Van tobber naar topper in slechts 2 dagen?

Verschenen in Bodylife nummer 3 2016


Elke onderneming heeft onderdelen waarop men - bedrijfseconomisch gezien - goed scoort en punten waarop men verbeteren kan. In de waan van alledag blijkt het voor ondernemers heel lastig de focus te krijgen en te houden op de specifieke onderdelen die het rendement van de onderneming kunnen verbeteren. Gevolg: men blijft doen wat men al deed, en krijgt daardoor wat men al kreeg. Positieve ontwikkeling van de onderneming blijft uit! Daar is iets aan te doen, en daarom organiseert Greinwalder voor de Nederlandse en Belgische clubs het tweedaagse Cash seminar.

De basis van het proces: de benchmark

Benchmarken is een begrip uit de wereld van de kwaliteitsbewaking. Benchmarking is als het ware een vergelijking van kwaliteit en prestaties van de eigen organisatie met die van vergelijkbare organisaties. Een benchmark is dus een verzameling specifieke cijfers van een onderneming die met elkaar te vergelijken zijn en die iets vertellen over de prestaties van elke onderneming die in deze vergelijking is opgenomen. De benchmark geeft een objectieve indicatie van waarin een onderneming goed is of zelfs uitblinkt EN op welke punten een onderneming minder of misschien zelfs ver onder de maat presteert. In de benchmark hebben we toppers en tobbers. De toppers zijn natuurlijk de ondernemingen die op een onderdeel heel goed presteren. De tobbers zijn de ondernemingen die op een onderdeel matig tot slecht presteren. Overigens, de praktijk leert dat bijna elke onderneming zowel topper als tobber is.

Vroeger…

Veel ondernemers of managers hebben inzicht in de cijfers. Dat inzicht heeft men nodig om de onderneming te kunnen sturen. Beslissingen worden vaak gemaakt op basis van het bekende onderbuikgevoel, maar hopelijk wel ondersteund door de cijfers die men ter beschikking heeft. De periode dat een fitnessondernemer slechts éénmaal per jaar zijn cijfers met zijn accountant doornam om er achter te komen of er geld verdiend was, ligt gelukkig ver achter ons. De omzet, de maandelijkse in- en uitstroom, het afsluitpercentage van uw verkoopinspanningen, de vaste en variabele kosten, allemaal cijfers die men maandelijks paraat heeft om de ontwikkelingen van de onderneming te volgen en waar nodig de organisatie bij te kunnen sturen. De ontwikkeling van de onderneming volgt men door de cijfers van de laatste maand te vergelijken met de cijfers van de perioden daarvoor. Dit soort cijfers heeft men nodig, elke maand opnieuw.

Rendement

Wil men het rendement van de onderneming omhoog krijgen, dan is het natuurlijk zaak te weten door welke concrete maatregel dit ook werkelijk gaat gebeuren. Ook hier komt weer het onderbuikgevoel om de hoek kijken maar ook hier is dat niet voldoende. Natuurlijk, de ondernemer kent het bedrijf goed maar heeft men nog wel de objectieve blik? Heeft men nog wel het overzicht of is de zienswijze misschien beïnvloed door een mate van bedrijfsblindheid? Hier wordt het nut van een benchmark duidelijk. Het verschaft de ondernemer de objectieve constatering op welke onderdelen de onderneming beter presteert dan de collega’s en op welke onderdelen juist minder. Met de wetenschap die een benchmark levert kan een ondernemer heel gericht de eigen onderneming – en daarmee het rendement – optimaliseren.

Indicatoren, een voorbeeld

In de benchmark werken we onder andere met indicatoren. Cijfers die – zonder ze direct met collega’s te vergelijken – al een indicatie geven over de mogelijkheden van een onderneming. Verder is het werken met de benchmark maatwerk. De analyse die gemaakt wordt is per onderneming anders, omdat elke onderneming anders is. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat een onderneming relatief hoge personeelskosten heeft ten opzichte van het gemiddelde in de benchmark, maar daar wel een duidelijke reden voor heeft die een bepaald doel dient en rendement oplevert. Desalniettemin wil ik u graag een paar indicatoren meegeven waar u uw eigen cijfers aan kunt toetsen. Bij ondernemingen in het midden- en hoger segment zien we bijvoorbeeld dat als de personeelskosten (inclusief het gewaardeerd loon van de ondernemer) + de huisvestingskosten meer zijn dan 60% van de omzet, het meestal niet lukt om een positieve exploitatie te draaien. Datzelfde geldt als de personeelskosten alleen al hoger zijn dan 40% van de omzet.

Een andere indicator is de bestede tijd van uw medewerkers per lid, per maand. Als dit getal hoger is dan 1,1 arbeidsuur per lid, per maand gaan we er voorzichtig vanuit dat uw personele capaciteit niet in verhouding staat tot het aantal leden dat u bedient en zijn daar wellicht maatregelen haalbaar die uw rendement verhogen.

Nogmaals, dit zijn slechts twee van de vele indicatoren waar we mee werken, maar deze geven wel een eerste idee van de prestaties van uw onderneming.

Kennis halen en kennis brengen…

Het idee achter een benchmark is dat deze de ondernemer inzicht verschaft in de beste mogelijkheden om het rendement van de onderneming te verbeteren. Door te leren van de ondernemingen die op onderdelen goed scoren kan de stap van tobber naar topper gemaakt worden. Uiteraard geldt dit alleen als de ondernemer bereid is zich kwetsbaar en open op te stellen! Is de ondernemer niet bereid de objectieve waarneming die uit de analyse komt te overwegen? Dan is het deelnemen aan het Cash seminar geen optie. Volg dan eenvoudig uw gevoel en ratio. Bent u als ondernemer wel bereid u open te stellen en ook uw kennis te delen? Heeft u de wil uw rendement te optimaliseren en bent u niet bang van anderen te leren?

16 en 17 juni 2016: Cash Seminar, tobbers worden toppers

16 en 17 juni organiseert Greinwalder voor haar klanten in België en Nederland het tweedaagse Cash Seminar. Op dit seminar wordt gezamenlijk gewerkt aan het verbeteren van het rendement van alle aanwezige clubs. Het worden leerzame, intensieve dagen waarin elke deelnemende club inzicht (of bevestiging) krijgt in de mogelijkheden ter verbetering van het rendement EN waar elke deelnemer ideeën op zal doen of zijn/haar ideeën kan spiegelen aan de consultants van Greinwalder & Partner en de aanwezige collegaondernemers. De deelnemende ondernemers worden op heel praktische wijze geholpen op onderdelen waar zij tobber zijn en helpen op de onderdelen waarop zij juist tot de toppers behoren. Na 2 dagen heeft iedereen voldoende munitie om de eigen onderneming een betere toekomst in te sturen.

Bent u geïnteresseerd? Stuur dan een mail naar rene.wantzing@greinwalder.com of bel uw persoonlijke Greinwalder adviseur.


René Wantzing
Consultant René Wantzing ondersteunt vanuit zijn langdurige ervaring als manager en ondernemer in de fitnessbranche ondernemingen in alle aspecten, met als specialismen: bedrijfseconomische aspecten, verandermanagement en rendementsoptimalisatie. Werkend vanaf de analyse, via maatregelen en planning tot en met het bereiken van de gewenste doelen en doelgroepen. Kijkend door de ogen van een consument en met begrip voor de ondernemer, met als kernwoord: RESULTAAT.

Edities