zou moeten inspelen.

1. Ik-wil-iets-weten-momenten
Je staat in de supermarkt en je vraagt je af welk eten nu extra eiwitrijk is, omdat je trainer had aangegeven dat eiwitten belangrijk zijn voor spieropbouw. Of je ligt wederom nog laat in bed te Netflixen omdat je moeilijk kunt slapen en bedenkt je dat je meer wilt weten over gezonde slaapgewoonten. Of hoeveel calorieen je per dag zou moeten eten om voor de zomer acht kilo kwijt te zijn. Deze ik-wil-iets-weten-momenten zijn de momenten wanneer mensen tegenwoordig naar hun smartphone grijpen om deze kennis op te doen. Op zo'n moment is het een kans om als fitnessonderneming klaar te staan om die kennis te delen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een mobiele app voor je klanten met kennisgroepen of tools waarmee een voedingsadvies op maat gegeven kan worden om hun doel te bereiken.

2. Ik-wil-ergens-heen-momenten
Een goed voorbeeld van een ik-wil-ergens-heen-moment is dat cruciale moment wanneer iemand besluit zijn lifestyle om te gooien en lid te worden van een sportschool. Ze grijpen naar hun telefoon en zoeken naar een sportschool in de buurt. 51% van de smartphone-gebruikers vindt nieuwe bedrijven om zaken mee te doen direct via mobiel zoekgedrag. Mobiel is dus nu al een enorm belangrijke bron van potentiele klanten en dat zal alleen maar meer worden. Een goede responsive website (die zich aanpast aan mobiele bezoekers) is hiervoor dus essentieel, maar ook het inzetten van marketing met Google Adwords, om reclame te maken wanneer mensen zoeken naar een sportschool in jouw omgeving, hoort bij een goede mobiele strategie.

3. Ik-wil-iets-doen-momenten
Dit zijn de momenten wanneer mensen met een specifieke taak bezig zijn en daar instructies voor nodig hebben. Een voor de hand liggend voorbeeld is tijdens hun training. Ze weten dan bijvoorbeeld wel welke oefeningen ze moeten doen, maar kunnen twijfelen over hoe deze correct uit te voeren. Op dat moment pakken ze hun mobiele telefoon om informatie op te zoeken. Tegenwoordig is veel krachtapparatuur voorzien van QR-codes, die hiervoor ingezet kunnen worden. Als je sportschool een mobiele app biedt die deze code kan scannen om direct oefeningsinstructies te bieden, spring je in op een informatiebehoefte van je leden, die niet alleen zorgt voor geweldige service, maar daarmee ook een positiever beeld schetst van je sportschool.

4. Ik-wil-iets-kopen-momenten
In lijn met de ik-wil-ergens-heen-momenten, wanneer men besluit welke sportschool te bezoeken, zijn de ik-wil-iets-kopen-momenten cruciaal voor jouw business omdat men hier besluit tot aankoop over te gaan. Over het algemeen moet het potentiele lid dit vaak uitstellen, omdat er geen mogelijkheid is tot online aankoop of inschrijving. Besef je echter dat de moderne consument gewend is direct te krijgen wat ze willen, op het moment dat zij hiervoor kiezen. Als ze hiervoor bij jou verplicht nog een rondje door de club moeten lopen, dan raak je je klant mogelijk kwijt aan een club die wel direct inschrijven via de website toelaat. Versterk bovendien je online inschrijfproces met een virtuele tour door je club (360 graden foto's op Google!) en testimonials van echte leden, zodat de klant het gevoel heeft een goede afweging te kunnen maken alvorens tot aanschaf over te gaan.

Ben aanwezig, ben nuttig, ben snel
In 2015 deed ruim zeven op de tien Nederlanders een online aankoop, en mobile wordt meer en meer het platform voor online interactie. Zorg daarom dat jouw website mobiel-klaar is, online inschrijven ondersteunt, maar dat je ook in de dienstverlening naar je leden een mobiele meerwaarde biedt. Zo optimaliseer je je marketing en service-activiteiten voor een maximale groei van je onderneming.

Maak kennis met Virtuagym tijdens de FW Top 2016!
​
Ook dit jaar is Virtuagym weer vertegenwoordigd op de FWTop. Bij stand 715 in hal 2 staat het team klaar om de nieuwste features te laten zien van Virtuagym's alles-in- een software voor sportscholen en personal trainers, waaronder: online inschrijvingen en online betalingen voor naadloze klantacquisitie, en tal van nieuwe features in de mobiele app (zoals push-notificaties) die de klantcommunicatie verbeteren en de klantervaring nog sterker maken. Daarnaast is ook NEO Health van de partij, met hun nieuwe wearables en fitnesstechnologie.

Hugo Braam, is technologie-evangelist in de fitnessbranche en mede-oprichter van Virtuagym, leverancier van innovatieve fitness software en mobiele apps voor sportscholen en personal trainers. Contact: hugo@virtuagym.com www.virtuagym.com

 

Edities