Succesvolle klanten zorgen voor een succesvolle business!

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2010

marketing I Marketingstrategie

I body LIFE 3I2010

Stel; je hebt een sportschool. Of een afslankstudio. Of een all-inclusive club. Of een wellness centrum. Of je bent Personal Trainer. Of misschien nog iets anders. De fitnessbranche is een verdringingsmarkt. De marketingbehoefte is daardoor net zo divers. Welke strategie volg jij?

Elk type ondernemer zijn eigen marketing!

De te volgen marketingstrategie hangt zeer sterk samen met waar je op dit moment als bedrijf staat. En, misschien wel veel sterker, wat je als ondernemer nastreeft. Ben je blij met hoe het nu gaat, of heb je een groeidoelstelling? Qua ledental, uitbreiding van het centrum, meer diensten toevoegen etc. Bedenk dit goed, en kies daarna de te volgen strategie! Er zijn vier strategieën.

Zaai je oogst

De te volgen strategie kan het best bepaald worden aan de hand van jouw ondernemers profiel. Misschien heb je nu een sportschool met 400 leden, maar wil je het komende jaar naar 800 leden. Een verdubbeling dus! Door een marketingstrategie die het bedrijf in de huidige vorm toepast, zul je niet ver komen. Je moet zaaien voor je kunt oogsten! Je zult je marketing-strategie aan moeten passen aan wat je nastreeft; een bedrijf met 800 leden. Je zult echt buiten de gebaande paden moeten stappen en (nieuwe) vormen van marketingcommunicatie moeten aangrijpen, wil je deze doelstelling behalen.

Vier strategieën die je kunt volgen, gebaseerd op het ondernemersprofiel dat je hebt of nastreeft:

1.Freedom strategie

2.Personal strategie

3.Professional strategie

4.Business strategie

Elke ondernemer in fitness, wellness en health kan zich onder één van deze strategieën scharen.

1. Freedom

Binnen het eerste ondernemersprofiel vallen de kleine zelfstandigen en de ZZP’ers (zelfstandigen zonder personeel). Denk aan een Personal Trainers, zelfstandige fysiotherapeuten met een eigen praktijk en nagelstylisten die in de avonden wat bijklussen.

Deze vorm van ondernemen heeft qua marketingstrategie ‘slechts’ een profilering naar buiten toe nodig. De consument anno 2010 zoekt online. Dat is prettig. Want online is meetbaar, je kunt snel schakelen en is bovendien zeer voordelig. Het kleinste ondernemersprofiel heeft tenslotte relatief weinig te besteden. Een website die dusdanig is ingericht dat hij geld oplevert, goed vindbaar is via Google en eventueel gepromoot via het Google advertentienetwerk is de te volgen strategie!

2. Personal

In het ondernemersprofiel ‘personal’ vallen kleinere en persoonlijke ondernemingen met vaak 2 of 3 fulltimers in dienst. De ondernemers en medewerkers kennen de klanten persoonlijk en andersom. Dit zou bijvoorbeeld een sportschool tot 500 leden kunnen zijn die gerund wordt door een echtpaar met eventueel nog een paar mensen erbij voor de avonduren.

Omdat je te maken hebt met een groot klantenbestand, zul je wat structureler te werk moeten gaan. De basis is een marketingplan waar de kern van het product, plaats, prijs en promotie staan beschreven. Onderdelen zijn externe communicatie en interne communicatie via bijvoorbeeld een e-mailnieuwsbrief en social media. De rode draad van de externe marketing is online en kan aangevuld worden met bijvoorbeeld samenwerkingsverbanden met andere bedrijven.

3. Professional

Het profiel ‘professional’ is voor ondernemers die daadwerkelijk tijd vrij maken om te ondernemen. Dat wil zeggen dat je nog wel op de vloer aanwezig bent om een (groeps)les te geven of in te springen achter de balie, maar ook de helft van de tijd bezig bent met ondernemen en bouwen aan het bedrijf. Dit zijn veelal fitnesscentra met 500 tot 1.500 klanten.

Een gedegen marketingplan staat hierbij aan de basis. Dit plan zal verder moeten gaan dan een basisstrategie zoals in het profiel ‘personal’. O.a. product, doelgroep, onderscheidende punten en prijsstrategie zullen helder moeten worden omschreven. Omdat je hier met weer meer klanten èn aanvragen van potentiële klanten te maken hebt, zul je je daar op aan moeten passen. Onder meer een klantcontactstructuur en protocollen hoe om te gaan met prospects aan de telefoon, email en op de club zijn een vereiste.

4. Business

Bouwen aan het bedrijf is het devies! Binnen het profiel ‘business’ vallen de ondernemers die alleen nog maar bezig zijn met ondernemen en bouwen. Het personeel en een bedrijfsleider zorgen dat de tent blijft draaien. De ondernemer is niet meer nodig op de vloer om lessen te verzorgen en/of brandjes te blussen. Dit gaat om de grotere ondernemingen met meer dan 1.500 klanten in het bestand.

De te volgen strategie is eigenlijk alles omvattend. Een goed marketingplan staat weer aan de basis. Alle (marketing)activiteiten zullen in duidelijke protocollen moeten worden vastgelegd. Denk aan bedrijfsfitness, klantcontactstructuur, samenwerkingsverbanden en sales. Ook hier zullen online activiteiten (website, Google, Hyves, Facebook, nieuwsbrief etc.) een belangrijke rol spelen. Consumenten zijn tenslotte het best online bereikbaar.

Goed of fout?

Er is geen goed of fout. Kies voor jezelf in ieder geval het ondernemersprofiel dat je nastreeft. Pas vervolgens je marketingactiviteiten daar op aan. De besproken profielen staan even los van actiematige zaken zoals een Open Weekend of deelname aan landelijke campagnes. Door een gedegen marketingbeleid ben je namelijk een stuk minder (of helemaal niet) afhankelijk van dit soort promotie.

Gratis profielbepaling

Hulp nodig bij het bepalen van je profiel en te volgen strategie? Mail profiel@hiddenprofits.nl.

Marketinggroeten,

Wouter Cornelissen

Wouter Cornelissen

De auteur is conceptmanager van MarketingClub.nl, dé

marketingwebshop voor

fitness, wellness en health.

Edities