Welke kansen bieden sportevenementen?

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2010

marketing I Klantbenadering

I body LIFE 3I2010

Steeds meer initiatieven beginnen hun vruchten af te werpen. Een tijd terug hebben 3 grote fondsen (De Nederlandse Hartstichting, het Diabetes Fonds en de Nierstichting) de handen ineen geslagen met als doel het aantal welvaartsziekten in Nederland terug te dringen. Denk hierbij aan obesitas, diabetes (type II), depressie, hart- & vaatziekten, en alles wat daar dicht tegenaan zit. Hoeveel leden van jouw club sporten omdat ze dit willen voorkomen of voelen dat ze hier dicht tegenaan zitten? Hoeveel nieuwe leden worden lid van een club omdat ze willen afvallen, fitter willen zijn en zich beter in hun vel willen voelen?

Succesvolle klanten zorgen voor een succesvolle business!

Belangrijker is de vraag, helpen wij onze leden ook echt om dat doel te bereiken?

Twee ons groente en 2 stuks fruit; daarmee houd je het een heel stuk langer uit. Bijna heel Nederland weet het, maar slechts een klein deel eet het. Om nog maar niet te spreken van de afname van beweging door ons Nederlanders en de grote stress waaronder velen van ons gebukt gaan. Et voila… Hier hebben we gelijk de driehoek van ‘kwaliteit van leven’ te pakken. De Gouden Driehoek! Voldoende bewegen – Gezonde voeding – Ontspannen. Houd dit aan en je zult niet alleen langer leven, maar ook meer genieten van het leven en beter functioneren. Is jouw club ook bezig om je leden in het totaalplaatje te begeleiden, of beperken we ons slechts tot het gedeelte sport (in de vorm van vrije fitness en eventueel groepslessen)?

Doelgericht werken

‘Goedenavond meneer. Hoe gaat het met u? Hoe gaat het met trainen?’, vraagt de fitnessinstructeur aan mij terwijl ik bezig ben met mijn laatste setje op de legpress. ‘Goed.’ Ik voel me echt al wel fitter’. ‘Hoe vaak in de week komt u trainen?’ ‘Ik probeer 2x per week te komen’. ‘Dat is mooi’, zegt de instructeur, terwijl hij vluchtig een blik op mijn schema werpt. ‘U bent ook goed bezig hoor, de gewichten zijn al een stukje zwaarder als voorheen en u bent al een stuk langer aan het hardlopen. Wordt het misschien niet eens tijd om een nieuw schema voor u te maken? Dan wordt uw lichaam weer eens op een andere manier geprikkeld en worden altijd dezelfde oefeningen, ook niet saai. ‘Klinkt goed’, zeg ik en we lopen samen naar de trainersdesk om een afspraak te maken voor volgende week. Aan dit gesprek is op zich helemaal niets aan te merken. Ik heb immers een contact moment gehad met mijn instructeur, die nu een afspraak met mij heeft staan om een nieuwe trainingsprikkel te geven. Maar het kan altijd beter. Toch?

ADL

Wat is mijn doel als ik aan het trainen ben in de club? Laten we hierbij uitgaan van een gemiddelde klant die conditie wil opbouwen, enigszins wil afvallen en zich lekkerder in zijn vel wil voelen. Is dat daadwerkelijk mogelijk met het verhogen van de gewichten op de apparaten waarop ik train? Is dat het feit dat ik in plaats van 20 min nu 30 min op de loopband kan hardlopen zonder dat ik hoef te stoppen en op adem moet komen? Niet echt, toch? Uiteraard geeft het mij een gevoel van vooruitgang en dat ik dus resultaat heb van mijn inspanningen, maar is dat het resultaat waarvoor ik kom trainen? Is het niet zo dat de leden naar jouw club komen omdat ze in hun dagelijks leven een beperking ervaren. En die beperking is groot genoeg voor hen om te besluiten lid te worden van een fitnessclub. Beperkingen als mijn broek past niet meer, ik begin steeds meer last te krijgen van mijn rug en ik ben steeds sneller buiten adem als ik de trap oploop of tegen de wind in moet fietsen. Met andere woorden, heb je meer leden die preventief starten met sporten of meer leden die curatief sporten? Laten we dan in onze begeleiding van klanten vaker gaan praten over hun ADL (Algemeen Dagelijks Leven) en de doelen die ze daar hebben. Zien dat ze resultaten behalen in de club is belangrijk, maar wat ze daarbuiten behalen is nog vele malen belangrijker.

PT

Hier kunnen we nogal kort over zijn. Dit is de toekomst van onze branche!

De kwaliteitsimpuls in je organisatie zal straks nodig zijn voor de link met bijvoorbeeld de zorgverzekeraars. Daarnaast krijgen de klanten echt keuzemogelijkheden. Een keuze voor goede begeleiding en een stok achter de deur op weg naar resultaat of een vriendelijke glimlach met af en toe een nieuw schema. En niet te vergeten de ontwikkelingsmogelijkheden voor je huidige fitnessteam en dus uitdagingen om bij je te blijven werken. Een concept bijvoorbeeld als LAPT geeft je alle ins-en-outs hoe je dit moet opstarten. Oh ja… En natuurlijk de secundaire inkomsten die je als bedrijf binnenhaalt zijn een pluspunt als je met PT gaat beginnen of uitbreiden.

Ontspannen

Natuurlijk is onze core-business fitness en het sporten op zich. Al zijn er steeds meer clubs die ontspanning mee gaan nemen, in de vorm van een sauna, massage(stoelen), schoonheidsspecialisten, relax bar/lounge. Maar als we kijken naar het bereiken van ‘kwaliteit van leven’ dan is sporten slechts 1 van de 3 onderdelen. Het is daarom zeer verstandig om ontspanningsmogelijkheden aan te bieden in je producten of diensten. Waarbij een Body & Mind les uiteraard ook al als een van deze onderdelen geldt. Nu denk je misschien; ‘Maar dat heb ik ook!’. In dat geval moet je je afvragen of je je klanten bewust hebt gemaakt van het feit dat deze ontspanning erbij hoort!

Voeding

De derde in het rijtje is dan voeding. Een zeer belangrijk onderdeel in het geheel. Om doelen te bereiken als afvallen, meer energie krijgen, lekkerder in je vel zitten, is dit niet meer weg te denken. Een onderdeel dat mooi past bij onze core-business? Wij hebben in onze clubs mensen die er dus echt aan willen werken. We hoeven ze alleen nog maar meer bewust te maken van de mogelijkheden en voordelen. Ook kan dit onderdeel voor jou als club een extra inkomstenbron worden. Denk hierbij aan een programma als ‘BenFit.nl’ waarbij je de deelnemers echt gaat helpen om hun (eet)gedrag te veranderen. Programma’s als deze helpen niet alleen om je secundaire inkomsten te verhogen, maar ook je primaire inkomsten, want met de positieve resultaten zullen deze leden echt langer lid blijven!

Samenvattend

Bedenk goed wat je mogelijkheden zijn als club. Of je nu groot of klein bent, het gaat uiteindelijk om het bereiken van de klant. Bereiken in de zin van behoeftegericht begeleiden. De juiste manier van benaderen van de klant met als gedachte zijn ADL en niet alleen zijn sportgedrag, vormt uiteindelijk de sleutel naar succes. Leden blijven langer lid en meer leden zullen zich aan gaan melden.

De driehoek van kwaliteit van leven: Bewegen – Voeding – Ontspanning.

Jaap Bijsterbosch is eigenaar

van Jaap Bijsterbosch Consultancy en werkzaam als Business Consultant in

de fitness- en lifestylebranche.

Tel: +31 (0)6 – 1088 7518,

email: info@jaapbijsterbosch.nl

Edities