Column Marije de Vries: Succesvol aan de slag binnen het bedrijfsleven

Verschenen in Bodylife nummer 1 2016

Marije de Vries (1981)

Onderneemt en werkt als trainer en coach binnen de fitnessbranche en het bedrijfsleven. Met een door haar ontwikkeld veranderingsprogramma helpt zij ieder jaar duizenden mannen, vrouwen en werknemers met de overstap naar een ideale lifestyle. Kijk op www.fitternederland.nl voor meer informatie.

Succesvol aan de slag

binnen het bedrijfsleven

Veel personal trainers en fitnessondernemers zien nog steeds veel kansen binnen het bedrijfsleven. In deze column wil ik je graag meenemen in een aantal succesindicatoren om effectief aan de slag te gaan.

Met mijn bedrijf Fitter Nederland zijn wij actief binnen het bedrijfsleven en houden we ons bezig met strategisch HR beleid, planning en uitvoering rond het thema duurzame inzetbaarheid. Elk jaar onderzoeken we de effecten en doen we een behoefteanalyse. Op basis hiervan geef ik je input.

Goed om te weten: organisaties hebben verschillende potjes om te investeren in vitaliteit.

Persoonlijk budget

Veel organisaties werken met een persoonlijk vitaliteitsbudget. Vaak gaat het om een bedrag van e 500,-. Als medewerkers graag willen sporten, kunnen ze het fitnessabonnement uit dit potje financieren. Maar ze kunnen het ook besteden aan sportkleding, loopbaancoaching of arbo-verantwoord kantoormeubilair voor thuis of een mindfulness cursus.

Overkoepeld vitaliteitsbudget

‘Vroeger’ werd een aanzienlijk aandeel van het vitaliteitsbudget geïnvesteerd in bedrijfsfitness. Tegenwoordig zien we dat dit budget vooral gebruikt wordt voor interventies rondom mentale fitheid, groei en ontwikkeling, en het oplossen van stressproblematiek. De reden voor de afschaffing van het fitnessabonnement komt door tegenvallende resultaten (o.a. lage opkomst) en geen duidelijke meeting (wat levert het op?). Het persoonlijk budget biedt uitkomst voor wie toch wil sporten op de ‘kosten van de baas’.

Uitdaging voor de fitnessondernemer

Zoals je ziet is het niet zo makkelijk om een brug tussen de fitnessbranche en het bedrijfsleven te bouwen. Overkoepelend is er weinig budget voor fitnessabonnementen en uit het persoonlijke potje kunnen medewerkers zelf bepalen wat ze willen. Daarbij wil HR bij voorkeur een brede aanpak waarin integratie van voeding, stressproblematiek en roken alsmede de samenwerking met arbodiensten en communicatie meegenomen wordt.

Goed nieuws!

Uit onze eigen cijfers en onderzoek blijkt toch dat het merendeel van de medewerkers graag meer wil bewegen en het persoonlijk budget wil inzetten voor fitness! Ook door de invloed van de media neemt de bewustwording rondom vitaliteit flink toe en weten steeds meer mensen personal trainers en clubs te vinden.

Aan de slag!

Wat kan de fitnessondernemer aanbieden zodat het past in de behoefte van de medewerker en het schaalvoordelen en resultaat voor de organisatie oplevert? Op basis van onze resultaten en ervaringen kan ik het volgende adviseren:

• Bied een pakket aan waarin teamleiders en MT-leden eerst aan de slag gaan. Personal training voor directie is een goed voorbeeld. Het creëren van ambassadeurs is essentieel voor het slagen van je samenwerking met de organisatie.

• Kies voor een integrale aanpak: voeding-beweging-ontspanning.

• Ga (wekelijks) naar de organisatie toe. Onze meest succesvolle sportinterventies voeren wij op locatie uit. Een vast uur of samen sporten bij een sportclub zijn zelden een succes.

• Meet wat je doet. Cijfers openen deuren. Als je kunt aantonen dat jouw training, begeleiding of sportclub bijdraagt aan positieve HR kengetallen, dan is the sky the limit!

• Richt je op de medewerkers (persoonlijk budget), overkoepelend liggen er minder kansen (mits je cijfers hebt!). Zorg dat zij met veel plezier bij je sporten en meet hun resultaten: niet alleen fysiek, ook mentaal én het effect op verzuim. Vooral dit laatste is essentieel om binnen het bedrijfsleven optimaal werkzaam te zijn.

Succes!

Edities