HIIT en SGT blijven hot, maar hoe hou je het uniek?

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2015
HIIT en SGT blijven hot, maar hoe hou je het uniek?

Ze staan vandaag de dag met trots in de lijst met grootste trends in de fitnessindustrie: High Intensity Interval Training (HIIT) en Small Group Training (SGT). Maar wat kun je als professional met deze trends? Hoe hou je het leuk voor jezelf en voor de groep die je traint? Hoe zorg je dat zij de beste resultaten bereiken?

“Door kritisch naar jezelf te kijken”, legt Keith Smith de vinger op de zere plek. Smith, trainer bij de Life Fitness Academy, laat ruim honderd fitnessprofessionals de hand in eigen boezem steken tijdens de gratis toegankelijke Life Fitness clinic in Barendrecht.

De ervaren trainer uit Londen start zijn verhaal door op enthousiaste wijze met humor over de ontwikkelingen in de branche te vertellen. “De laatste vijftien jaar is de fitnessindustrie ongelooflijk hard gegroeid, zonder dat iemand daar iets voor hoefde te doen. Je zette een pand neer en de leden - en daarmee het geld - kwamen vanzelf binnenlopen. Dit resulteert in een ietwat luie industrie waarin mensen zoveel mogelijk aangespoord worden om te bewegen. Maar hoeveel doet een fitnesscentrum nu werkelijk om het ledenpeil op orde te houden en om hen tevreden te houden?”

Uit onderzoeken blijkt dat mensen om heel andere redenen lid worden (prijs, doelen behalen) dan de redenen dat ze lid blijven. Dat laatste gebeurt alleen als ze gemotiveerd blijven en continu verrast worden, laat de trainer zien. De fitnessondernemers, fysiotherapeuten en aanwezige Personal Trainers komen er in kleine groepjes achter welke doelgroepen ze hebben en wat voor die doelgroep de reden is om bij hen te komen sporten. Ouderen vinden het sociale aspect prettig, studenten kiezen voor een lage prijs, dertigers komen af op flexibiliteit. Maar waarom blijven ze? “Enkel en alleen als ze gemotiveerd blijven en verrast worden”, aldus Smith. “Het is dus de hoogste tijd om aan de slag te gaan en kritisch naar je aanbod van diensten te kijken en naar de trainers die het doen. In hoeverre sluit alles aan bij de doelgroep en weet je wat hun motivatie is om te blijven wanneer ze eenmaal binnen zijn?”

Variëren met trends, terwijl je straalt als trainer

Met de kritische consument van tegenwoordig, is het niet meer genoeg om gewoon ‘een trend’ aan te bieden. “De basis ligt in het willen delen van kennis. En dat kan alleen maar als je eigen kennis up-to-date is. We doen allemaal alsof HIIT een nieuwe trend is, maar deze manier van trainen werd decennia terug al toegepast”, laat Smith weten. Hij toont trainingsschema’s van Olympische sporters die in de jaren twintig van de vorige eeuw al successen behaalde met de - destijds zeer ongewone - manier van intervaltraining.

Voor effectieve HIIT trainingen en SGT inspireert Smith met een scala aan trainingsopties die wetenschappelijk zijn onderbouwd met goed resultaat. “De kennis is er al, wanneer jij zorgt dat je gebruik maakt van wat er al is, kun je variëren met de trends die er zijn. Zo blijf je verrassen en krijg je door het inzetten van trends als HITT en SGT ook écht loyale leden die resultaat behalen en zich met plezier steeds weer laten verrassen.” Onder begeleiding van Smith kijken de aanwezigen kritisch naar hun eigen Small Group Trainingen: “Wat zijn de voordelen voor de klant om op deze manier te trainen? En wat zijn de voordelen voor de fitnessondernemer of fysiotherapeut die deze vorm van training aanbiedt?” Motivatie, herkenning, kennisdelen en een fijne omgeving binnen of buiten zijn belangrijke elementen voor de sporter. De mogelijkheid om je te onderscheiden van andere aanbieders, minder personeelskosten dan bij PT en een scherpere kostenverhouding maken het voor een ondernemer interessant. Smith wijst wel op de allerbelangrijkste factor bij zowel HIIT als SGT: de trainer. “Dat is degene die zijn eigen persoonlijkheid moet laten stralen en met enthousiasme en kennis de groep mee moet krijgen.” Met zijn eigen energie en een flinke scheut humor geeft Smith nog een serie tips mee waar een goede trainer aan moet voldoen. En de garantie dat een deelnemer die zich tijdens de training ‘ugly, akward of uncomfortable’ voelt, hij of zij niet meer terug zal komen. “Zorg dat deelnemers zich vermaken”, tipt Smith.

Inspelen op wat je ziet en weet

In het tweede gedeelte van de clinic in Barendrecht wijst PT-specialist Filip Debast (Life Fitness Academy) op de (on)mogelijkheden voor de trends HIIT en SGT. Door eerst de theoretische kennis te vergroten of op te frissen, maakt hij de aanwezigen bewust van de gevaren die er ook zijn als je mensen stimuleert diep te gaan in een training. “Fitness is nummer drie op de lijst als oorzaak van sportblessures”, waarschuwt Filip.

“Het lichaam als één geheel zien, wordt steeds belangrijker. Wat is je basishouding en welke spieren worden door die houding versterkt of juist verzwakt?”, legt Debast uit. Hij benadrukt dat een korte analyse van de persoon die bij je komt trainen een hele hoop informatie geeft waardoor je hem/haar - ook in Small Group Training - zeer goed een persoonlijk trainingsplan kunt geven. Tijdens de clinic leren de deelnemers over verschillende oefeningen voor iemand met een Upper Cross Syndrome, een Lower Cross Syndrome of een Sway Back Posture. “Dat is waar je ook als trainer het verschil mee maakt. Kennis hebben, kennis delen en het toepassen in een gevarieerde en verrassende training die je deelnemers sterker maakt.” Na de theorie volgt praktijk: in kleinere groepen bepalen de sportinstructeurs en fysiotherapeuten hun eigen basishouding om vervolgens in een SGT onder leiding van Debast te ervaren welke elementen er in een succesvolle SGT zitten. “Hier kan ik morgen meteen mee aan de slag!”, vat een deelnemer tevreden de dag samen.

Trainers Life Fitness Academy verzorgen trends in Strength training clinic

Life Fitness helpt u verder

Het concept van Life Fitness om hun internationale kennis te delen met de branche wordt steeds meer gewaardeerd door de branche. De clinics over allerhande onderwerpen zijn snel volgeboekt door enthousiaste fitnessondernemers en -instructeurs, door fysio- en ergotherapeuten en door andere professionals en paramedici met interesse voor trainen en bewegen. De clinics hebben waar mogelijk naast het theoretische deel ook een praktijkgedeelte, bevatten altijd het element om samen van gedachten te wisselen met collegae en zijn praktijkgericht, zodat de nieuwe kennis direct kan worden toegepast. De eerstvolgende clinic op 21 en 22 oktober gaat over de impact van technologie op de fitnessbranche. Deze of een andere clinic gratis bijwonen? Ga dan naar www.lifefitness.nl

Edities