2015 zit er weer op, op naar 2016…

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr10 2015
2015 zit er weer op, op naar 2016…

Aan het eind van het jaar, zo rond de feestdagen is natuurlijk het moment om eens achterover te leunen en het afgelopen jaar te bezien. Laat de hoogtepunten en de dieptepunten nog eenmaal door je hoofd gaan. Waar heb je plezier aan beleefd en waar heb je enorm van gebaald? Wees eerlijk naar jezelf. Welke gebeurtenissen waren te voorkomen geweest en welke lagen toch echt buiten je macht?

Regelmatig hoor ik mensen zeggen dat achterom kijken geen zin heeft. Daar kan ik het niet mee eens zijn. Uiteindelijk moet je altijd vooruit kijken maar de terugblik beïnvloedt als het goed is je visie op de toekomst. Het belangrijkste onderdeel van fouten maken is immers het leren van je fouten.

Dat was 2015…

Ik zal jullie niet vervelen met mijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten maar zakelijk gezien was 2015 een jaar waarin ik bij veel van onze klanten heb mogen constateren dat het herstel duidelijk ingezet is. Ook het meest gehoorde woord van de laatste jaren – CRISIS – heb ik dit jaar gelukkig veel minder gehoord. Zonder de economische malaise van de laatste jaren te willen bagatelliseren, ben ik wel van mening dat veel ondernemers in onze branche de crisis aangrepen om vooral niets te doen. Voor hen was de crisis het excuus dat alle tegenslag verklaarde “en ach, daar kunnen we toch niets aan veranderen”. We hebben de afgelopen jaren gezien dat veel ondernemers op de knip gingen zitten waar het hun marketing betrof. Kosten besparen op zich is natuurlijk een hele verstandige reflex als je in een financieel lastige positie komt, maar niet meer zichtbaar zijn in je markt heeft in veel gevallen desastreuse gevolgen gehad voor de instroom van nieuwe leden.

In 2015 hebben we gezien dat ondernemers overtuigd zijn geraakt van het belang van marketing. Verwar in deze zin marketing niet met reclame. Reclame is het uitvoerende deel. Marketing staat voor je strategie. Je positionering, je prijsbeleid, je aanbod en alles wat er verder van belang is bij jouw keuzes en imago. Het is belangrijker dan ooit om je in je markt te laten zien. Het is belangrijk dat je als ondernemer kiest voor bepaalde doelgroepen en je ziet dan ook dat de consument dit herkent en waardeert. Greinwalder helpt haar klanten bij het uitwerken en uitvoeren van de strategie. Op het gebied van het uitvoerende deel van de marketing, de reclame, heeft Greinwalder een succesvolle bijdrage kunnen leveren aan 2015 door het brengen van de campagne Fit in 5 weken. Samenwerking met partners is altijd goed, maar vooral de combinatie van de - door sommigen als traditioneel bestempelde - offline marketing en de online marketing binnen deze campagne heeft extreem goed gewerkt. Zeker, de online marketing - en dan vooral Facebook - heeft de deelnemende clubs heel veel leads gebracht. Maar opvallend in de statistieken van de campagne is dat de clubs die de complete marketingmix (advertentie, persbericht, huis-aan-huis verspreiding EN de online kanalen) ingezet hebben ruimschoots de meest succesvolle clubs in deze campagne waren. We zijn er trots op dat de deelnemende clubs gemiddeld maar liefst 54 nieuwe leden ingeschreven hebben op één enkele campagne en zullen de campagne in 2016 zeker weer beschikbaar maken voor fitnessclubs in België en Nederland.

Op naar 2016…

2016 zal het jaar moeten worden van het doorzetten van het herstel. De low-budget clubs hebben vaste voet gekregen in de Nederlandse markt. Ze zijn eenvoudig niet meer weg te denken uit de fitnessmarkt. Ongetwijfeld komen er in 2016 weer nieuwe formules bij die zich zullen profileren op hun prijs. Er zullen weer nieuwe trends komen waarbij u zich telkens af zult vragen of u die trend moet volgen of toch niet. Eén ding is zeker, een rustig jaar wordt het voor de meesten van u absoluut niet. Het herstel zal niet vanzelf komen. U zult bereid moeten zijn kritisch naar uzelf en naar uw onderneming te kijken. U zult verstandige beslissingen moeten nemen aangaande bijvoorbeeld kostenbesparingen, optimale inzet van uw personeel en misschien ook op het gebied van investeringen. U zult duidelijk present moeten zijn in uw markt zodat de consument u weet te vinden. En, wat mij betreft een hele belangrijke, u zult ervoor moeten zorgen dat u het plezier in uw ondernemen houdt of terug vindt, want alleen dan zult u succesvol zijn, zo is mijn overtuiging.

Waardenhiërarchie…

Tot slot wil ik u een advies meegeven. Als u in de komende periode eens rustig gaat zitten en 2015 evalueert om vervolgens vooruit te kijken naar 2016, neem daar dan pen en papier bij. Schrijf in willekeurige volgorde de 10 dingen/ waarden op die voor u het meest belangrijk zijn. Wat heeft voor u waarde in het leven, zowel privé als zakelijk? En als u die 10 punten opgeschreven heeft, google dan op het woord “waardenhiërarchie”. U vindt dan een methode die – bijvoorbeeld in NLP - gebruikt wordt om uit te vinden wat de volgorde in belangrijkheid van deze 10 punten voor u is. Met die uitkomsten in de hand, voorspel ik u dat het zomaar kan zijn dat u in de toekomst anders of andere beslissingen gaat nemen dan u tot op dit moment zou doen, maar die wel beter passen bij wat voor u werkelijk belangrijk is. Mocht u er niet uit komen, dan help ik u er graag bij.

Voor nu wens ik u – mede namens al mijn Greinwalder collega’s – hele ontspannende feestdagen en een inspiratievol en energiek 2016 toe.

René Wantzing

Na jarenlang werkzaam te zijn geweest in diverse hogere managementfuncties is hij als ondernemer in de fitnessbranche beland. Sinds 2011 is René bij Greinwalder &

Partner werkzaam als Consultant | Marketing Specialist. Naast de kennis van strategieën, marketing en reclame die iedere Greinwalder Consultant als vanzelfsprekend heeft, is hij

gespecialiseerd in de belangrijke ‘koude’ kant van het ondernemen: bedrijfseconomische aspecten en rendementsoptimalisatie. Komend vanuit een branche die zeer aan veranderingen onderhevig was, heeft ook het managen van veranderingen weinig geheimen voor hem. René beheert de Nederlandse Benchmark Fitnessondernemingen die Greinwalder heeft opgebouwd. Tot slot is René gespecialiseerd in de positionering Afslanken en ervaringsdeskundige op dit gebied.

'Marketing staat voor je strategie. Je positionering, je prijsbeleid, je aanbod en alles wat er verder van belang is bij jouw keuzes en imago.'

Edities