Fitness Result toonaangevend in export naar 24 landen

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr10 2015
FitnessResult toonaangevend in export naar 24 landen

Professionele fitnessapparatuur kenmerkt zich onder andere door een lange levensduur. Hoewel enerzijds de sportbranche in hoog tempo wordt overspoeld met nieuwe modellen en noviteiten, maakt dat anderzijds tweedehands apparatuur niet minder geschikt voor (her)gebruik. Sportscholen, fitnesscentra, hotels en wooncomplexen kiezen daarom graag voor betaalbare kwaliteit. FitnessResult opereert al jaren als toonaangevende speler op de markt van tweedehands apparatuur. Het bedrijf uit Roosendaal verhuisde recent naar een grotere locatie vlakbij het voormalige onderkomen om te kunnen voorzien in de mondiale behoefte aan gebruikte fitnessapparatuur.

FitnessResult begon in 2003 als winkel waar de particuliere sporter terecht kon voor professionele apparatuur om thuis te kunnen trainen. Nadat deze markt op den duur enigszins verzadigd raakte, bleek omschakeling naar tweedehands fitnessapparatuur een gouden greep. Sinds de recessie en de toenemende concurrentie van budgetketens floreert de markt voor tweedehands fitnessapparatuur in ons land als nooit tevoren, evenals leaseconcepten voor hoogwaardige apparatuur. Daarnaast is FitnessResult de afgelopen jaren uitgegroeid tot een speler van betekenis op de exportmarkt. Het bedrijf uit Roosendaal levert inmiddels wereldwijd apparatuur aan 24 landen, waaronder Congo, Somalië en de Verenigde Arabische Emiraten.

Onverwoestbare kwaliteit

Topmerken als Techno Gym, Nautilus, Cybex, Star Trac, Free Motion, Gym 80, Precor en Life Fitness zijn kwalitatief onverwoestbaar, stelt managing director Nino Duijzer van FitnessResult. “Sportcentra nemen natuurlijk niet voor niets de moeite om professionele tweedehands apparatuur helemaal te laten verschepen naar een ander continent. Overal ter wereld krijgen fitnesstoestellen een tweede leven dankzij onze kennis, prijzen, service en garantie. Niet alleen goede handel, ook de manier van ondernemen in deze branche is aangenaam. Overal ter wereld zijn ondernemers kritisch, maar dat lijkt me terecht bij grote investeringen. Dan is het best kicken om je te realiseren dat er in Afrika en het Midden-Oosten sportscholen zijn ingericht met apparatuur uit jouw Brabantse magazijn.”

Klant staat centraal

Dat FitnessResult wereldwijd goede zaken doet, is geen toeval. De bedrijfsvisie is gebaseerd op jarenlange ervaring en brede kennis van de branche. Als kickbokser en fitnessfanaat kent Nino veel sportscholen van binnenuit. Sinds hij in 2005 eigenaar is van FitnessResult, is de onderneming uit Roosendaal uitgegroeid tot een specialist in professionele, gebruikte fitnessapparatuur. Samen met een team van zeven bevlogen medewerkers verovert Duijzer in rap tempo de internationale sportwereld. “Inmiddels zijn we actief in 24 landen”, meldt Nino tevreden. “Hoe dat komt? Wij geven zoveel mogelijk gehoor aan de wens van de klant. Dat is een ander uitgangspunt dan apparatuur proberen te slijten die je toevallig in voorraad hebt. Bij ons staat de klant centraal en dat wordt gewaardeerd. Ook is het een voordeel dat we naast Engels, Duits en Spaans ook Arabisch spreken. Ons team is veelzijdig en goed opgeleid. In combinatie met scherpe prijzen en kwalitatief hoogwaardige apparatuur is het ons gelukt om in relatief korte tijd een internationale speler van betekenis te worden. Daar zijn we best trots op.”

Arabieren als vaste klant

Zakendoen met sportcentra in alle uithoeken van de wereld, levert bijzondere ervaringen op. “In Afrika is het verschil tussen arm en rijk extreem groot. In dit continent zijn we in verschillende landen actief. Concurrentie is er nagenoeg niet, maar overal zijn wel sportscholen te vinden. Voor fitnessapparatuur worden dan leveranciers uit het buitenland ingeschakeld. Per container verschepen we complete sportschoolinterieurs.” Op klantenbezoek bij steenrijke Arabieren is al bijna routine. “Voor welgestelde zakenmannen richten bijvoorbeeld sportscholen in voor hun vrouwen, zodat ze niet gemengd kunnen sporten. Geld is dan ondergeschikt.”

Sociale betrokkenheid

Voor FitnessResult is omzet niet altijd zaligmakend. “We hebben bijvoorbeeld met evenveel inzet de fitnessruimte van een Ronald McDonald bij het Sophia Kinderziekenhuis ingericht. We sponsoren dit samen met de McDonalds vestiging in Capelle aan den IJssel. Als je kunt bijdragen aan ontspanning van ouders met een doodziek kind, voelt dat eervol. Een ondernemer die daar geld voor vraagt, moet zich schamen. Als extra heeft FitnessResult levenslange garantie op alle apparatuur gegeven.”

Mondiale marketing

Social media is voor FitnessResult een onmisbaar marketinginstrument, stelt Nino. “Een geweldige manier om snel te kunnen reageren op ontwikkelingen in de markt en wereldwijd contacten te leggen en te onderhouden.” Inmiddels vormt de export ruim zestig procent van de omzet. “We stelden wel eens als streven dat we over vijf jaar in 30 landen actief zouden zijn, maar dat duurt waarschijnlijk geen twee jaar meer als deze trend voortduurt.” Om klanten optimale service en snelle levering te kunnen garanderen, heeft FitnessResult recent gekozen voor verhuizing naar een groter pand. “In dezelfde straat als ons vorige onderkomen”, vertelt Duijzer. “Maar wel met tweemaal zoveel magazijnruimte. Dus wij zijn klaar voor 2016.”

www.fitnessresult.nl

Magazijnruimte na verhuizing verdubbeld

Tekst Pien Koome

Edities