Column Marije de Vries: Duurzaam succesvol ondernemen

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr4 2015

Marije de Vries (1981)

Onderneemt en werkt als trainer en coach binnen de fitnessbranche en het bedrijfsleven. Met een door haar ontwikkeld veranderingsprogramma helpt zij ieder jaar duizenden mannen, vrouwen en werknemers met de overstap naar een ideale lifestyle. Kijk op www.fitternederland.nl voor meer informatie.

Duurzaam succesvol

ondernemen

Met andere woorden; hoe zorg je voor een continue geldstroom, proactieve medewerkers en zelfregulerende systemen en processen? Deze drie aspecten spelen een belangrijke rol en zijn de eerste stappen naar duurzaam succes:

• Het omschrijven en communiceren van de missie.

• Ruimte maken voor ontwikkeling, elke dag, voor iedere medewerker.

• Productniveau wordt procesniveau.

Missie

Het is de eerste vraag die ik stel: “Wat is je missie?”. Niet altijd kan hier antwoord op gegeven worden. De missie is je houvast, bepaalt strategie en budget. Zonder kun je niet ondernemen. En niet alleen het management kent de missie (en het DNA). Kunnen alle medewerkers de missie omschrijven? Superessentieel voor succes!

Voetbal of stromend water?

Veel medewerkers (en ondernemers!) zijn een voetbal. De bal komt alleen in beweging als deze in actie wordt gezet. Is de taak voltooid? Dan ligt het werk weer even stil. En wist je dat duurzaam succesvol ondernemen voor maar 20 tot 40% bestaat uit reactiemanagement? Onder reactiemanagement versta ik alle dagelijkse werkzaamheden voortvloeiend uit de operatie. Denk aan emails, planningen, lessen, afspraken en administratie. En vaak genoeg zijn we daar veel meer mee bezig dan ons lief is, terwijl het ‘water’ moet stromen!

Je kunt pas groeien als je elke dag één dagdeel besteedt aan ontwikkeling. Dat geldt voor alle medewerkers! Ontwikkeling is:

• Aandacht besteden aan leden, buiten afspraken om.

• Gesprekken voeren aan de bar, en daar ruimte voor maken.

• Les- en trackdoelen maken, iedere les is spannend en leuk.

• Nadenken over nieuwe acties, blogs, Facebookberichten, filmpjes en je website, elke dag!

• (Nieuwe) Producten en diensten vermarkten, elke dag!

Niemand kan overleven op reactiemanagement, een team vol ‘voetballen’ en een denkwijze gebaseerd op productniveau.

Productniveau-denken

Product is handel, toch? Niet altijd. Met het plaatsen van een nieuw toestel, (sales)software programma, ‘cirkel’ of crossfitrek creëer je niet per definitie succes. Sterker nog, het kost een hoop geld. Voordat je iets nieuws aanschaft, dien je altijd af te vragen of het product de missie onderstreept en welke werkzaamheden (ontwikkeling!) er nodig zijn om het product tot een succes te maken. Helaas worden nog te veel besluiten gemaakt op basis van emotie of trend. Ad hoc, snelle handel, zelden doordacht en ‘verdwijnen’ in de operatie.

Geloof me. Wil je dat producten slagen en groei genereren? Duurzaam succesvol ondernemen? Pel eerst af tot de kern van je organisatie. De kern is jouw missie, bedrijfscultuur (DNA), alle medewerkers en de wijze waarop jullie je dag indelen, denken en profileren.

En als jij in staat bent om jouw organisatie zo in te richten dat elke medewerker tijdens zijn dienst ook met ontwikkeling bezig is, creëer je niet alleen groei, maar ook harmonie in het team, persoonlijke ontwikkeling, medewerkerstevredenheid en inkomsten.

Wil je meer informatie? Hulp bij dit onderwerp? Stuur een email naar marije@fitternederland.nl

Edities