Column Marije de Vries: Bedrijfsfitness onder de loep

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2015

Marije de Vries (1981)

Onderneemt en werkt als trainer en coach binnen de fitnessbranche en het bedrijfsleven. Met een door haar ontwikkeld veranderingsprogramma helpt zij ieder jaar duizenden mannen, vrouwen en werknemers met de overstap naar een ideale lifestyle. Kijk op www.fitternederland.nl voor meer informatie.

Bedrijfsfitness onder de loep

Het klinkt zo mooi. Benader een bedrijf, bied medewerkers korting aan en in mum van tijd ‘scoor’ je een flink aantal nieuwe leden. In de praktijk werkt het helaas niet zo, en zijn succesverhalen schaars. Is het dan nog wel verstandig om hier tijd en moeite in te stoppen? Ik hoop je antwoord te kunnen geven op deze vraag.

Intern vitaliteitsbeleid

Met mijn bedrijf Fitter Nederland faciliteren wij vitaliteitsprogramma’s en beleid binnen organisaties. We maken een strategisch vitaliteitsplan op basis van (HR) kengetallen, doelen en problematiek. Willen wij succesvol zijn en de bedrijfscultuur veranderen in een gezonder werkklimaat? Dan gaat het niet over de implementatie van externe middelen en diensten zoals bedrijfsfitness, want dan bereiken wij alleen de medewerkers die al sportief zijn en een enkeling die een poging waagt eigen tijd (en geld) te investeren. We zullen dieper moeten gaan en vitaliteit onderdeel laten worden van de bedrijfscultuur en faciliteren op locatie. Intern dus! Marketing en communicatie spelen hierbij een cruciale rol. Interventies tijdens bestaande overleggen zorgen voor fysiek contact wat essentieel is om medewerkers aan het denken te zetten.

Kenmerken van een organisatie met een succesvol vitaliteitsbeleid zijn:

Gezond leven is zichtbaar binnen alle communicatiemiddelen zoals website, intranet, nieuwsbrieven en interne blogs.Vitaliteit is altijd een onderdeel tijdens teamuitjes en belangrijke meetings, denk aan een energizer, of een workshop voeding of stressreductie. Vitaliteit is goed gefaciliteerd. Denk aan de catering, maar ook tijd voor lunchwandelingen en ‘kantoorstretchen’.

Geen wonder dat het niet werkt!

Een succesvol vitaliteitsbeleid is gebaseerd op interne veranderen en interventies. Externe interventies zoals bedrijfsfitness zullen alleen succesvol zijn als het intern goed geregeld is. Geen wonder dat bedrijfsfitness een moeilijk vraagstuk blijft, aangezien dit voor veel bedrijven niet vanzelfsprekend is. En als je kijkt naar de cijfers, dan maakt gemiddeld 10 tot 20% van de medewerkers gebruik van een bedrijfsfitnessregeling. Als wij intern succesvol zijn, mogen wij superblij zijn als dit aantal stijgt naar 30%. Aantallen die voor organisaties nog steeds niet altijd de moeite waard zijn om hierin te investeren, omdat in de overige 70-80% het meeste verzuim zit.

Toekomst

Bedrijfsvitaliteit gebaseerd op interne veranderen is trendy. Veel bedrijven zijn er mee bezig. Ik verwacht hierdoor ook een toenemende behoefte rondom sport en fitness. Wees er als eerste bij, maar verwacht geen wonderen.

Plan van aanpak

Een doorlopende bedrijfsfitnessactie communiceren op je website en in nieuwsbrieven is altijd een goed idee. Net als je aansluiten bij een collectief. Tip: ga netwerken met HR medewerkers. Interne sales door medewerkers te stimuleren collega’s mee te nemen, werkt vaak nog het beste. En wil je proactief met bedrijfsfitness aan de slag? Verdiep je dan eerst in de organisatie. Wat voor type medewerkers werken er, en hoe ver zijn ze op gebied van vitaliteit?

Conclusie

Het besluit om te investeren in bedrijfsfitness is altijd gebaseerd op een tactische aanpak en geduld. En ondertussen doe ik mijn best om een steentje bij te dragen zodat bedrijfsfitness weer vaker op agenda wordt gezet.

Meer informatie?

www.fitternederland.nl of stuur een

email naar marije@fitternederland.nl

Edities