Nieuws – Update uit de fitnessmarkt

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr2 2010

innovations I Column john van heel

I body LIFE 2I2010

Fitness beleven

omputer game generatie (tot 23 jaar). Deze generatie zit liever achter de game console dan achter de TV of dan actief bezig te zijn. Ze willen samen met vrienden bezig zijn, stoer zijn en betrokken zijn. Fitness vinden ze stoer, wel liefst begeleid door een bijna-leeftijdgenoot met een stoer voorkomen. Ze houden van een uitdaging, maar vinden het ook ‘cool’ om zelfstandig te werk te gaan.

Generatie X (24 tot 42 jaar). Dit is de stress generatie. Werk, werk, werk, en de rest komt met grote afstand op de tweede plaats. Deze mensen zoeken ontstressing, wellness, natuur, rust. Ze geven de voorkeur aan producten en service die maatschappelijke betrokkenheid tonen en ze willen vooral ‘ervaren’. Deze generatie vindt het erg ‘cool’ als er veel aandacht wordt gegeven aan sfeer en gezelligheid.

Babyboomers (43 jaar en ouder). Dit is de eerste generatie die het passief ouder worden niet meer accepteert. Ze willen ‘quality of life’, zich goed voelen en gerespecteerd worden als volwaardige deelnemer in de maatschappij. Ze willen zeker niet bestempeld worden als ‘oud’. Ze hebben tijd en geld, maar hebben een sterke visie op prijs/kwaliteit verhoudingen en geven graag wat meer uit voor excellente service. Deze generatie vindt het vooral ‘cool’ om plezierig om te gaan met mensen, veel sociale contacten te hebben en herkend en erkend te worden.

Onze klanten willen zich goed willen voelen en uniek zijn, ze willen ergens onderdeel van zijn en een bijdrage leveren, betrokken worden bij innovaties, club activiteiten, verbeteringen, enzovoort. Daarom is het cruciaal om je bedrijfsvisie intensief te communiceren zodat de klant er zich ook in kan herkennen.

Kunnen we onze klanten dermate enthousiasmeren dat ze een 10 zouden geven op de vraag: “Hoe zou je de service van ons sportcentrum willen waarderen?” Elke doelgroep zal op een iets andere manier behandeld moeten worden om van klanten ambassadeurs te maken.

Carl Rohde, trendwatcher eerste klas, deed veel onderzoek naar wat de consument over de gehele wereld ‘cool’ vindt. Zijn onderzoek toont aan dat mensen de behoefte hebben om het beste uit zichzelf te halen. Voor de een is dat meer energie, voor de ander is dat meer ontspannen of ontstressen, weer een ander wil carrière maken en voor nog weer anderen is dat gewoon genieten van het leven. Hij bekijkt deze materie liefst vanuit verschillende doelgroep perspectieven en adviseert dienstverlenende organisaties zoals fitnesscentra hetzelfde te doen.

John van Heel

EFAA

j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

Edities