Virtuagym: Netflix voor Fitness: Horror of Happy End?

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr4 2015
Netflix voor Fitness: Horror of Happy End?

Over het algemeen wordt aangenomen dat ontwikkelingen in Amerika een voorbode zijn voor wat er in Europa – en dus ook Nederland – staat aan te komen. Als deze regel opgaat, kunnen we dan in Nederland op korte termijn ook een dergelijke ontwikkeling verwachten? En wat voor gevolgen heeft dit dan mogelijk voor jou als fitnessondernemer?

Het is er al

Misschien is het je ontgaan, maar er bestaan in Nederland al enkele jaren initiatieven op dit vlak. Zo kunnen consumenten bij Sporttegoed.nl dagpassen kopen bij meer dan 750 aangesloten sportcentra (inclusief  Basic-Fit). Sportpartout.nl biedt een soortgelijke dienst, maar dan bij nog geen 200 locaties. Tot slot is er nog OneFit, dat recent het ClassPass-model is gaan uitproberen in regio Amsterdam. Maar ook in de rest van Europa zijn er meerdere ontwikkelingen op dit vlak. Zo haalde het Engelse PayAsYouGym (vrij vertaald ‘Betaal als je fitnesst’) al meer dan 4 miljoen dollar op om dé marktplaats voor fitness in Engeland te worden. Kortom, het is er eigenlijk al. Maar levert je dit nou iets op als sportschool of moet je er juist weg van blijven?

Marktplaats voor dagpassen

Dit soort marktplaatsen zijn nooit gratis. Er is altijd een zogenaamde rev-share, verdeling van de opbrengst. Dit kan een vaste prijs zijn, bijvoorbeeld in de vorm van een boekingsfee, maar ook een percentage van de dagpasprijs. In feite moet je dus een deel van jouw verkoopprijs delen met de marktplaats. Dat is natuurlijk een nadeel, omdat je een deel van je omzet misloopt. Echter, de vraag die je je moet stellen is of die klant zónder die marktplaats bij jouw club was komen sporten. En als je zo’n klant vervolgens een abonnement kunt verkopen, is dat natuurlijk de goedkoopste lead die je je kunt wensen! Als de klant herhaaldelijk blijft komen door middel van boekingen via de marktplaats, dan kost dit de fitnessondernemer wel degelijk doorlopend omzet. Echter, indien het meer dan één keer per week is, zal een abonnement bij de club afsluiten veelal goedkoper worden.

Netflix voor sporten

Naast het model van dagpassen zijn er ook marktplaatsen die een abonnement aanbieden waarmee je toegang krijgt tot alle aangesloten sportaanbieders. Dit model heeft op het eerste gezicht veel meer impact op de fitnessondernemer, omdat het businessmodel compleet anders in elkaar steekt: de klant wordt immers ‘lid’ bij de marktplaats en níet bij het fitnesscentrum. In ruil voor de maandelijkse betaling krijgt de klant toegang tot een veelvoud aan locaties, waarvan de club er één is. Maar daarnaast heeft de klant dus bijvoorbeeld ook toegang tot aanbieders van yoga, spinning, crossfit, etc. Dit vormt een mogelijke bedreiging voor de club, aangezien er een afhankelijkheid ontstaat van de marktplaats. En naarmate de marktplaats groeit, groeit de afhankelijkheid met potentiële druk op de marges. Een dergelijke situatie is er ook ontstaan in de hotelbranche met boekingswebsite booking.com.

Conclusie

Het is lastig om op dit moment een sluitend oordeel te geven over de effecten op middellange termijn voor de fitnessondernemer. Wat wel geconcludeerd kan worden, is dat dit soort marktplaatsen potentieel meerwaarde kunnen toevoegen voor de klant, in de vorm van flexibiliteit en meer aanbod. We leven in een tijd waarin nieuwe internet-startups bestaande markten verstoren met nieuwe technologieën, die gedreven worden door een meerwaarde voor de consument. De fitnessbranche ontkomt hier niet aan. De prangende vraag is of deze ontwikkelingen ten bate komen van de consument, en tegelijkertijd ten koste gaan van het verdienmodel van de fitnessondernemer. Mogelijk wel. Maar het is ook zeer goed mogelijk dat deze vormen van nieuw aanbod nieuwe klantengroepen zullen aanspreken en dus voor groei en meer omzet gaan zorgen. De tijd moet dat leren.

De nog relatief jonge geschiedenis van het internet leert ons over het algemeen wel dat marktverandering door internet-innovatie moeilijk te stoppen is. Met name als deze innovatie primair de wensen van de consument dient. De komende jaren zal ons linksom of rechtsom duidelijk worden wat de consument wil. Aan ons als branche de taak om daar adequaat op in te springen!

Online marktplaatsen voor fitness zijn in opkomst. In Amerika loopt men voorop: daar kunnen consumenten in de grote steden al gebruik maken van ClassPass, één abonnement voor toegang tot meerdere sport-aanbieders. De Netflix voor sporten. Komt dit in Nederland er ook aan? En wat voor gevolgen heeft dit dan voor fitnessondernemers?

Hugo Braam, is directeur van Virtuagym en technologie-evangelist in de fitnessbranche.

hugo@virtuagym.com 

Edities