Ondernemen is topsport

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2015
Ondernemen is topsport

Topsporters werken heel gericht, soms bijna maniakaal naar een doel toe. Alles staat in het teken van dat ene doel en alles moet wijken voor het halen van dat heilige doel. Krijgen ze tegenslag? Dat hoort erbij. Een deel van topsport is omgaan met teleurstelling en dit omzetten naar iets positiefs.

Ondernemen heeft veel overeenkomsten met het bedrijven van topsport. Veel ondernemers in de fitnessbranche zijn zelf sporter. En sommige ondernemers hebben hun sport op hoog niveau beoefend. Je zou dus zeggen dat het ondernemen de ondernemers in de fitnessbranche makkelijk af hoort te gaan…

In een eerder artikel dat ik voor bodyLIFE schreef, heb ik u verteld dat mijn sport en passie de roeisport is. Zeker op topniveau een fysiek enorm zware sport waar het bovendien draait om de technische details. Al ben je fysiek nog zo sterk, de top haal je alleen als je elke beweging tot in de kleinste finesses beheerst en dat elke haal exact weet te herhalen. Roei je in een team, dan komt daar nog een belangrijke schakel bij. De bekendste Nederlandse roeiploeg is misschien wel de Holland 8. Zij bereiden zich op dit moment voor op de wereldkampioenschappen en trainen dagelijks op het roeiwater waar ik zelf ook vaak te vinden ben. Als ik ze voorbij zie gaan, geniet ik. Wat een souplesse, wat een kracht, wat een concentratie en wat een snelheid. Na de training zie ik ze dan in een kring staan en de training evalueren. Opvallend is daarbij de enorme gedrevenheid. De teamgeest en de doelgerichtheid. Opvallend is ook hoe kritisch men is op de eigen prestatie. Hoe scherp de commentaren op elkaars prestatie en tegelijk ook hoe ze vanuit die kritische houding in staat zijn een positieve draai te geven richting de volgende training. De volgende stap die ze dichter bij hun doel brengt. En dat brengt me op de volgende vraag: wat zou er gebeuren als je binnen je onderneming een dergelijk commitment, een dergelijke focus weet te bewerkstelligen?

Het doel

Het doel van de Holland 8 is heel simpel: wereldkampioen worden. Voor minder zullen ze niet gaan. Waarom zou je doel zijn om tweede te worden? Waarom zou je geen wereldkampioen kunnen worden? Natuurlijk, het doel moet SMART zijn. Specifiek, meetbaar, attractief en tijdsgebonden zijn geen probleem. De R van realistisch zorgt wel eens voor de vertroebeling. Wat is immers realistisch? En welke omstandigheden kun je veranderen zodat iets wat niet realistisch lijkt, toch ineens realistisch wordt? Aanpassingen in de teamsamenstelling. Het aanpassen van de racestrategie. Het aanpassen van de trainingsmethoden. Alles wat er maar toe bij kan dragen om het doel te bereiken. En ook belangrijk; het hele team heeft hetzelfde doel. Niet alleen de roeiers die betrokken zijn maar natuurlijk ook alle andere betrokkenen. Werpt de vraag zich op: Hoe zit het met uw doelen als ondernemer. Heeft u zelf uw doelen scherp? Zijn uw doelen bij de andere teamleden bekend? En, legt u zich neer bij de beperkingen die ervoor zorgen dat de lat niet te hoog gelegd kan worden of neemt u maatregelen om ervoor te zorgen dat een hogere lat wel realistisch haalbaar wordt?

De weg er naar toe

Voor de Holland 8 geldt dat de weg naar het doel grotendeels bepaalt wat uiteindelijk realistisch is. Heeft de ploeg een goede voorbereiding op de wereldkampioenschappen, dan is de kans dat het doel gehaald wordt des te groter. Zo wordt regelmatig getest, zowel individueel als het hele team als het materiaal. De scores worden bekeken en geanalyseerd. Indien nodig wordt de opstelling veranderd, wordt er extra getraind of juist minder. Er wordt aandacht besteedt aan het mentale aspect van topsport en aan de teambuilding.

Ook hier hebben we weer veel overeenkomsten met ondernemen of het voeren van een onderneming. De cyclus ‘Plan Do Check Act’ is u misschien bekend. Een systematiek die u helpt een continu proces van verbeteren te bewerkstelligen. En dat zal de prestatie van uw onderneming voorwaarts helpen.

Coach nodig?

Ondernemen heeft dus veel overeenkomsten met topsport. Bij veel ondernemers in onze branche zie ik in potentie dezelfde mentaliteit als die ik bij topsporters zie. En zolang het een individuele prestatie betreft, resulteert die mentaliteit vaak in het halen van doelen. Zodra de ondernemer te maken krijgt met andere teamleden wordt het lastiger. Immers, niet alle teamleden hebben dezelfde focus, dezelfde ervaring, hetzelfde doel, dezelfde mentaliteit. In potentie zijn het waardevolle roeiers, maar om wereldkampioen te worden is meer nodig. De ondernemer is onderdeel van het team en mist logischerwijs vaak het overzicht over het geheel. De ondernemer is te vergelijken met de slagman van de Holland 8. Hij heeft de belangrijke taak het tempo en ritme voor te slaan. Hij mag niet verslappen want als hij dat wel doet, doen de anderen dat ook. Hij zit met zijn rug naar zijn mederoeiers en ziet dus niet wat ze doen. Als de boot niet loopt zoals zou moeten, voelt de slagman dat wel maar het is vanuit zijn positie haast onmogelijk te zien wat er precies fout gaat. De Holland 8 heeft daarom de bondscoach - Mark Emke - langs de kant. Hij heeft verstand van zaken. Hij heeft letterlijk afstand tot de ploeg en ziet daardoor wel waar het beter kan. Hoe de boot beter kan gaan presteren. Hij past individueel trainingen aan als dit nodig is, zodat de slagman zich kan concentreren op zijn belangrijke taak.

Herkent u zich in de rol van topsporter? Dan bent u in potentie waarschijnlijk een goede ondernemer. Zorg ervoor dat uw team compleet is. Zorg dat u een goede stuurman heeft, goede mede-roeiers, een goede medische staf en vergeet de coach niet!

René Wantzing

Na jarenlang werkzaam te zijn geweest in diverse hogere managementfuncties is hij als ondernemer in de fitnessbranche beland. Sinds 2011 is René bij Greinwalder &

Partner werkzaam als Consultant | Marketing Specialist. Naast de kennis van strategieën, marketing en reclame die iedere Greinwalder Consultant als vanzelfsprekend heeft, is hij

gespecialiseerd in de belangrijke ‘koude’ kant van het ondernemen: bedrijfseconomische aspecten en rendementsoptimalisatie. Komend vanuit een branche die zeer aan veranderingen onderhevig was, heeft ook het managen van veranderingen weinig geheimen voor hem. René beheert de Nederlandse Benchmark Fitnessondernemingen die Greinwalder heeft opgebouwd. Tot slot is René gespecialiseerd in de positionering Afslanken en ervaringsdeskundige op dit gebied.

Edities