Nieuws – Fitness business

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr2 2010

business I optimale kwaliteit

I body LIFE 2I2010

Resultaat, resultaat, resultaat

oor de organisatie

Een primair doel van elke organisatie is resultaat blijven behalen. Resultaat geeft ruimte voor innovatie, voor beloningen van personeel en voor eventuele uitbreiding. Om het jaar hiervoor goed in te richten is het van belang dat we een beleidsplan opstellen en bepalen waardoor we onze omzet laten groeien, hoe we meer klanten vast gaan houden en hoe we kosten kunnen beperken. Voor de omzetgroei kan bijvoorbeeld een specifieke doelgroep gekozen worden of een Sales afdeling worden opgezet. Voor behoud van meer leden kan de kwaliteit van de fitness een impuls krijgen of kan er gekozen worden voor een meer doelgroep gerelateerde aanpak. En voor wat betreft kostenbeperking: bewaak wanneer contracten aflopen en vraag minimaal een offerte bij een andere leverancier. Het benoemen van speerpunten op elk vlak alleen zorgt echter nog niet voor resultaat. We zullen tussentijds moeten meten, analyseren en actie moeten ondernemen als de resultaten afwijken van de prognose. Ander krijgen we op het eind van het jaar het ‘jammer’-effect in de plaats van de ruimte om te kunnen blijven ontwikkelen.

Voor het team

Iedereen wil wat bereiken in zijn leven. Voor de een is dat een goede huisvader zijn, de ander wil serieus carrière maken. Werknemers van sportcentra hebben ook een persoonlijke ontwikkel-behoefte die helaas in de meeste gevallen onvoldoende ruimte wordt geboden. Je wordt baliemedewerker, instructeur of trainer. En dan hebben we nog de manager, vooropgesteld dat de ondernemer zaken wil en kan delegeren. Veel ruimte voor carrière is er dus niet in de fitness branche, tenzij we in elke functie verschillende fases inbouwen en elke medewerker de mogelijkheid geven zich binnen die fases te ontwikkelen. Voor de fitness afdeling kan dat zijn: junior, senior, expert, senior expert, executive expert. Des te hoger, des te meer gediplomeerde en praktiserende doelgroep expertises. Op deze manier kan het ook werken in de zaalsporten. Voor de balie kun je denken aan junior baliemedewerker, senior, junior beweeg adviseur (Sales), senior beweeg adviseur. Een volgende stap op elke afdeling kan zijn assistent afdelings coördinator of afdelings coördinator. Omdat de functies boven senior extra omzet met zich mee brengen kan er ook een ander financieel perspectief ontstaan.

Voor de klanten

De eerste motivatie van onze nieuwe klanten is: resultaat behalen. Dat kan afvallen zijn, maar vaker is dat gewoon fitter voelen. Als ondernemer sta je natuurlijk niet meer alleen in de zaal en veel ondernemers zijn al helemaal niet meer in de trainingszaal te vinden. Wel kan je veel ondersteuning bieden aan de trainers zodat de kans op resultaat voor de klanten groot is. Hiervoor is structuur in begeleiding nodig, een begeleidingsprocedure, een systeem om leden te volgen, een dossier op te bouwen en doelgroep gerelateerde begeleidingsprotocollen. Maar bovenal, doelgroep kennis en communicatieve vaardigheden. Als manager en ondernemer mag je gerust een flinke eis neerleggen bij de trainers en instructeurs op het gebied van doelgroepkennis, maar ook de balie en Sales mensen moeten weten waar we voor staan om echt effectief het ambassadeursschap uit te kunnen dragen. Kennis is echt onze belangrijkste kracht.

Wil je een voorbeeld ontvangen van een functiegebouw, een doelgroep begeleidingsprotocol, een beleidsplan en/of speerpunten document, mail naar john@efaa.nl.

optimale kwaliteitI business

John van Heel

EFAA

j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

Edities