Focus op succes: Back to a Bright Fitness Future

Verschenen in Bodylife nummer 5 2016

Om de haverklap wordt de fitnessindustrie geconfronteerd met ongenuanceerde berichtgeving. Eric Vandenabeele, directeur van Fitness.be pleit voor meer aandacht voor positieve ontwikkelingen binnen de fitnessbranche. “We mogen de problemen binnen onze sector niet negeren, maar het is een gezonde focus op opportuniteiten en succes die ons vooruit zal helpen.”

“Soms worden we moedeloos van de problemen die op ons afkomen. Alsof het economisch klimaat en de toenemende concurrentie al niet voldoende zijn. Om de haverklap wordt de fitnessindustrie geconfronteerd met ongenuanceerde berichtgeving. Gedragscodes worden ons om de oren geslagen alsof we zonder betutteling van overheid en administraties niet correct zouden kunnen werken. Spreken en klagen over onze problemen kan verslavend werken. We moeten dit patroon doorbreken en meer focus leggen op al het positieve dat onze sector te bieden heeft. Dankzij onze succesverhalen kunnen en moeten we onze toekomst veilig stellen. Vooruit kijken, problemen oplossen en positivisme zijn altijd inherent geweest aan onze sector, ons product en onze ondernemers.”

Profeten

“Iedereen kent in zijn omgeving wel iemand die zich door een fitnessclub, al dan niet terecht, benadeeld of bekocht heeft gevoeld. Niet voor niks verwerken scenarioschrijvers het zelfs in feuilletons zoals ‘Friends’. Het is herkenbaar. Kortzichtige ongenuanceerde profeten zien hierin een argument om met argwaan en kritiek naar onze sector te kijken. Nochtans is het onze steeds toenemende marktgrootte die hier aan de basis ligt. Als in België bijna 1 miljoen mensen gebruik maken van het fitnessaanbod, dan is het niet meer dan logisch dat daar ook ontevreden gebruikers tussen zitten. Vorig jaar maakte men zich tot in het parlement ongerust over de jaarlijkse klachtenstroom van fitnessconsumenten bij de Federale Overheidsdienst Economie. Honderd klachten op meer dan 750.000 beoefenaars in meer dan 800 clubs komt neer op 0.014%. Dit is geen stroom, zelfs geen kabbelend beekje.

Dit is slechts één voorbeeld waar fitnessondernemers zich terecht druk over maken. Vooral omdat dergelijke zaken met veel enthousiasme worden overgenomen door de media. Meegaan in deze negatieve gedachtenspiraal doet ons echter geen goed. Nieuwswaarde en kijkcijfers worden nu eenmaal niet gemaakt door een goed nieuwsshow.”

George Lucas

“Zoals George Lucas ooit zei, zijn we voor een groot deel zelf verantwoordelijk voor onze eigen realiteit. Negatieve gedachten dragen bij tot een gevoel van ontevredenheid en teleurstelling. Positieve gedachten trekken andere positieve gedachten aan.

Door onze focus teveel te leggen op het bestrijden van negatieve zaken en onterechte berichtgeving waardoor we ons benadeeld voelen, verliezen we aandacht voor succesverhalen. Succesverhalen waar onze sector, meer dan welke sector ook, vol van zit. Als sectororganisatie heeft Fitness.be zich voorgenomen om hier het voortouw in te nemen. Succesverhalen worden gebundeld en onder andere op regelmatige basis verspreid via sociale media. Deze boodschappen hebben we nodig om onze sector het imago te laten behouden welke ze verdient.”

Motivators

“Succesverhalen hebben we niet enkel nodig als argumentatie naar overheid, partners en administraties, maar ook en vooral om nog meer potentiële beoefenaars te overtuigen van het belang van regelmatig gecontroleerde lichaamsbeweging. Succesverhalen behoren tot de krachtigste motivators naar een gezonde levenswijze. En wel om de volgende redenen:

  • Aan den lijve ondervinden werkt: Het is één zaak om overtuigd te zijn van het belang van lichaamsbeweging, maar het effectieve resultaat ervan zien of voelen is 100 keer sterker.
  • Geen excuses meer: Velen zeggen: ‘Dit is niks voor mij’. Alle succesverhalen ontkrachten die en tonen aan dat fitness iets is voor iedereen. Leeftijd, geslacht, constitutie, risicoprofiel… voor iedere doelgroep zijn er talrijke voorbeelden van succes.
  • Aanmoediging door identificatie: Iedereen herkent zich wel in één of ander verhaal en vindt er inspiratie om een start te maken naar zijn of haar eigen succesverhaal.
  • Men luistert meer naar een lotgenoot dan naar een expert.
  • We hebben nood aan hartverwarmende verhalen.

“Fitness.be roept iedereen op om verhalen te delen. Je mag ze altijd doorsturen naar info@fitness.be. De sectororganisatie zal ze met veel plezier bundelen en onze eerlijke en krachtige signalen de wereld insturen. We tonen al jaren ons sociaal gezicht. Het wordt tijd dat we het iets meer uitvergroten. Laat anderen maar met een vergrootglas op mistoestanden binnen onze sector zitten. Wij zijn er niet blind voor, maar leren eruit en proberen deze te bestrijden en te voorkomen. Het kleine litteken op ons lichaam gaan we verzorgen, maar onze aandacht blijft op de rest… voorwaar een gezond lichaam om jaloers op te zijn.”

 

Eric Vandenabeele
Fitness.be - info@fitness.bewww.fitness.be

Fitness.be is een samenwerkingsverband tussen DFO (De FitnessOrganisatie), Fitness.be Faculty en BBF&W (Belgische Beroepsvereniging voor Fitness - en Wellness) met als hoofddoel dienstverlening gekoppeld aan een gestructureerd streven naar een professionele en kwaliteitsvolle fitnesssector. Samen tracht men de fitnesssector als een volwaardige economische entiteit te plaatsen binnen de preventieve gezondheidszorg.

 

Edities