De toekomst van health&fitness en de rol van technologie

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2015

Kasper Bakker

De toekomst van health&fitness en de rol van technologie

De toekomst van health&fitness en de rol van technologie. Dit was het thema van het congres fitness & technologie dat Fit!vak in samenwerking met Black Box Publishers organiseerde op 26 juni jl. Een thema dat als geroepen komt, want technologie wordt steeds meer bepalend voor de ontwikkeling en businessmodellen van veel bedrijven. Dat geldt ook voor de fitnessbranche.

Tekst Loet van Bergen

Technologische innovatie zal een essentiële aanjager van toekomstige verdienmodellen in de bedrijfstak zijn. Het is dan ook niet de vraag of, maar hoe technologie de fitnessbranche gaat beïnvloeden. Een grote kans en uitdaging voor ondernemers die innovatie weten te koppelen aan nieuwe business. Dit roept natuurlijk een hoop vragen op zoals wat de invloed van digital health op onze samenleving zal zijn en hoe nieuwe technologieën het product fitness veranderen? Welke kansen biedt dit voor fitnessondernemers, ook in relatie tot de zorgsector? En hoe kan de fitnessbranche zelf de regie krijgen over kansen en nieuwe businessmodellen? Vragen waarop dit congres antwoord probeerde te geven.

Topteam Sport

De eerste spreker was Prof. Dr. Ir. Aarnout Brombacher. Hij sprak over ‘People, Sports and Vitality’, een onderzoek op het gebied van Sport en Bewegen aan de TU Eindhoven. Binnen dit programma werken onderzoekers en onderzoeksgroepen van verschillende faculteiten samen om door middel van het creëren van nieuwe innovatieve proposities in de maatschappij nieuwe kennis en technologische toepassingen te ontwikkelen. Hiervoor is onder meer het Topteam Sport eind 2014 door de minister in het leven geroepen. Dit team bestaat uit kopstukken uit sport, wetenschap, bedrijfsleven en overheid. Zij hebben de opdracht gekregen een plan op te stellen voor de periode 2016 tot 2020 waarin de sectoren bedrijfsleven, overheid, wetenschap en sport zijn vertegenwoordigd. Technologie vormt daarbij een belangrijke pijler met een Sports Data Valley waarbinnen alle sportgerelateerde data worden verzameld, verwerkt, geanalyseerd en beschikbaar gesteld. Dit in combinatie met de Sportinnovator centers en projecten als kern van de aanpak. “Tot nu toe is er weinig bekend hoe wij bewegen”, aldus Prof. Dr. Ir. Aarnout Brombacher. “Uit onderzoek blijkt dat sommige mensen maar 200 meter per dag lopen. Een van de grotere problemen waar onze maatschappij op dit moment mee geconfronteerd wordt, is dat zeer veel mensen een ongezonde levensstijl leiden door vooral te weinig bewegen en ongezonde voeding. De aandacht ligt in dit project voornamelijk op ‘de onderkant van de breedtesport’; op mensen die wel graag een actievere levensstijl willen leiden. Binnenkort starten we samen met Fit!vak een pilot om te kijken wat wel en wat niet werkt.”

Voor meer informatie: www.sportinnovator.nl

Herpositionering product fitness

Jan Middelkamp had als thema ‘de toekomst van health & fitness: over een herpositionering van het product fitness’. In zijn presentatie maakte Jan een analyse van het huidige ‘product fitness’ en de ideeën die er leven om het ‘product fitness’ voor de toekomst te herpositioneren. Jan noemde als voorbeeld de taxibranche. “Wat kan de fitnessbranche daarvan leren? De USP’s van de taxibranche zijn vooral de service, vindbaarheid, betrouwbaarheid, veiligheid en snelheid, ruime betalingsmogelijkheden in de taxi met een bon die ge-e-maild wordt, boeken op basis van tarieven, zien van de tarieven en het tijdstip van ophalen. Jan vroeg zich af wat de fitnessbranche eigenlijk levert. “Een pand met apparaten? Een les? Een service?

Hoe leveren wij toegevoegde waarde? De echte toegevoegde waarde is gedragsverandering op de langere termijn voor een mix van aan gezondheid gerelateerde gedragingen. Onze prachtige fitness & health sector heeft enorme kansen in het leveren van een diversiteit aan services en programma’s die op lange termijn toegevoegde waarde leveren voor onze klanten. Waarbij de benadering multi-dimensionaal dient te zijn zowel training als lifestyle als voeding.” Dat vergt volgens Jan nog een lange weg. “Uit onderzoek blijkt dat mensen gemiddeld 15 uur per dag zitten. En mensen die gebruik maken van fitness trainen gemiddeld 1.1 keer per week. Dat is veel te weinig.” Hij denkt dat internet de branche sterk gaat beïnvloeden. Hij noemt als voorbeeld Fitness 2.0 een concept dat verder strekt dan alleen de fitnessclub, maar een combinatie zoekt met sporten buiten, bij verenigingen, virtuele trainingen enz. Bij dergelijke concepten gaat technologie een grote rol spelen zoals de Apple Watch die niet alleen het slapen, maar ook het bewegingspatroon monitort evenals de training in de club en hoe lang je overdag staat. Technologieën die de gezondheid gaan beïnvloeden.”

Voor meer informatie: www.blackboxfitness.nl

Digital Health

Tijdens het congres fitness & technologie sprak Anna Jacobs, één van de oprichters van SmartHealth, over de invloed van digital health op de sport- en fitnessbranche. SmartHealth.nl publiceert een online magazine en adviseert zorgaanbieders, zorgverzekeraars en andere partijen over de technologische ontwikkelingen op het gebied van zorg en gezondheid. Zij constateerde dat er een verschuiving aan het plaatsvinden is. De oorzaak daarvan zijn ontwikkelingen in consumententechnologie en het effect daarvan op domeinen zorg & fitness/ wellness. “Dit biedt kansen, maar ook bedreigingen. Partijen die zich niets van alle ontwikkelingen aantrekken en zich niet aan willen of kunnen aanpassen, gaan het zacht uitgedrukt zwaar krijgen. En dat zal de positie van ondernemers binnen de fitnessbranche die technologie wel weten te omarmen alleen nog maar versterken.”

De technologische ontwikkelingen die op dit moment gaande zijn zorgen ervoor dat er verschuivingen plaatsvinden en dat er aan deze vier elementen – locatie, apparatuur, kennis en motivatie – wordt getornd. Zo is sporters advies geven over de intensiteit van een training, spierbelasting en herstelduur niet langer alleen maar weggelegd voor personal trainers en sportinstructeurs. Het afgelopen jaar zijn er allerlei producten op de markt gekomen

die dit stukje kennis feilloos oppakken. “Een voorbeeld daarvan is PulseOn, een fitnesstracker met ingebouwde hartslagsensor. Op het gebied van motivatie is de invloed van digital health ook voelbaar. Motivatie wordt gezocht en gevonden buiten de sportschool. Enerzijds dagen dragers van activity trackers of fitness banden zichzelf en hun omgeving uit om iedere dag voldoende te bewegen. Het idee van die trackers van Jawbone, Fitbit of Garmin is dat je juist niet alleen in de sportschool, maar ook daar buiten in beweging moet komen. Ook het element locatie staat dankzij digital health op losse schroeven. Een concreet voorbeeld is de opkomst van het Nederlandse Fitmo. Het is een Marktplaats voor sporters en fitnessinstructeurs.” Tenslotte attendeerde Anna het publiek op Google Fit, een platform dat informatie over de gezondheid van gebruikers verzamelt en deze door de gebruiker laat raadplegen. De informatie wordt gehaald uit apps en apparaten van anderen, zoals de populaire RunKeeper-app, Fitbit Flex-stappenteller of de Nike Fuelband-armband.

Voor meer informatie: /www.smarthealth.nl/2015/07/02/clicks-squats-wat-kan-fitness-leren-van-de-ggz

Wearables voor leefstijl veranderingen

Daan Kerklaan van Zorroo sprak over de inzet van wearables gericht op het ondersteunen van leefstijl voor patiënten met een chronische aandoening. Zorroo regelt de zorg voor patiënten met diabetes, COPD, hart- en vaatziekten of psychische problemen in de regio. Vorig jaar is Zorroo gestart met het project Samen in Beweging dat wordt geïnitieerd vanuit de huisartsenpraktijk. Het programma is ontwikkeld samen met NISB en CIOS. “Als Zorroo ondersteunen wij de huisartsenpraktijken met een begeleider, materialen en middelen (bio-inpendatiemeter). Er zijn 5 huisartspraktijken en een diëtistenpraktijk van start gegaan met de inzet van een bewegingsmonitor/stappenteller van Fitbit bij patiënten die gemotiveerd zijn om het bewegen zelf te meten. Na afloop van het programma wordt, zowel bij huisarts als patiënt, nagegaan hoe men inzet van de Fitbit ervaart en of deze methode bijdraagt aan een goede bewegingsgewoonte en verbetering van leefstijl. Waarbij fitnessdata van patiënten gekoppeld worden aan het Huisartsen Informatie Systeem (HIS). Zo krijgt de huisarts inzicht in beweegpatronen en kan patiënten hierin begeleiden. Indien de ervaringen voor alle partijen positief zijn, wordt inzet van de beweegmonitor/stappenteller een vast onderdeel in de begeleiding en advisering van patiënten.”

Voor meer informatie: www.zorroo.nl

Sociale innovatie

Kasper Bakker (HAN/SENECA) sprak over de mogelijkheden van sociale innovatie. “Sociale innovatie wordt dikwijls genoemd als een belangrijkere voorwaarde voor innovatiesucces dan technologische vernieuwing. Maar over wat deze categorie (of is het een dimensie?) van innovatie nu allemaal precies omvat, is weinig overeenstemming. Wat is sociale innovatie, hoe wordt er naar gekeken, hoe verhoudt het zich tot bijvoorbeeld technologische innovatie en wat kan je er als ondernemer mee? Belangrijke doelstellingen hierin zijn het verhogen van de sportparticipatie in Nederland en een leven lang gezond en met plezier sporten.”

Er zijn handvatten nodig om ideeën succesvol te implementeren. “Alleen een goed idee is niet genoeg om ‘sociale innovatie’ te realiseren: het stimuleren van multidisciplinaire samenwerking, waardoor innovatieve ideeën ontstaan door buiten bestaande disciplines te denken en nieuwe invalshoeken te ontdekken. Om die ideeën vervolgens op effectiviteit te toetsen en succesvol te implementeren.”

Voor meer informatie: http://specials.han.nl/themasites/seneca/

Vanuit de zaal konden mensen vragen stellen aan de sprekers.

Prof. Dr. Ir. Aarnout Brombacher

Jan Middelkamp

Anna Jacobs

Edities