Volleyballen in de fitnesszaal Win-win met sportverenigingen

Verschenen in Bodylife nummer 4 2016

Samenwerken met lokale sportverenigingen biedt kansen voor onze branche. Het rapport van Rabobank Cijfers en Trends noemt expliciet als kans: het samenwerken met lokale sportverenigingen om zo het aanbod van activiteiten te differentiëren. Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan prestatiegerichte ondersteuning, invulling van rustperiodes, blessurebehandeling en jeugdactiviteiten.

Zowel de ondernemer als de vereniging kunnen hier voordeel uit halen. En laat nu juist de verkoop van een product of dienst gericht zijn op het creëren van een win-winsituatie voor beide partijen…

Fijn, een sportieve doelgroep

Het merendeel van de leden van een vereniging is sportief. De meeste leden doen aan sport om preventieve redenen, om hun prestaties te verbeteren of als ontspanning. In elke vereniging vinden we vertegenwoordigers van de verschillende groepen, waardoor een uiterst heterogene doelgroep ontstaat. Interesse voor sport is bij alle leden voorhanden, maar niet in dezelfde mate.

Prestatiegericht:

Deze personen willen op hoog niveau sporten. Ze doen alles om beter te worden. Alleen het succes telt. Deze ambitieuze personen nemen actief deel aan kampioenschappen en wedstrijden.

- Als vrijetijdsbesteding:

Deze personen sporten voor hun plezier. Ze gaan graag trainen en nemen ook aan wedstrijden deel, maar alleen zolang ze er plezier in hebben. Een hoog prestatieniveau is niet zo belangrijk.

- Om sociale redenen:

Voor deze personen is sport slechts een voorwendsel om mensen te ontmoeten en feest te vieren. Het sporten zelf wordt niet erg serieus genomen en gebeurt onregelmatig.

Een groot deel van de actieve leden in verenigingen zijn jongeren en kinderen. Ook al biedt u in uw fitnessclub geen speciaal programma voor kinderen en jongeren aan, is het toch verstandig om deze doelgroep in uw club te laten trainen. Natuurlijk alleen als groep onder leiding van een instructeur. Met deze groep is zeker ook een groepsles tijdens de minder druk bezochte uren in de namiddag mogelijk. Wellicht zullen de meesten onder hen geen clublid worden. Het gaat er veel meer om juist jonge mensen met fitness vertrouwd te maken, je zorgt als het ware vandaag al voor je leden van morgen. Deze groep kent veel mensen die wellicht ook interesse hebben om te komen fitnessen. Vergeet niet daar gebruik van te maken.

De eerste stap

Neem contact op met de vereniging. Ga er persoonlijk heen en praat met de mensen. Een aantal van uw eigen klanten zijn zeker lid van een vereniging. Zij kunnen u zeggen met wie u het best contact op kan nemen en wanneer u hem/haar waar kan bereiken.

Neem contact op met de trainer bijv. in het kader van een wedstrijd. Aankondigingen van wedstrijden vindt u vaak in dagbladen. Kies als eerste gesprekspartner de trainer. Hij kan u precieze inlichtingen geven over de trainingsgewoonten, de bijzonderheden van de sporttak en de prestaties van het team. Overtuig hem van uw idee, dan heeft u een grote stap in de richting van een samenwerking gezet.

De voorzitter is een goed alternatief. Als ‘belangrijkste persoon’ in de vereniging kan hij of zij u de mogelijkheid geven om uw fitnesscentrum bij de leden voor te stellen.

Praat in elk geval met meerdere leden van de vereniging. Zo komt u iets te weten over hun wensen en behoeftes. Welke soort samenwerking zouden ze leuk vinden? Wat zouden zij leuk vinden en kan de vereniging bijvoorbeeld uit kostenoogpunt niet bieden? Zorg voor sympathie door oprechte belangstelling voor de personen, de sport en de vereniging.

Sporten en meer

Het ligt natuurlijk voor de hand dat u als centrum aanvullende trainingsmogelijkheden biedt. Dit kan in het kader van een vaste activiteit voor verenigingsleden. Op een vaste dag en tijd vindt een bepaald programma als aanvulling bij hun sport plaats. Dit kan krachttraining, cardiotraining of een groepsles betreffen. Laat groepsactiviteiten bij voorkeur plaatsvinden op tijden buiten het spitsuur. Vooral namiddagen, vrijdagavond en het weekend komen in aanmerking.

Deze activiteit staat onder leiding van een trainer. Deze kan van de vereniging zijn, maar ook een medewerker van uw fitnessclub. Indien u een instructeur ter beschikking stelt, gebeurt dit natuurlijk niet kosteloos.

Hoe calculeer je een dergelijke activiteit? Wij raden het af om de vereniging een vast maandelijks bedrag te laten betalen. Het valt lastig te calculeren, wordt waarschijnlijk snel te duur en leidt tot ontevredenheid bij een van de twee partijen. Het is beter om van elke deelnemer per bezoek of per groepsles een bijdrage te vragen. Er wordt afgerekend vóór deelname aan de training. Zo heeft u ook een overzicht over het aantal deelnemers en krijgt u een redelijke vergoeding voor het gebruik van uw fitnesscentrum. Voor de overbrugging van de zomerpauze kan een vast bedrag van 49 – 99 euro een goede mogelijkheid zijn.

Houd steeds uw doel voor ogen! Dat is op lange termijn nieuwe leden uit de vereniging werven. Maak daarom actief bij elke training reclame voor de mogelijkheden die uw club biedt. Besteed tijdens de rondleiding extra aandacht aan de voordelen voor hun sporttak. Toon de fitnesstoestellen die helpen om de kans op blessures te verminderen, laat de sauna zien... Hoe meer u hierbij ingaat op specifieke elementen van hun sport, des te interessanter bent u. Registreer naam en adres van alle deelnemers. Die kunt u later bij mailingacties gebruiken. U heeft dan een goede ingang, namelijk sport!

Andere vormen van samenwerking

Een andere mogelijkheid is om zelf naar de vereniging te komen. Ideaal is een informatieavond bijv. met uw fysiotherapeut, over de risico's van de sporttak en over de mogelijkheden om die zo gering mogelijk te houden. Dan kunt u nader toelichten hoe de leden dit alles bij u in de club kunnen realiseren. Deel waardebonnen uit aan geïnteresseerden en nodig ze uit voor een proeftraining.

Zorg ervoor dat uw fitnesscentrum op grote clubfeesten vertegenwoordigd is. Dit kan met een optreden van uw groepslesteam zijn, een prijs voor een loterij of met een informatiestand.

Indien uw sportief aanbod voor de leden van de vereniging niet interessant is, kan een ander element van uw club misschien meer enthousiasme oproepen. Enerzijds kunt u de omzet verhogen en worden bepaalde onderdelen van uw centrum meer benut. Anderzijds hebt u bij elk bezoek van een van de leden de mogelijkheid om ze in een persoonlijk gesprek te overtuigen van de voordelen van een lidmaatschap.

Denk bijvoorbeeld aan specifiek gebruik van uw fitnessruimte voor training van beenspieren voor volleyballers, een spinningabonnement voor wielrenners in de winter of cardiofitness voor duuratleten. Misschien kunnen de leden van de vereniging voor een vast bedrag gebruik maken van uw sauna?

Gesprekken met trainers, bestuursleden en leden leveren zeker nog andere ideeën op.

Reclame

Ook als er geen samenwerking met de vereniging tot stand komt bestaat nog altijd de mogelijkheid om reclame direct tot de leden te richten. Wanneer u een goed contact hebt met het bestuur van de vereniging, dan zijn zij eventueel bereid om een mailing van u aan hun leden te versturen. U kan ook een passende advertentie plaatsen in het krantje van de vereniging.

Onderschat deze twee mogelijkheden niet. Uit uw gesprekken met trainers, het bestuur en de leden weet u wat voor de leden echt interessant is. Maak gebruik van dit voordeel. U kunt doelgericht en voordelig reclame maken.

Verenigingen leven van contributie en sponsoring. Ook u zou (ook in uw eigen belang) sponsor van een sportvereniging kunnen worden. In ruil daarvoor kunt u de vereniging de mogelijkheid geven om in uw club reclame te maken. Bijvoorbeeld met een informatiewand. Bij evenementen in uw centrum kan de vereniging een optreden verzorgen.

Hier een voorbeeld:

Iedereen van de sportvereniging kan bij u sporten voor een vaste lage prijs, bijvoorbeeld 41,50 i.p.v. 49,50 euro p/m. Als extraatje voor de vereniging kunt u dan ook nog eens 2 euro per maand aan de vereniging schenken als sponsoring. Win-win voor de vereniging én de leden. Cruciaal is dat de vereniging op een goede manier reclame maakt voor deze regeling via hun prikborden, clubblad of website.

Tot slot

Samenwerken met verenigingen hangt sterk af van de eerste gesprekken. Verwacht niet dat de verenigingen naar u toekomen. U moet de eerste stap zetten, anders gebeurt er niets. Laat u niet ontmoedigen als u niet overal enthousiaste reacties krijgt. Leg de lat voor uw verwachtingen niet te hoog. Spreek deze doelgroep zonder voorbehoud aan. Elk geworven lid kost aanvankelijk tijd. Wanneer u eenmaal een paar leden van een vereniging tot fitness training "verleid" heeft, heeft u in elk geval toegang tot een geheel nieuwe doelgroep.

Greinwalder en Partner management

Jan Desmit. Deze sporteconoom is verkozen tot internationale marketing Consultant van het jaar. Hij beschikt over meerjarige ervaring als consultant en marketingspecialist bij Greinwalder & Partner. Hij was verantwoordelijk voor de sales en marketing van een groot fitnesscentrum. “Het gaat om strategie en belangrijk is dat een campagne past in de totale marketingplanning en gedragen wordt door alle medewerkers van de club. Ik heb zelf als klant de waarde van de kracht ervaren van de individuele adviezen van de specialisten van Greinwalder & Partner.” Zijn specialiteit is het opzetten van een samenwerking met regionale partners. Door deze samenwerking krijgen clubs meer marketingbudget en een grotere ledeninstroom.

Jan.Desmit@greinwalder.com

 

Edities