Welke regio’s zijn het meest interessant voor verspreiding?

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr2 2015
Maximaal resultaat uit uw reclamebudget!

Je ziet tegenwoordig bij wijze van spreken door de vele marketingmogelijkheden het bos niet meer. De beste strategie is een goede mix tussen print-media en online media. Met behulp van een Geo-analyse weet u zeker dat u verspreidt in de gebieden die meteen omzet genereren.

Welke regio’s zijn het meest interessant voor verspreiding?

Situatie 1

U ziet een gebied met een hoge concentratie van uw leden.

Aanbeveling

Regelmatig wisselen tussen actie- en imagoreclame, inzet promotieteam

Printmedia zijn cruciaal om naamsbekendheid te vergroten en het imago van een bedrijf te versterken. Maar het verspreiden van een flyer, magazine of krant is best prijzig, en voordat u de krantenjongen een extra straatje laat lopen is het handig om inzicht te krijgen in welke regio u het beste uw reclame kan verspreiden. Want u wilt uw marketingbudget niet belasten met onnodige kosten voor druk en verspreiding. Een geo-analyse ondersteunt strategische en operatieve marketingbeslissingen.

Geo-wat?

Een geo-analyse is een grafisch overzicht van de verspreiding van het ledenbestand in het verzorgingsgebied van een fitnessclub. Op de virtuele plattegrond zijn de woonadressen van de leden gemarkeerd. Zo kunt u dus reclamemiddelen verspreiden daar waar uw doelgroep zich bevindt en waar reclame dus aantoonbaar succesvoller zal zijn. U ervaart of u de nadruk op imagoreclame moet leggen of dat actiegerichte promotie doeltreffender is.

Train je fit

Een voorbeeld: Club Train je fit is een klassieke fitnessclub met fitness, groepslessen en een sauna. De club is gelegen in een grote stad en maakt gebruik van klassieke marketingkanalen als huis-aan-huis verspreidingen, advertenties, billboards en banners om diverse doelen te bereiken:

• bekendheidsgraad op de markt verhogen,

• het imago verbeteren en optimaliseren,

• leden werven door middel van actie-reclame

Naast deze klassieke kanalen, zet Club Train je fit ook regelmatig een promotieteam in.

Train je Fit exporteert de adressen van de leden in een Excelbestand waarna de consultant van Greinwalder & Partner dit verwerkt in een speciaal computerprogramma. Nu ontstaat een visueel overzicht van waar de leden gevestigd zijn. De geo-analyse gaat er van uit dat primair in gebieden moet worden geworven waar de huidige leden wonen. Blijkbaar is de club vooral voor mensen uit deze gebieden interessant, vaak vanwege een snelle verkeersverbinding naar de club, zonder barrières.

Natuurlijke barrières kunnen bijvoorbeeld rivieren, snelwegen of een park zijn. De potentiële klant woont misschien maar enkele honderden meters van een fitnessclub vandaan, maar als de brug waarmee hij naar de overkant komt, een kilometer verwijderd is, dan is dat natuurlijk niet handig.

Onderin ziet u enkele praktijksituaties met aanbevolen maatregelen. Bij situatie 4 nog even een kanttekening:

Heeft een club in deze regio al eerder een actie gedaan? Indien het resultaat tevredenstellend was, dan is het advies om dit te blijven doen. Heeft een club in dit gebied nog nooit iets gedaan en is er geen concurrent aanwezig? Wellicht is het dan toch interessant om eens te proberen!

Peppers Gym in Wetteren

Een geo-analyse is onderdeel van de ondernemings- en marketinganalyse op basis waarvan de consultants van Greinwalder & Partner hun advisering baseren.

In het midden van de stad Wetteren loopt de rivier de Schelde. Er is maar één mogelijkheid in de stad Wetteren om de andere kant van deze rivier te bereiken. Vlakbij die brug zit de enige concurrent. De conclusie is dat reclame aan de andere kant van de Schelde geen nut heeft vanwege de grote afstand om de club te bereiken. Daarnaast maakt deze concurrent in dit gebied natuurlijk veel reclame.

De Geo-analyse heeft aangetoond dat aan de rand van Wetteren veel meer mogelijkheden zijn. Het budget wordt na de analyse op een andere manier ingezet. Na de eerste verspreiding bleken uit dit nieuwe gebied juist veel nieuwe klanten te komen. Hetzelfde budget wordt nu optimaal ingezet met een maximaal rendement.

Situatie 2

Veel klanten wonen in de buurt van een concurrent

Aanbeveling

Intensieve imagoreclame in dit gebied

Geo-

Analyse

Situatie 3

Dicht bevolkt gebied met

weinig klanten en geen zichtbare barrières

Aanbeveling

Hier kan de club imago en bekendheid per doelgroep ontwikkelen

Jan Desmit. Deze sporteconoom beschikt over meerjarige ervaring als consultant en marketingspecialist bij Greinwalder & Partner. Hij is in 2014 verkozen tot internationale marketing Consultant van het jaar. Wilt u meer weten? Neem contact op via jan.desmit@greinwalder.com, Tel. 06 – 53356927 (NL) of 0473 – 803563 (BE)

Situatie 4

Dicht bevolkt gebied met weinig klanten en zichtbare barrières

body•LIFE verloot in samenwerking met Greinwalder & Partner een individuele geo-analyse t.w.v. 490 euro inclusief evaluatie door een marketingspecialist van Greinwalder & Partner. Wilt u meedoen? Stuur uiterlijk 13 april een berichtje aan info@bodylife.nl. De winnaar wordt per e-mail geïnformeerd. Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.

Aanbeveling

Promotie heeft in dergelijke gevallen vaak niet veel zin.

Edities