Het aflslankseizoen is begonnen

Verschenen in Bodylife nummer 1 2016
Het afslankseizoen is geopend!

“Nummer 1 goede voornemens 2016 wederom: afvallen”, “43,8 % van de Nederlanders heeft overgewicht“ “RTL programma Obese trekt 1,5 miljoen kijkers”, “51% van de Nederlandse vrouwen vindt zichzelf te dik”

Weet u echt wat zij willen?

Het was vast een onderdeel van uw januari campagne: “slank en fit het nieuwe jaar in”. Ik hoop voor u dat u bij het samenstellen van deze campagne rekening heeft gehouden met de wensen van de afslankdoelgroep. Het is namelijk niet voor niets dat de consument nog steeds grijpt naar dieetshakes, boeken en pillen en niet letterlijk en figuurlijk in beweging komt. Veel consumenten willen een snelle en gemakkelijke oplossing voor hun figuurprobleem, vooral niet al te veel zweten. Deze wensen staan waarschijnlijk mijlenver van uw filosofie, principes en way of life. U weet immers dat men voor een slank en gezond lichaam geduld moet hebben en aanpassingen moet doen in de levensstijl, u bent immers expert. Helaas is een dergelijk scenario maar voor weinigen weggelegd. We zullen het gewoon moeten accepteren: de consument heeft geen geduld meer en wenst snel succes.

Het afslankseizoen

Heeft u in januari de groep met de wens om af te slanken nog niet in uw centrum gekregen? Niet getreurd, het afslankseizoen is pas net begonnen. U krijgt nog meer kansen tot de zomer. Tot maart kunt u de groep binnenhalen die nog niet aan haar goede voornemens is begonnen. Deze mensen hebben uw zetje in de rug hard nodig! Vanaf maart wordt de consument bewust van de lenteperiode met de daarbij horende schaarser wordende kledij, waardoor de urgentie naar het behalen van een afslankdoel wordt verhoogd. Deze urgentie wordt zelfs alleen maar groter naarmate de zon meer gaat schijnen en de zomervakantie dichterbij komt. En hoe hoger de urgentie, des te meer men bereid is om te betalen.

Verkoopt u abonnementen of oplossingen?

Heeft u zich wel eens afgevraagd waarom kleine afslankstudio’s vol zitten en die klanten ook nog eens veel meer spenderen dan in uw centrum? Deze studio’s zijn een ster in positioneren! Het is immers overduidelijk waar een afslankstudio voor staat en wat je er kunt doen. En boven alles: afslankstudio’s geven een gevoel van vertrouwen naar resultaat. “Als ik naar een afslankstudio ga, ga ik afslanken”. Daarbij zijn afslankstudio’s in veel gevallen sterk in het doorvoeren van hun positionering in hun gehele bedrijfsvoering. Vooral de persoonlijke benadering door de –veelal- dames is intensief. Van het monitoren van progressie en het geven van reprimandes bij “cheating” tot de chitchat die er voor zorgt dat het gezellig is. Door het vertrouwen die de studio geeft en de persoonlijke benadering, is de klant bereid om meer te betalen. Relatief hoge prijzen voor oplossingsgerichte pakketten die zorgen voor resultaat!

Ook met de groei van personal training in de afgelopen jaren, is gebleken dat een veel grotere doelgroep dan gedacht, interesse heeft in ‘personal training’. Niet omdat ze zo graag ‘personal training’ willen hebben, maar omdat het hen de oplossing biedt en ze onder andere eindelijk hun gewenste gewicht behalen. Ook een concept als Slim Belly toont nog altijd aan dat als je resultaat kunt bieden, een oplossing voor probleemzones, de animo massaal is. Niet zo gek als je weet dat 93% van de gebruikers hun gewenste resultaat behalen! Het paradoxale is dan ook hier weer dat deze oplossingen een veel hogere prijs hebben dan er gemiddeld voor ‘fitness’ gevraagd wordt. Blijkbaar zijn consumenten bereid meer geld uit te geven als de oplossing geboden wordt.

Tot slot de primaire vraag: Is deze

doelgroep wel echt iets voor uw centrum?

Wat kunt u als fitnessondernemer hieruit leren? Dat u, als u de doelgroep die diepgewortelde wens heeft om af te slanken in uw centrum wilt krijgen, u wellicht op een andere manier dan u gewend bent, de doelgroep dient te benaderen. Maar dan moet u dit op de eerste plaats wel echt willen.

Wilt u weten of uw centrum geschikt is om deze doelgroep aan te trekken? Geef dan eens voor uzelf antwoord op de volgende vragen:

• Ben ik bereid om mijn principe dat afslanken alleen ‘mijn’ manier kan, opzij te zetten totdat de consument in mijn centrum is en zij ondervindt dat ‘mijn’ manier een gezonde duurzame manier is?

• Heb ik daadwerkelijk een goede oplossing in huis? Heb ik minimaal een voedingsprogramma of ben ik bereid tools in te zetten die deze doelgroep aantrekken?

• Kan ik de klant voorzien van de begeleiding die hij nodig heeft? Heb ik geschikt personeel die met deze doelgroep om kan gaan?

• Zal deze doelgroep zich prettig voelen in mijn centrum?

• Ben ik bereid om kortlopende afslankpakketten samen te stellen?

• En durf ik daar een prijs aan te hechten die de waarde van het pakket vertegenwoordigd?

• Ben ik bereid te investeren in het vermarkten van de oplossing waar deze doelgroep om vraagt?

Beantwoordt u de meeste vragen met ‘nee’? Staar u dan niet meer blind op de consument die wil afslanken, richt u op de doelgroep die bij u wél een oplossing vindt voor zijn of haar probleem.

Beantwoordt u de meeste vragen met ‘ja’? Dan liggen er komend afslankseizoen veel mogelijkheden voor u om deze doelgroep dé oplossing in uw centrum te laten vinden. Start dan nu met het maken van een plan en leer te kijken door de bril van deze consument. Dan zult u er dit afslankseizoen nog optimaal van kunnen profiteren.

Dit is een greep uit de koppen die regelmatig in het nieuws verschijnen. Toch laat deze immens grote doelgroep afslankers de fitnessbranche nog te vaak links liggen. Waarom denken deze consumenten nog steeds dat de shakes van de drogisterij, dieetboeken of vetabsorptie pillen dé oplossing zijn? En waarom weet deze doelgroep wel de weg te vinden naar de kleinschalige afslankstudio’s? En waarom geven zij bij andere afslankaanbieders het driedubbele uit aan beweging en voedingsadvies?

Ingrid Jonkers is Marketing Specialist en Consultant bij Greinwalder & Partner Marketing Services International, wereld marktleider op het gebied van marketing en consulting voor de fitnessbranche. Zij is benieuwd naar uw reactie:

ingrid.jonkers@greinwalder.com

'Veel consumenten willen een snelle en gemakkelijke oplossing voor hun figuur-probleem, vooral niet al te veel zweten.'

Edities