Doe de gratis zomercheck

Verschenen in Bodylife nummer 5 2016

Zomer 2016. De vakanties zijn aanstaande, u bemerkt wat minder hectiek in uw club, veel leden komen wat minder frequent sporten dan normaalgesproken. En begrijpelijk, want wie wil er nu niet lekker buiten zijn als de dagen langer, zonniger en warmer zijn! Bovendien: afleiding genoeg met het EK in Frankrijk, de Tour, Wimbledon en de Olympische Spelen in Rio aanstaande…

U heeft uw zomerrooster al klaar, de vakanties zijn ingepland. Voor de één komt er nu een periode van betrekkelijke rust, voor de ander een periode waarin vooral veel werk overgenomen moet worden. De schoorsteen moet immers blijven roken, het pand onderhouden, misschien wat schilderwerk of vervanging van een of ander…Tijd om alles klaar te maken voor een hopelijk succesvol 3e en 4e kwartaal!

Ik kan u sterk aanraden in deze periode eens aandachtiger naar uw onderneming als geheel te kijken. Hoe is het fundament van uw club er aan toe? En dan heb ik het niet over de fundering van uw bedrijfspand, maar over de schakels die bepalend zijn voor uw succes, de komende tijd.

Ondernemer

In hoeverre heeft u helder voor ogen waar de toekomst van uw club ligt? Hoe concreet heeft u uw doel voor ogen en heeft u de route naar dat doel gedefinieerd?

Markt

Welke kansen en bedreigingen liggen er voor u die u op weg naar uw doel tegenkomt? Hoe houdt u de schade beperkt? Of, aan de andere kant: hoe maakt u optimaal gebruik van de kansen die de markt u biedt?

Concurrentie

Juist deze periode is uitermate geschikt om uw concurrenten eens uitgebreid onder de loep te nemen. Doe eens een uitgebreid onderzoek naar hun kracht en zwakte en bedenk waar uw unieke krachten liggen. En hoe u uw zwakte kunt maskeren.

“Als je je tegenstander kent en je kent jezelf, hoef je geen angst te hebben voor het resultaat van honderd oorlogen. Als je jezelf kent, maar je vijand niet, zul je tegenover elke overwinning een nederlaag moeten slikken. Als je zowel jezelf als je tegenstander niet kent, zul je in elke strijd bezwijken” (Sun Tzu, The Art of War)

Positionering

Waarin bent u onbetwist de beste, en/of het meest innovatief? Wie is daar nog meer van op de hoogte, behalve uzelf en misschien uw team? Hoe zichtbaar is dat binnen maar vooral ook buiten uw club?

Aanbod

Nu u weet wat uw gewenste positionering is, komt onvermijdelijk de vraag: klopt uw huidige aanbod daar nog wel naadloos bij? Of mist u zaken die eigenlijk wel bij deze positionering passen? Biedt u nu misschien producten of diensten aan, die helemaal niet aansluiten bij deze positionering? Voor uw potentiele klanten en consumenten in het algemeen is het van het grootste belang dat ´het plaatje´ klopt. En hoe meer u wilt aanbieden, hoe ondoorzichtiger het wordt.

Prijsstrategie

De met afstand grootste ´rendementsverbeteraar´ voor uw onderneming! Hoe vaak analyseert u eigenlijk uw prijsstrategie en de gevolgen daarvan: de samenstelling van de verkochte lidmaatschappen? Verkoopt u ook daadwerkelijk de lidmaatschappen waarin uw kracht tot uiting komt? Of verkoopt u vooral de ´goedkopere´ lidmaatschappen Hetgeen overigens ook een keuze kan zijn…

Realiseert u zich dat meer dan 90% van uw omzet wordt bepaald door een effectieve prijsstrategie en hierin is altijd ruimte voor verbetering. En elke goede aanpassing betekent een directe en onvermoed hoge verbetering van uw rendement!

Uw onderneming kan pas effectief succesvol zijn en blijven, wanneer de bovenstaande schakels kloppen en op elkaar zijn afgestemd. Ik weet dat voor velen van u de tijd normaalgesproken ontbreekt om met deze materie bezig te zijn. Het is immers ´werken aan je onderneming´ en daar komt nu eenmaal niet iedereen aan toe!

Gebruik de komende 2 maanden, in betrekkelijke rust, om deze punten voor uzelf opnieuw uit te werken. Vertrouw niet op de vanzelfsprekende koers die u niet voert. Ondernemingen, groot en klein, veranderen doorlopend onder invloed van de steeds sneller veranderende maatschappij. U ontkomt hier ook niet aan.

Deze gratis zomercheck zal u, behalve veel inzichten, ook plezier en rendement opleveren, in alle opzichten.

Ik wens u een prachtige zomer.


Arjan van Dorp
Als Senior Consultant ligt zijn focus op het behalen van daadwerkelijk resultaat.
Wilt u reageren? Stuur dan een e-mail naar arjan.van.dorp@greinwalder.com

Edities