FW Top: Vernieuwende producten en concepten in de schijnwerpers

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr7 2015
Vernieuwende producten en concepten in de schijnwerpers

Op de vijfde editie van de Fitness en Wellness Top, die plaatsvond op 15 en 16 september in Houten, heerste een positieve stemming. De vernieuwende producten en concepten werden goed ontvangen door het aanwezige publiek. “Mensen durven weer te investeren.”

Aan het woord is Jeroen Gerats, organisator van de FW Top. “Je merkt dat de markt weer aantrekt. Bovendien is de ondernemer zich er meer dan ooit bewust van dat hij zich moet onderscheiden met zijn sportclub, wil hij succesvol zijn.”

Gerats noemt Vondelgym van Arie Boomsma als praktijkvoorbeeld. “Daar hebben ze het heel goed begrepen. Natuurlijk draagt zijn naamsbekendheid ook bij aan het succes van deze sportclub, maar vooral de persoonlijke aandacht die de instructeurs daar aan de leden geven is ongekend."

Marleen van der Put van de Vereniging Exclusieve Sportcentra (VES) beaamt het belang van persoonlijke aandacht voor de sporter. “Om die reden hebben wij onze servicebeloften geïntroduceerd. Sportcentra die bij ons aangesloten zijn kunnen hun leden hierdoor bijvoorbeeld garanderen dat zij ontvangen worden met een glimlach, hun klanten positieve energie geven en hen stimuleren om hun doel te behalen. Een mystery guest checkt of deze doelen behaald worden. Na afloop evalueren wij dit bezoek met de sportschoolhouder en wordt advies gegeven. Op deze manier borgen wij onze service.”

Allround

Naast persoonlijke aandacht werd tijdens de beurs duidelijk dat de trainer vandaag de dag ook allround moet zijn. “Trainers worden steeds meer leefstijlcoaches”, vertelt Tim Schoormans van Opleidingen2000. “Ze willen bijvoorbeeld ook alles over voeding weten.”

Freerk Twijnstra van Start2Move bevestigt deze ontwikkeling. “Trainers krijgen ook steeds meer aandacht voor bijvoorbeeld obesitas. Tijdens onze onlangs gehouden Personal Trainer Day zijn we hiermee aan de slag gegaan. Ook kennis van diabetes wordt essentiëler.”

De consument heeft dus meer behoefte aan goede informatie omtrent voeding, dit merkt ook Kaz van der Waard die onlangs op de markt kwam met KCALculated Food. “Voeding bepaalt in hoge mate het resultaat van je training, alleen weten veel mensen niet wat ze ermee moeten. Door gezonde, lekkere en niet te dure maaltijden aan te bieden met KCALculated Food helpen wij de sporter hierbij.”

Zwaartekracht

De FWTop stond dit jaar weer bol van vernieuwende producten en concepten. Zo presenteerde Matrix de In-Trinity. Door middel van een fitnessboard dat gebruik maakt van de zwaartekracht wordt voor meer kracht, lenigheid en balans gezorgd. “Dit is absoluut een van onze paradepaardjes op de beurs," zegt Ande Smith van Matrix met een glimlach. “De In-Trinity is een nieuwe trainingsvorm die zorgt voor meer variatie en uitdaging. Bovendien biedt het de perfecte balans tussen inspanning en ontspanning.”

Bij Life Fitness was de Synrgy360 gekoppeld aan Multi-Jungle te bewonderen. “We stonden hier al mee op de FIBO, maar dit is de eerste kennismaking met de Nederlandse markt”, licht Guido Wiskerke van Life Fitness toe. “Hiermee creëer je eindeloze mogelijkheden om slimmer, beter en efficiënter te trainen.” De Pixformance kon ook uitgeprobeerd worden door de bezoekers van de stand. “Het blijkt een enorm populair product voor met name de kleinere en de meer boetiekachtige clubs.”

Dit jaar waren er veel demonstraties te zien tijdens de Fitness en Wellness Top, zo ook bij MoveToLive. Er waren drie makkelijk te onderscheiden concepten. Een Energy Zone, waar functionele training onder maximale aandacht van een instructeur centraal stond. Inclusief de spiksplinternieuwe SPARC van Cybex: een get-on-and-go cardiotoestel voor in high-intensity workouts. Daarnaast was er een zone met maximale beleving via iFit op de FreeMotion cardiotoestellen. “Hiermee loop of fiets je waar dan ook ter wereld en word je toegejuicht door het publiek”, aldus Heleen Kortbeek van MoveToLive. Ook was er een zone met maximaal rendement: het Octane Cross Circuit waarbij kracht en cardio afgewisseld worden en een minimaal vloeroppervlak maximaal wordt gebruikt.

Testapparatuur

Een andere trend die waarneembaar was op de beurs was de onmisbare rol van testapparatuur in de sportwereld. “En niet alleen in de sportwereld”, zegt Geert van der Veer, van THP2 Europe. Met zijn THP2 Test en meetlab zet hij zich ook in voor bijvoorbeeld scholen en complete politiekorpsen. “Zo kunnen wij sinds kort met behulp van een zuurstofsaturatie vingerklem de doorstroming van het bloed meten. Dit geeft onder andere een indicatie van de stijfheid van de vaten en de hartslagvariabiliteit, maar bijvoorbeeld ook de fysieke en mentale stress weer. Onze testen gaan er altijd vanuit dat mentaal en fysiek met elkaar in verband staan.”

Ook Greinwalder & Partner maakt met hun nieuwe concept ‘Fit in 5 weken’ gebruik van testresultaten. “Met onze Health Check kunnen wij de gezondheid van de deelnemers in kaart brengen en hen motiveren voor het hanteren van een gezonde leefstijl”, belicht Ingrid Jonkers van Greinwalder & Partner. “Mensen reageren heel enthousiast hierop, omdat ze het fijn vinden om te weten waar ze staan. Bovendien wordt op onze website landelijk exact bijgehouden hoeveel calorieën er tot nu toe verbrand zijn en hoeveel afgevallen kilo’s er in totaal geregistreerd zijn.”

Vertrouwen

Al met al heerste er een positieve sfeer op de beurs en bleek dat er weer ruimte was voor investeringen en vernieuwingen. Zo introduceerde Mansom de nieuwe algemeen directeur Ton van de Ven op hun stand. “We hebben een lastige tijd achter de rug, maar zien de toekomst weer positief tegemoet”, blikt Chris van Mansom vooruit. Van de Ven die zelf al veel ervaring heeft met vloeren, zegt trots te zijn deel uit te maken van het team van Mansom. “De mensen en de cultuur maken het, er heest een ontzettend fijne sfeer. Bovendien biedt Mansom een uniek product van hoge kwaliteit. Ik heb er alle vertrouwen in!”

FW Top

Geslaagde beurs

De standhouders kijken terug op een geslaagde beurs. “De Fitness en Wellness Top biedt voor ons de uitgelezen mogelijkheid om onze (potentiële) leden te ontmoeten”, aldus Marleen van der Put. Veel standhouders waren tevreden over de uitstraling van de beurs. “Deze is nog professioneler geworden", benadrukt Marc Peters van Keiser. “Wij kijken met heel veel plezier terug op de FW Top”, vertelt Heleen Kortbeek van MoveToLive. “Het was druk, het was gezellig, het was goed en er was met name ook heel veel interactie.”

Het team van Mansom

In samenwerking met Start2Move organiseerde body.LIFE gedurende de FW Top een burpeechallenge. Opvallend was dat er veel vrouwen hoog eindigden.

Winnaars burpee challenge Start2Move

1. Saviënne van Lamoen (40)

2. Lonneke van Peperstraten (36)

Elbrich de Haan (36)

Rebecca Huistra (36)

Edities