Professionele personeelsplanning

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr1 2015

Fitnesscentra kunnen van hun eigen medewerkers duizendpoten maken door ze zelf op te leiden.

Professionele personeelsplanning

Behoefte aan personeel, werving van personeel, Persoonlijk Ontwikkelings Plan en personeelsinzet; het zijn allemaal trefwoorden die een enorme impact hebben als het gaat om het voeren van een professioneel personeelsbeleid. Om gemotiveerde en goed opgeleide medewerkers naar je fitnesscentrum te trekken, is een lange termijn personeelsplanning onmisbaar.

Wie wil nu geen receptiemedewerkers die ook in zogenoemde stresssituaties vriendelijk blijven en het overzicht behouden, gemotiveerde en succesvolle verkopers, alerte – en op trainingsgebied betrokken – fitnessinstructeurs met een uitstekende opleiding en een brede vakkennis of betrouwbare groepsfitnesstrainers met een gedegen en brede opleiding, die regelmatig voor volgeboekte sessies zorgen? In het kort gezegd: medewerkers die het succes van een onderneming niet in de weg staan.

Duurzaam personeelsmanagement

De roep om professionele, gemotiveerde en goed opgeleide medewerkers is in veel ondernemingen, dus ook in de fitnessbranche, bijzonder luid. Om dit ideaalbeeld te realiseren, moet er een voortdurende, lange termijn personeelsplanning worden ontwikkeld. De zogenoemde hard en soft skills die nodig zijn voor elke functie moeten in detail omschreven worden en gedefinieerd, en bij het zoeken naar en verder opleiden van personeel nauwlettend opgevolgd worden. Maar helaas liggen hierbij de theorie en de praktijk met betrek-king tot een professioneel en duurzaam personeelsmanagement ver uit elkaar.

De war for talent

Het gevecht om goede medewerkers is met zekerheid één van de grootste uitdagingen waar ondernemingen mee te maken hebben. De zoektocht naar en rekrutering van geschikte medewerkers is echter voor een onderneming te belangrijk om dit aan het toeval over te laten. Meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat door een verkeerde personeelsplanning of door het inzetten van ongemotiveerde medewerkers de economie miljarden aan omzet misloopt. Voor deze feiten mag de fitnessbranche de ogen niet sluiten. Ik ben zo vrij om hier een kleine schets te geven van de gangbare praktijk van het personeelsmanagement zoals ik die in de jaren van mijn werk in de fitnessbranche heb gezien, en zoals ik het ook zelf ervaren heb: 

Een groot gedeelte van het personeelsbestand bestaat uit losse medewerkers of invallers. Met name het onderdeel groepsfitness wordt in de regel voor 100% met losse medewerkers ingevuld. Van een band met de onderneming in de klassieke betekenis is bij deze ondernemingsvorm vanwege veel – met name emotionele en juridische – redenen vaak geen enkele sprake. Het resultaat hiervan is dan ook vaak acuut optredende personeelstekorten, die dan zo snel mogelijk moeten worden opgevuld. De praktijk leert dat een groot deel van de taak van de groepsfitnesscoördinator eruit bestaat, de personeelsproblemen die zich op korte termijn manifesteren, op te lossen. Datzelfde probleem zien we op de trainingsvloer, bij de bar en bij de receptie. Aan de ene kant kost het zoeken naar personeel dat op korte termijn kan invallen, tijd, geld en menskracht, aan de andere kant maakt men zich door deze manier van doen afhankelijk van de welwillendheid van de losse medewerkers – en een constant kwaliteitsmanagement is zo vrijwel onmogelijk. Dat leidt tot een volgend probleem: door het grote personeelsverloop verliest een onderneming telkens weer belangrijke vakkennis.

Medewerkers opleiden tot allrounders

Om deze problemen op personeelsgebied grotendeels te vermijden, moet er een andere benadering komen van de personeelsplanning en -opleiding. Naar mijn mening kan een groeisector als de onze niet langer voor het grootste gedeelte alleen bouwen op losse medewerkers of invallers die slechts een zeer beperkt deel van de verschillende taken kunnen vervullen. Om dit in de toekomst te vermijden, zijn in de fitnesscentra zogenoemde allrounders nodig, die inzetbaar zijn in zowel de horeca als de verkoop, op de trainingsvloer en voor groepslessen. Maar waar vind je die duizendpoten? Een begin van de oplossing zou kunnen zijn: leid ze zelf op. Zou het niet zinvol zijn wanneer eigenaren van fitnesscentra mensen en geld vrij zouden maken om de benodigde vakmensen van de basis af, naar behoefte, op zouden leiden? Zeker, het traject dat doorlopen moet worden om goed en gemotiveerd personeel op te leiden duurt jaren, lijkt op het eerste gezicht vol met valkuilen en hindernissen, en kost enorm veel betrokkenheid en geduld van het opleidingsbedrijf. Maar het zal op de middellange en langere termijn een positief effect sorteren op de gehele onderneming. Maar ik veroorloof me ook een kritische vraag: hoeveel koopmannen heeft een fitnesscentrum nodig? En hoeveel sportvakmannen? Van welk opleidingsconcept zult u het meeste profijt hebben? Hier heeft het zeker zin om eens de moeite te nemen om de verschillende opleidingsconcepten van de verschillende aanbieders goed te bekijken en te vergelij-ken op de individuele behoeftes.

Investeringen die zich op de lange termijn terugbetalen

Een zelfkritische benadering van de eigen personeelsbehoefte en -management en de bereidheid daarin een correctie aan te brengen als dat nodig is, kan voor elke onderneming een grote winst opleveren voor de lange termijn. Op het eerste gezicht stelt deze eis veel ondernemingen zeker voor een bijna onmogelijke opgave. Het implementeren van een duurzame personeelsstructuur is niet winstgevend en vereist van de fitnesscentra in eerste instantie investeringen die echter uiteindelijk een duidelijk positief effect hebben op de klantentevredenheid – en dat betekent langdurige klantenbinding.

Het implementeren van een duurzame personeels-structuur heeft uiteindelijk een duidelijk positief effect op de klantentevredenheid.

De investering in het eigen personeel is voor fitnesscentra een investering die zich op de lange termijn terugbetaalt.

Edities