FunXtion Interactive: Fitness met veel fun!

Verschenen in Bodylife nummer 3 2016

Dat het hard kan gaan met een succesvol concept, merkte FunXtion tijdens de FIBO. FunXtion Interactive, dat (virtueel) trainen, socialisatie en gamification combineert, bleek een regelrechte publiekstrekker. Eerder al won FunXtion Interactive de Vakjuryprijs van de bodyLIFE Innovatie Award. Bovendien staat het concept aan de vooravond van een internationale doorbraak door een samenwerking met HDD Deutschland en Escape Fitness aan te gaan. bodyLIFE sprak Ernst de Neef, een van de oprichters, over het doorbreken van saaie fitnessroutines en het trainen waar en wanneer je maar wilt. “Wij maken fitness weer leuk en lekker!”

Met de komst van de millennials vindt er volgens De Neef een grote verandering plaats.“Uit onderzoek blijkt dat deze doelgroep, die geboren is tussen 1981 en 2000, over een tijdje goed zal zijn voor zo’n 79 procent van de leden van een fitnessclub. Zij zijn altijd en overal met elkaar in contact, delen alles online en zijn als het ware met hun smartphone aan hun hoofd geboren. Zij willen gamification, challenges, technologie en flexibiliteit.”




FunXtion Interactive speelt hierop in door een platform te bieden dat bestaat uit de FunXtion Experience Station, een interactief trainingsstation die op een mega iPhone lijkt, een persoonlijke inlog polsband, de FunXtion App en een persoonlijke ‘My FunXtion’ account. Op de FunXtion Experience station is een uitgebreide oefeningenbibliotheek te vinden, met virtuele coaching en functionele challenges, waarmee mensen zichzelf en anderen kunt uitdagen. De resultaten zijn niet alleen terug te vinden in de persoonlijke ‘My FunXtion’ account, maar ook op de app, waar en wanneer men maar wil. Volgens De Neef worden met FunXtion Interactive de mogelijkheden om fitness te beleven oneindig veel groter door de inzet van technologie, intelligentie en gamified workouts. “FunXtion interactive zorgt ervoor dat fitness niet alleen leuk en lekker wordt, maar ook uitdagend en bovendien gedaan kan worden op elke plek en ieder moment! Thuis, in de sportclub, op vakantie of tijdens je zakenreis. Je kunt met je vrienden, familie of collega’s een wedstrijd aangaan, ook al wonen zij aan de andere kant van de wereld.”

Uitdagend

De Neef startte FunXtion vijf jaar geleden samen met zijn compagnon Mendel Witzenhausen. “Wanneer je de hele dag op kantoor hebt gezeten en je tijdens het sporten op een apparaat een beweging moet maken die je in het dagelijkse leven nooit maakt, wordt het al gauw saai. Wij wilden fitness juist weer speels en uitdagend maken en introduceerden een trainingscircuit in kleinschalig groepsverband waarbij in 30 minuten een workout gedaan wordt. Hierbij wordt geen gebruik gemaakt van fitnessapparatuur, maar van functionele fitnessattributen onder leiding van een speciaal opgeleide FunXtion-instructeur. Toen wij begonnen, wist bijna niemand wat een kettlebell was en bestond functioneel trainen nauwelijks.”

Inmiddels is functioneel trainen booming. “Er zijn veel aanbieders op dit gebied”, erkent De Neef. “Het platform dat wij hebben gemaakt, waarbij alles met elkaar verbonden is, bestaat echter nog nergens ter wereld en dat maakt ons concept uniek.”

Tijdens FIBO was er dan ook heel veel internationale belangstelling voor FunXtion Interactive. “Er is tijdens de beurs bizar goed gereageerd vanuit de internationale markt”, blikt hij terug. “Veel internationale ketens vinden het te gek.”

Samenwerking

Volgens De Neef draagt de recente samenwerking met Escape Fitness en HDD Deutschland mede bij aan de grote internationale belangstelling. “Onze samenwerking heeft als doel om de work-out programma’s en digitale producten van FunXtion voor de fitnessbranche over de hele wereld te verspreiden. Escape Fitness zal met deze samenwerking FunXtion verder gaan vermarkten naar de voor hen reeds bekende markten zoals de Verenigde Staten, Canada, Verenigd Koninkrijk en Polen. In andere landen wordt het bestaande distributeursnetwerk gebruikt. HDD zal FunXtion gaan vertegenwoordigen in Duitsland. Binnen nu en een jaar hopen wij in minimaal 20 landen vertegenwoordigd te zijn.”

De oplossingen die FunXtion in samenwerking met Escape en HDD Deutschland biedt, richt zich volgens De Neef op de grootste uitdaging van sportscholen: ledenbehoud. “Zorg ervoor dat de gebruikers een experience wordt geboden die fitness leuk, lekker en uitdagend maakt, iedere keer als ze de sportschool bezoeken. Dan blijven ze vanzelf veel langer klant van de sportschool. Wees als sportschoolhouder voorbereid op de toekomst en zet je niet af tegen technologie, maar omarm deze ontwikkeling.”

 

Edities