Company Profile–The Sports Company BV

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr2 2010

business I Company profile

I body LIFE 2I2010

egen jaar geleden kreeg Peters de kans om als agent te beginnen voor de toenmalige distributeur van Keiser pneumatische fitnessapparatuur. Peters wilde al langere tijd zelf iets opzetten in de sportbranche en zag de potentie van het pneumatische systeem. In 2004 kocht Peters zich voor de helft in de importeursfirma in, en anderhalf jaar later kocht hij de andere helft erbij. Vanaf dat moment ging het snel: op 1 juli 2005 is Keiser Benelux geboren, in 2008 richtte Peters Keiser Europe BV op. Inmiddels is dit bedrijf de derde distributeur van de wereld voor Keiser Corporation USA.

Kritisch

Dat succesverhaal leidde natuurlijk tot verzoeken van producenten van fitness-gerelateerde artikelen aan Peters om ook voor hun producten de distributie te verzorgen. Hij vertelt: “Maar daar zijn we heel kritisch in, we nemen niet zomaar een merk erbij. Het moet passen bij Keiser, want dat is nog steeds onze core business. Maximuscle bijvoorbeeld, dat is hoogwaardige sportvoeding en voedingssupplementen, gegarandeerd dopingvrij.” Een ander merk dat Peters erbij nam, is Omni. “Keiser en Omni passen goed bij elkaar, want Omni levert accessoires die we onder meer bij onze pully-machines gebruiken, dat vult elkaar heel goed aan.” Om een bepaalde structuur in het groeiende bedrijf aan te brengen, zijn per 1 januari 2010 de drie merken ondergebracht in een holding. De naam daarvan is De Sports Company. “Een nieuwe naam, voor vertrouwde kwaliteit. Of eigenlijk is de naam niet echt nieuw, in 2002 ben ik zelf begonnen onder de naam The Sports Company. Toen we naar een nieuwe naam gingen zoeken, kwam deze onverslagen als beste uit de bus.”

Aanvragen

De ondernemer heeft in ieder geval al maatregelen genomen om de groei verder te faciliteren. Zo heeft hij een eigen magazijn gebouwd, met kantoor en mogelijkheid tot uitbreiding. “Dit jaar zullen we waarschijnlijk ook het personeel moeten uitbreiden, op dit moment werken we met 3 fulltimers en een aantal parttimers en freelancers (waaronder master trainers).”

Een showroom heeft Peters niet. “Dat is een bewuste keuze. Het werkt nu zo: we krijgen aanvragen, en gaan dan naar de klant toe om in beeld te krijgen wat voor zaak hij heeft, hoeveel kennis hij heeft van de materie in het algemeen en van de Keiser-apparatuur in het bijzonder. Als hij echt geïnteresseerd is, nemen we hem mee naar bijvoorbeeld Papendal, daar staat onze apparatuur. Maar die staat ook bij Roda JC en bij Ajax, om maar enkele namen te noemen. Ik mag altijd - mits aangekondigd - bij hen langsgaan om de opstelling te laten zien. Dan laat ik de gebruikers ook zelf hun verhaal doen, niet dat ik er een verkooppraatje bij ga staan houden. De potentiële klanten krijgen dus echt een ervaringsverslag van de eindgebruikers. Dat is ook de beste methode.”

Luchtdruk

Het verschil met andere, traditionele apparatuur op de fitnessmarkt is dat Keiser-apparaten pneumatisch zijn, werken op basis van luchtdruk. Dat heeft nogal wat voordelen ten opzichte van ‘gewone’ apparaten. Peters legt uit: “Met gewichten kun je op kracht trainen, langzaam werken dus. Met Keiser kun je dat ook wel, maar wij zeggen: probeer nu wat meer op snelkracht, explosieve kracht te trainen. De Amerikanen noemen dat power. Dat geldt voor topsporters, maar ook voor jong, oud, dik, dun, man, vrouw enzovoort. Die explosieve kracht is voor iedereen belangrijk, op zijn eigen niveau. Als je 80 bent, heb je niet meer de explosieve kracht die Sven Kramer heeft, maar het is wel belangrijk dat iemand van die leeftijd ook op snelkracht gaat trainen. Dat kan met het pneumatische systeem, want dat kun je instellen op zwaarte. Met de best verkochte machine, de Functional Trainer, kun je bij 0 kilogram beginnen en het gewicht per 100 gram laten oplopen. Ik denk dat er geen ander toestel op de markt is dat dit kan. Doordat je pneumatisch traint heb je een constante weerstand, dus hoe snel ik ook train, ik heb altijd weerstand. Met traditionele apparatuur vliegen de gewichten omhoog en klappen weer neer. Dat zorgt voor overbelasting, impact. En dat is per definitie niet goed, dat leidt tot stress. Bij Keiser is dat niet het geval, hoe snel en hoe hard ik ook train, ik heb altijd weerstand, het gewicht vliegt nooit omhoog en klapt niet naar beneden.”

Niveau

“Het pneumatische systeem is een beetje een niche-markt”, vervolgt Peters. “Daarom zitten we ook niet in het low-budget segment van de fitnessmarkt, we zijn geen prijsvechters. Klanten kiezen voor Keiser omdat ze het snappen, als je het principe van luchtdruk begrijpt en ervaart, wil je nooit meer anders. Om dat goed over te kunnen brengen, organiseren wij dus trainingen en sessies. Met gewichten trainen, daar is in principe niets mis mee, maar het maakt je langzaam. En als je explosieve kracht wilt hebben, moet je met pneumatische systemen werken. Langzaam trainen betekent ook langzaam handelen. Train snel en je wordt snel. Voor sporten als voetbal, tennis en dergelijke heb je explosieve kracht nodig. Maar die man van 80 die uit zijn stoel wil opstaan, ook – op zijn niveau. Je kunt voor iedereen een goed schema maken, voor jong, oud, dik, dun, noem maar op.”

Huisleverancier

Dan wordt het ook duidelijk waarom Peters klanten heeft als ziekenhuizen, fysiotherapeuten, topsportorganisaties enzovoort. Maar ook fitnessclubs, voetbalclubs en sinds enige tijd ook Defensie. “We zijn ook al jaren huisleverancier van de TVM schaatsploeg, en we hebben dus ook onze apparatuur in Vancouver staan. Vanuit TVM is de hele schaatsploeg in Thialf voorzien van Keiserapparatuur. Andere klanten: NOC*NSF, Ajax, Utrecht, Feyenoord, AZ, Roda JC, de rugbybond, de zwembond, de zeilbond, de waterpolodames, enzovoort. We zijn dus heel veel met topsport bezig, maar ook met ziekenhuizen zoals het UMCG in Groningen. Dat is een universitair ziekenhuis en daarmee geven ze ook aan dat wij een serieuze speler zijn. We merken dat het klanten zijn die aan de bovenkant van de topsport zitten, en in het hogere segment van de gezondheidsmarkt, om het zo maar eens te noemen. En van de fitnessclubs. We merken dat de klanten die we onder de fitnessclubs hebben al heel lang in de branche actief zijn en dat die echt wat meer willen zijn dan alleen een standaard club, want daar zijn er al heel veel van. Ze willen zich onderscheiden in de markt, van hun concurrenten, door er iets bijzonders neer te zetten. En dan weet je: als ze dat willen, dan weet je ook dat ze hun eigen personeel beter opleiden dan de gemiddelde standaard sportschoolhouder. De mensen die onze spullen demonstreren en uitleggen, de trainers, zijn al vakmensen, hebben al jaren ervaring in de fitnessbranche, stuk voor stuk een uitstekende reputatie en blijven zich ontwikkelen.”

Stapje voor stapje

“Of ik de promotor van Keiser voor Europa ben? Dat vind ik een gewetensvraag en misschien teveel eer. Ik doe er in ieder geval mijn stinkende best voor. En zoals ik al zei: dat gaat langzaam en stapje voor stapje. Waar we naartoe willen is een bedrijf te zijn waar meerdere leveranciers van A-merken in zijn verenigd. Kwaliteit, daar gaat het ons om. We willen ook geen leverancier zijn van producten die al door 50 anderen op de markt worden gebracht. In een vechtmarkt gaat het altijd ten koste van de kwaliteit, en wij willen niet zo’n soort bedrijf zijn. We richten ons op het hogere segment, op de clubeigenaar die voor 100 procent achter zijn producten staat. En dat gaat lukken.”

The Sports Company BV

Lottumseweg 62

5971 BX Grubbenvorst

T: 077 - 366 16 40

F: 077-3661740

M: 06 - 52433971

www.thesportscompany.nl

info@thesportscompany.nl

business I marketing

Het is anno 2010 alleen nog maar eenvoudiger geworden om meer klanten te werven en de gestelde doelen te halen. Toch? Aan de ene kant wel, maar aan de andere kant zeker niet. De mogelijkheden zijn legio, maar daardoor wordt het lastiger om de juiste keuze te maken. En waarom heb je die marketing eigenlijk nodig?

Marketing is vernieuwend

en ding staat vast; marketing staat nog altijd in dienst van het bereiken van je organisatiedoelen, zoals de sales maar zeker ook de retentie! Wie zijn marketing alleen denkt te moeten gebruiken voor zijn sales komt bedrogen uit. Vergeet niet dat al je huidige klanten ook geconfronteerd worden met jouw marketinguitspattingen.

Natuurlijk weten we dat we onze marketing voor verschillende doeleinden gebruiken: creëren van awareness of creëren van een cue-to-action, maar ook het creëren van een goed gevoel over jouw merk of organisatie. Niet makkelijk allemaal, maar in dit artikel geef ik een aantal voorbeelden van strategieën die je kunt hanteren in het bereiken van je marketingdoelen.

Meer klanten door de nieuwe wetten van marketing

Door de huidige moderne technologieën en de ontwikkeling op internet, heeft je klant nu uitgebreide mogelijkheden om zich goed te verdiepen voordat hij/zij een aankoopbeslissing doet. Klanten laten zich hierdoor steeds minder leiden door advertenties en ze gaan op zoek naar eerlijke en betrouwbare informatie. Gebruik hierbij de volgende tips:

1. Ga de interactie aan met je klant

Een heel effectieve manier om vertrouwen bij je klant te winnen is door op een open manier de interactie aan te gaan met klanten. Betrek je klanten bij vernieuwing, vraag eens vaker en spontaan hoe je klant je club en je diensten ervaart. Je wint aan vertrouwen en je wint zeer waardevolle informatie.

2. Geef gratis

Een andere slimme manier om meer nieuwe klanten kennis te laten maken met je club of diensten is door iets van waarde gratis weg te geven. Zomaar. Dit geeft je (potentiële) klant de mogelijkheid om beter kennis te maken met wat je allemaal te bieden hebt. Bij een positieve ervaring zal de stap tot lid worden kleiner zijn.

3. Geen concurrentie

maar overvloed

Er zijn nog altijd veel organisaties die zich blind staren of laten leiden door hun concurrentie. Bedenk hierbij dat je zelf jouw ‘concurrenten’ uitkiest. Laat je het na om scherp te segmenteren en positioneren, dan kom je steeds meer ‘concurrenten’ tegen. Kies dus bewust een scherpe doelgroep, dan wordt je aanbod in een klap waardevoller.

4. Verdiep je in de wensen

van je klant

Het achterhalen van de diepste wensen en behoeften van je klanten bieden je bedrijf waardevolle mogelijkheden om het aanbod te verbeteren. Vanuit deze wensen kun je je producten passend maken voor je doelgroep.

5. Klanten aantrekken

ipv aanjagen

Nieuwe marketing gaat uit van een pull benadering. Je jaagt je klanten niet op, maar zorgt ervoor dat ze ‘automatisch’ bij je terecht komen. Juist via internet is dit heel goed mogelijk, zorg dat je zichtbaar en vindbaar bent. Gebruik een scherpe propositie, met heldere Keywords en bijpassende content. De klanten komen naar je toe.

6. Lever excellente service

Vandaag de dag kan bijna iedere dienst of product ergens beoordeeld worden. De review sites schieten als paddenstoelen uit de grond. Zo is iens.nl groot geworden door de recensies van restaurants. Zorg voor excellente service en vraag je klanten om hun referenties. Plaats ze online en deel ze met anderen.

De website

Het belang van een goede website inclusief content is nu wel duidelijk hoop ik. Zonder is het in ieder geval lastig communiceren en ontbreekt er op marketinggebied een heel belangrijke schakel. Maar hoe zorg je voor veel ‘traffic’ naar je site?

Het promoten van een website kan natuurlijk door een budget te reserveren voor marketing, maar er zijn manieren om je site te promoten die vaak nog meer resultaat opleveren.

Vermeld je website consequent

in bedrijfscommunicatie

Hoewel de meeste van je klanten via andere wegen wel op je website terecht zullen komen, is het belangrijk om te beginnen bij de basis. Wordt je internetadres genoemd op briefpapier, visitekaartjes en in brochures? Gebruik je een e-mailhandtekening? Heeft je bedrijfsauto de site vermeld? Door je domeinnaam te gebruiken in je communicatie zullen klanten sneller denken aan de optie om meer informatie over je club en/of diensten op te zoeken op je website.

Zorg voor informatieve en onderscheidende content

Een veel voorkomende valkuil bij het opzetten en onderhouden van websites is de inhoud. Bij veel websites zie je dat de teksten sterk vanuit het perspectief van het bedrijf achter de site zijn geschreven. Beter is de bezoeker centraal te stellen. Vermijd het gebruik van ‘wij’ in zinnen en gebruik in plaats hiervan ‘u’. Achtergrondinformatie over je branche en regelmatige updates maken je site interessanter voor bezoekers en zorgt dat ze vaker terugkeren.

Meld de website aan bij relevante startpagina’s

Je kent ze wel, linkpagina’s met websites rondom een bepaald thema. Veel internetters maken er gebruik van als ze gericht naar iets op zoek zijn. Omdat ze door kundige redacteuren worden beheerd, hechten zoekmachines ook veel waarde aan sites die erop worden vermeld. Zorg er voor dat je site vermeld staat op startpagina’s die voor jou relevant zijn. Een overzicht van bijna alle Nederlandse startpagina’s is te vinden op de website www.startnederland.nl

Zorg voor promotiemateriaal

Soms bestaat bij vaste klanten en leveranciers de mogelijkheid om gratis een logo, button of banner van je bedrijf te mogen vermelden op hun website. Besteed aandacht aan dergelijke uitingen, zorg ervoor dat ze herkenbaar zijn en dat de boodschap duidelijk is. Als je vaste banners gaat of laat ontwikkelen voor je website dan kun je deze ook gemakkelijk gebruiken wanneer je besluit om met banners te gaan adverteren op het internet.

Een goed begin is het halve werk

De promotie van je website begint op het moment dat deze voor het eerst online verschijnt. Letterlijk. Zorg van te voren voor een persbericht dat je tegelijk met de lancering kunt verspreiden onder je klanten, leveranciers en (regionale) pers. Je relaties en klanten zullen je inspanningen om de informatievoorziening rondom je bedrijf te verbeteren waarderen. En als je voldoende nieuwswaarde in je aankondiging weet te stoppen levert het je misschien ook gratis media-aandacht op.

Marketing is vernieuwen, marketing is innoveren en marketing is meegaan met de ontwikkelingen. En nee, je marketinginspanningen zijn niet zaligmakend. Als je in je club niet kunt waarmaken wat de klanten verwachten en je klanten niet tevreden zijn dan kun je de mooiste campagnes verzinnen en website hebben, maar zal je de gestelde doelen niet halen.

Je marketing is zo goed als je club en personeel is. Zij bepalen de echte waarde en zullen zorgen dat je klanten promoters worden. Maar alle beetjes helpen en marketing is wel degelijk een heel belangrijk onderdeel in je bedrijfsvoering.

marketing I business

Jaap Bijsterbosch is eigenaar

van Jaap Bijsterbosch Consultancy en werkzaam als Business Consultant in

de fitness- en lifestylebranche.

Tel: +31 (0)6 – 1088 7518,

email: info@jaapbijsterbosch.nl

body LIFE 2I2010 I

Edities