Uw leden: waar blijven ze?

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr4 2015
Uw leden: waar blijven ze?

‘Niets zo veranderlijk als het weer’: dat weten we allemaal. Het onrustbarende is vaak dat we bij veel van uw collega´s met regelmaat horen welke invloeden dat heeft op ledenontwikkeling, trainingsfrequentie van bestaande leden, etc.

Theoretisch leidt slecht weer tot goede bezoekersaantallen in uw club, mooi weer zet mensen immers aan tot buitenactiviteiten. Denkt u misschien…

We hebben Pasen inmiddels achter ons gelaten en op het moment dat deze body•LIFE bij u in de bus valt, is Pinksteren alweer achter de rug. De praktijk toont aan dat de gemiddelde trainingsfrequentie van uw leden dan drastisch gaat teruglopen. Een ontwikkeling waarin pas vanaf september weer een kentering in te zien is.

Velen zijn juist nu op zoek…Maar naar u?

Mensen die minder sport-minded zijn en gehinderd worden door gezondheidsgerelateerde aandoeningen, houden zich echter veel minder bezig met ‘het weer’. Die willen eenvoudigweg van hun hinder af en wel zo snel mogelijk! Deze groep is enorm, als u de cijfers in ogenschouw neemt van het aantal mensen met a-specifieke lage rugproblemen, overgewicht, diabetes, COPD etc.

En ja, het is misschien frustrerend: de urgentie die mensen met overgewicht voelen, wordt over het algemeen genomen bepaald door het cosmetische aspect…

U kunt voor uzelf bepalen hoe interessant deze doelgroepen voor uw club zijn. Past het binnen uw positionering? Binnen uw actuele aanbod? Of: welke mogelijkheden liggen er om uw positionering en uw aanbod hierop aan te scherpen? Één ding is zeker: dergelijke ontwikkelingen zijn altijd positief voor uw omzet en rendement! Deze programma’s zijn immers specifieker dan een standaard fitnessprogramma en hebben dientengevolge een hogere prijs. Een prachtige gelegenheid bovendien om uw expertise als specialist te tonen.

Denk alleen niet dat men u nu automatisch weet te vinden. Welke aantoonbare reputatie heeft u als oplosser van deze gezondheidsgerelateerde aandoeningen? Hoe communiceert u uw successen en uw specialisme? Kortom: hoe krijgen de inwoners van uw woonplaats, datgene te weten wat door u misschien als algemeen bekend wordt verondersteld?

Kijk door de bril van uw klant…

Nog steeds komen mijn collega’s en ik veel fitnessondernemers tegen die enorm bezig zijn met het verkopen van producten en programma´s die zijzelf omarmen. Die passen bij hun manier van leven, die inspelen op hun interesse. De vraag is echter of de consument dit ook zo ziet. En uiteindelijk bepaalt de consument of ze lid worden dan wel blijven.

Ik weet: natuurlijk kent u een groep leden van uw club, die altijd erg enthousiast reageert op nieuwe initiatieven. En die de zomer door bij u actief blijven. Ga echter eens voor uzelf na hoe groot die groep daadwerkelijk is ten opzichte van uw totale ledenbestand…

Contact…contact…?

Realiseert u zich goed dat voor die grote groep mensen die nu de trainingsfrequentie terugschroeft, er zeker 3 maanden gaan volgen waarin ze geen of nauwelijks contact hebben met uw club. En dan kan het niet uitblijven dat de drempel om weer te gaan sporten steeds hoger wordt en uiteindelijk resulteert in een opzegging per augustus, september.

Wat gaat u doen om dit patroon te doorbreken? Hoe kunt u uw leden enthousiasmeren om juist wel uw club te bezoeken: weer of geen weer, crisis of geen crisis. De sleutel ligt bij de ultieme wens van de consument, uw leden. Wat willen zij werkelijk? Wat vinden zij belangrijk? Alleen als u zich daadwerkelijk hierin verdiept en hierop uw aanbod wilt aanpassen, gaat u een succesvolle zomer tegemoet.

Blijft u daarentegen vanuit uw eigen aanbod opereren, dan zal het lastig worden. De groep getrouwe enthousiastelingen daargelaten.

De wereld om ons heen verandert weliswaar maar één ding blijft overeind: de klant betaalt dus de klant bepaalt!

Greinwalder & Partner

Door ons handelen inspireren we dagelijks miljoenen mensen in hun streven naar een gezonde en gelukkige levenswijze. Bij de wereld marktleider op gebied van marketing en consulting voor de fitnessbranche vindt u een partner voor succesvolle ondersteuning. Met als doel:

• Het winnen van nieuwe leden

• Het langer behouden van uw leden

• Het verhogen van uw rendement

Arjan van Dorp

Als senior marketing specialist ligt zijn focus op het behalen van daadwerkelijk resultaat. Wilt u reageren? Stuur dan een e-mail naar

arjan.van.dorp@greinwalder.com

Edities