Kids in de club genereren nieuwe leden

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr4 2015
Kids in de club genereren nieuwe leden

Overtuigingstechniek kinderen in de supermarkt

blijkt effectief

Activiteiten binnen sportcentra zijn altijd in beweging, zowel op de werkvloer als door middel van het overwegen en implementeren van nieuwe ontwikkelingen. Nieuwe trends kunnen zorgen voor een verse aanwas van leden; andere activiteiten en methoden zorgen juist voor retentie. Meestal richt men binnen de promotie op de volwassenen doelgroep. De jongere doelgroep, kinderen, wordt in deze wel eens vergeten.

Al sinds de jaren zestig ziet men in de Verenigde Staten kinderen als serieuze consument. Pas sinds de afgelopen decennia is men ook in Nederland veel actiever bezig met deze doelgroep. Uit een observatiestudie van onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat in de supermarkt één op de drie kinderen werkelijk krijgt wat het vraagt. Het kind heeft hiervoor verschillende overtuigingstechnieken van aanwijzen en vragen tot beargumenteren en kleine leugentjes om het juiste product in de winkelwagen te krijgen. Het kind blijkt dus wel degelijk invloed te hebben op de gezinsbesteding. De commerciële industrie springt hier op in door reclame specifiek op deze doelgroep te richten. Dit zien we terug in radiocommercials, folders, het internet, maar ook door ‘product placement’ in tv-programma’s waarbij bewust merken en artikelen te zien zijn om de kinderen te stimuleren tot ‘vragen’. “Mam mag ik...?” Ook worden steeds meer trendsettende kinderen gescout om producten onder de aandacht te brengen bij vriendjes. Kinderidolen zijn hier een typisch voorbeeld van.

Sportcentra kunnen gebruik maken van de kracht van de invloed van kinderen door specifiek voor deze doelgroep activiteiten aan te bieden. Het betreft een aantrekkelijke en veelzijdige doelgroep die er, zeker niet onbelangrijk, voor zorgt dat de ouders ook eindelijk die stap over de drempel zetten bij het sportcentrum. Wanneer het populairste kind uit de klas naar de sportclub gaat voor CrossKids of Kidsdance zullen ook de andere kinderen uit de klas interesse tonen voor de les. Ouders zullen het kind brengen, of in elk geval langs het centrum gaan om de betaling van het abonnement te regelen. Dat is het moment om de volwassene te stimuleren tot activiteit.

Een leuke aanbieding, aansprekende promotie of ingaan op het voordeel van tegelijkertijd sporten met je kind zijn voorbeelden van een effectieve aanpak om de ouder te motiveren tot extra uitgaven. Hierbij kun je denken aan een Pilatesles voor de ouders van jonge kinderen terwijl de kinderen op dat moment aan de dansles mee kunnen doen. Ook een kinderles na schooltijd en tijd voor de ouder om tegelijkertijd even te kunnen fitnessen of eindelijk een geschikt moment voor haar/zijn personal training zijn voorbeelden van een doelgerichte aanpak.

Een andere aanpak is het organiseren van activiteiten voor ouders en hun kinderen samen. In een tijd waarin veel gezinnen druk zijn en minder tijd voor elkaar hebben, komt juist de ‘quality time’ voor ouder en kind en gezinsactiviteiten op de voorgrond. Veel gezinnen bestaan uit één of meer kinderen waarvan de ouders tweeverdieners zijn. Kinderen gaan in die gevallen vaak naar de BSO of andere oppas-situaties. Er zijn steeds meer éénoudergezinnen waarbij de ouder lang niet altijd veel tijd met het kind of de kinderen kan doorbrengen. In dit soort situaties zijn gezamenlijke activiteiten een belangrijke reden om de sportavond te laten schieten. Door in te spelen op deze trend binnen de bevolking door ouder en kind activiteiten aan te bieden, haal je de doelgroep naar het sportcentrum.

Welke aanpak is effectief?

De meeste kinderen gaan vanaf 4 jaar naar school. De jongere doelgroepen baby’s, dreumesen en peuters zijn veelal overdag bij één van de ouders thuis als ze niet naar de opvang gaan. De ouders van deze kinderen kun je makkelijk aanspreken door activiteiten te organiseren voor deze leeftijdscategorie. Door iets aan te bieden voor het jonge kind geef je de ouder de kans om ook zelf een geschikt sportmoment te creëren zonder dat anderen in het gezin of uit de omgeving hier last van hebben. Dat verlaagt de drempel voor de ouder. Wanneer de aanpak van de kinderactiviteit dan ook nog een gedegen aanpak heeft en juist onderbouwd is, is de stap naar het zelf weer gaan sporten snel gezet. Dreumesdans is een voorbeeld van zo'n concept.

Dreumesdans is een dansvorm voor kinderen vanaf één tot en met drie jaar. Het betreft een les waarin het kind spelenderwijs leert bewegen op muziek. Een professionele aanpak van de dansles zowel op motorisch als op cognitief niveau spreekt menig ouder aan. Zelf ten tijde van de kinderles kunnen sporten is natuurlijk helemaal perfect. Een kleuter kan terecht bij de Kleuterdansles of een andere geschikte activiteit voor de doelgroep.

Ouder en kind activiteiten, moeder en kind yoga of Bootcamp kids & parents zijn geweldige concepten om een nieuwe groeistimulans aan het ledenbestand te geven. Het sportcentrum wordt een belangrijke plek binnen het gezinsleven en de activiteiten van de kinderen met hun ouders.

Kinderen in het sportcentrum een

‘no-go’ of een uitkomst voor de branche? Misschien heb je er nog nooit aan gedacht, maar deze doelgroep brengt meer voordelen voor het sportcentrum dan je misschien in eerste instantie zou verwachten.

Annemiek Smegen, www.linkedin.com/in/annemieksmegen Mastertrainer en ontwikkelaar van het concept Dreumesdans www.quenosportopleidingen.nl

Edities