In drie dagen een professional

Verschenen in Bodylife nummer 5 2016

Een driedaagse cursus en we mogen aan het werk als gediplomeerd instructeur! Niks mis mee, want de talentjes van Nederland en de zojuist afgestudeerde sportinstructeur, of fysiotherapeut komen prima weg met een driedaagse techniektraining en de leer van bewegen op muziek.

Maar wat gebeurt er met de front-row deelnemer die in de les lekker mee komt en gevraagd wordt om les te geven? De tandartsassistente, techneut, of modemeisje zonder kennis van anatomie of voeding? Zijn zij in staat om deelnemers veilig te trainen en ze te adviseren bij blessures? Dragen zij fitheid uit en wat vertellen ze deelnemers in de les over intensiteit, rugklachten, koolhydraten of hartslagtraining?

Er zijn vast uitzonderingen te maken, maar het gros zal, zeker de eerste 50 lessen, vooral bezig zijn met het goed kunnen opdreunen van de choreografie en het volhouden van de intensiteit voordat ze diepere coachinglagen zoals ‘fitnessmagic’ en ‘connecting’ kunnen toepassen.

Het is niet de vraag of we deze sportievelingen wel voor de klas moeten zetten, maar hoe kunnen we ervoor zorgen dat hun groeicurve sneller en beter verloopt? Dat is niet alleen erg fijn voor de instructeur, maar ook voor de deelnemers en de omzet van club. Eén slechte les kan er al voor zorgen dat leden niet meer terugkomen!

Denkfout

Ik denk dat de basisopleidingen van erkende organisaties in Nederland prima zijn. Ze leggen een goede basis. Maar meer ook niet. Het is een veel voorkomende denkfout; ‘zij’ zijn toch verantwoordelijk voor het goed afleveren van een bekwaamde docent? Niet dus. Zij helpen met de eerste stap op de ladder, de manager bepaalt de lat en motiveert de volgende traptreden te nemen. Het team speelt tevens een belangrijke rol; wat is het niveau van de meest succesvolle instructeur? En wat is het verschil met de rest?

Mijn beste tips:

  • Het geven van de choreografie en instructievideo is geen voorwaarde voor goede lessen. Ook de basisopleiding geeft geen garantie voor volle lessen, en zelfs ervaring niet! Vraag jezelf af: waar neem jij genoegen mee?
  • Investeer in kwartaaltrainingen. En stimuleer ook de kennissessies bij te wonen.
  • Investeer in kwaliteitstrainingen; twee keer per jaar op de club, met het team aan de slag o.l.v. een (master)trainer. Samen trainen en verbeteren.
  • Weet als manager wat er gebeurt in de zaal. Volg van elke instructeur de groeicurve en streef naar uniformiteit.
  • Meten=Weten. Wat zijn de cijfers momenteel? Waarom scoort een docent goed? Lopen lessen terug? Direct ingrijpen.
  • We zijn nooit uitgeleerd. Een ieder die het hier niet mee eens is, zal nooit het maximale uit zijn kunnen halen.

Ieder mens heeft behoefte aan aandacht, feedback en ondersteunen. Een betrokken team presteert nu eenmaal beter! Onderschat de waarde van een goed opgeleid docententeam niet. Zij maken het verschil en brengen centen in de la. Waar leg jij de lat?

Succes!


Wil je graag meer informatie over dit onderwerp? Reageren, hulp of ondersteuning? Stuur een email naar marije@fitternederland.nl.



Marije de Vries (1981)
Onderneemt en werkt als trainer en coach binnen de fitnessbranche en het bedrijfsleven. Met een door haar ontwikkeld veranderingsprogramma helpt zij ieder jaar duizenden mannen, vrouwen en werknemers met de overstap naar een ideale lifestyle. Kijk op www.fitternederland.nl voor meer informatie.

Edities