Column John van Heel

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2015

John van Heel

EFAA

Wat voor ondernemer of manager bent jij?

Ik kreeg van de week de vraag van drie startende ondernemers: ‘Welk concept zou jij kiezen als je nu opnieuw een sportcentrum of studio zou beginnen?’ Natuurlijk heb ik al jaren geleden gekozen en heb ik mijn eigen gekleurde bril op, dus ligt het antwoord redelijk voor de hand, maar een rechtlijnig, op mezelf afgestemd antwoord, daar heeft een opstartende ondernemer niks aan. Vandaar dat we even een diepte-analyse hebben zitten maken met z’n vieren, om bij een passend antwoord uit te komen.

De ondernemers staan op het punt een club over te nemen, een low-budget club, 15,95 euro per maand. Hun idee: ‘We houden de prijs laag en gaan dan upsellen met kwalitatieve service- en doelgroep programma’s.’ Mijn vraag: ‘Welke soort programma’s en waarom?’ Het antwoord gaf al meteen duidelijkheid met welk soort ondernemers ik te maken had. Ze wilden specifieke doelgroep programma’s aan gaan bieden voor mensen met bijvoorbeeld COPD, hart- en vaatziekten, diabetes, overgewicht, enz. Een van hen was fysiotherapeut en fysiotherapie zou zeker een onderdeel moeten zijn.

Wat duidelijk werd uit hun verhaal was, dat ze het vak in willen om mensen te helpen. Om in een vak te zitten waarin iets bereikt kan worden met mensen. Ze spraken over ‘echt resultaat bereiken’ met passie en waren van mening dat fitness nog maar aan het begin van het potentieel staat.

De vraag die ik natuurlijkerwijs terug heb gelegd: ‘Welke doelgroep denk je straks te bedienen, als je 3 tot 5 jaar verder bent?’ Leeftijd; tussen de 40 en 60. De meesten hebben of een blessure of een of meerdere chronische aandoeningen, maar minimaal een sterke wens een specifiek doel te bereiken. En ze willen wat extra betalen om hierin professioneel begeleid te worden. De hamvraag is dan natuurlijk: is dat de doelgroep die je aantrekt met een low-budget sportcentrum? Of zit je straks met z’n drieën gevangen in een onderneming waar je je passie, energie en creativiteit niet in kwijt kunt?

Ik geloof in het low-budget concept en wat dat betreft geloof ik dat we net als in de hotelbranche op den duur zeker vijf verschillende kwaliteitconcepten binnen de branche kunnen onderscheiden, en voor elk concept is een markt. En voor elk concept zijn er ook ondernemers. De uitdaging is om het juiste concept te kiezen als ondernemer, zodat je er met al je energie een succes van kunt maken. Een goede oriëntatie vooraf is goud waard, dan de gepaste keuze maken en dan met focus uitblinken in die richting.

De conclusiekeuze van de drie ondernemers laat nog even op zich wachten, maar ze denken eraan om de ruimte te splitsen in een low-budget deel en een leefstijl- en preventiedeel. Wordt vervolgd.

Edities