Aan ledenbehoud werken? Zorg dan goed voor je personeel.”

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2010

marketing I Stelling

I body LIFE 3I2010

Teneinde de ontwikkelingen en sentimenten binnen de fitnessbranche te peilen, leggen we toonaangevende leveranciers en dienstverleners in de branche enkele prikkelende stellingen voor. De reactie plaatsen we hieronder.

Marketing uitbesteden of zelf regelen

Martijn van der Pijl van Greinwalder & Partner Marketing Services

Marketing uitbesteden? Jazeker!

Dat antwoord had u van ons wel verwacht. Greinwalder Marketing Services is sinds 12 jaar het grootste marketingbureau voor de fitnessbranche in Europa. Die positie hebben we verdiend omdat we een sterk groeiend aantal ondernemers hebben doen inzien dat je marketing niet zelf moet willen doen. En wel hierom:

De dagelijkse werkzaamheden slokken vaak veel tijd op en voor de allround fitnessondernemer is marketing meestal niet zijn specialiteit. Laat daarom de basis aan de experts over en concentreer u volledig op de uitvoering, daarmee behaalt u het beste resultaat. Groei kan in de fitnessbranche alleen ontstaan door nieuwe doelgroepen in contact te brengen met kwalitatieve, consument-gerichte fitnesscentra. En daar zit meer strategie achter dan een leuke flyer. Concepten als de internationale fitheidonderzoeken, het ‘Afslankduel’ en ‘Hoe fit is Nederland/België’ wijken af van de geijkte paden en zijn bewezen effectief. Marketing is een vak, en misschien wel het belangrijkste vak voor de fitnessbranche anno 2010. In goede marketing komt namelijk je onderscheidend vermogen tot uiting en de kans op leden- en omzetgroei. Het verschil tussen een goede en een matige campagne is al snel vele duizenden euro’s omzet. Als ieder nieuw lid telt, dan moet iedere campagne raak zijn. Daarbij is de ervaring van een marketingbureau doorgaans onmisbaar. Marketing doe je er niet even bij. Daarvoor is het te bepalend voor je bedrijfsresultaat. Laat het daarom aan de experts over zodat je profiteert van het collectief, creatief en effectief blijft, niet teveel betaalt en marketing meer is dan een leuke campagne, namelijk een doordacht strategisch plan gericht op succes.

Greinwalder & Partner Marketing Services

www.greinwalder.com

Lennaert Noordman van

NHN Support

NHN Support gaat uit van het eenvoudige principe: “Schoenmaker blijf bij je leest”. Ieder zijn vak en ieder zijn specialisme. Nog beter gezegd: doe waar je goed in bent. Een sportcentrum rendeert optimaal als alle energie en know-how op de volgende vier pijlers wordt ingezet:

• Instroom van nieuwe leden bevorderen

• Uitstroom van leden beperken

• Gemiddelde omzet per lid maximaliseren

• Kosten beheersen

Natuurlijk is marketing noodzakelijk om de instroom te bevorderen. Echter door marketing krijgt u niet automatisch nieuwe leden. Daarvoor moeten de door de marketing gegenereerde leads nog wel worden omgezet naar nieuwe leden. Dat salesproces is iets wat juist wel door de club zelf geregeld moet worden. Zorg dat u als sportcentrum de salesspecialisten in huis hebt. Zij zorgen ervoor dat u uitgegeven geld aan marketing dubbel en dwars waard is. Sterker nog, door goede salespersonen bespaart u op de marketingkosten. Hoe? Doordat een salespersoon zijn/haar eigen leads genereert en op die manier een “profit center” wordt voor uw organisatie. Juist in een verdringingsmarkt is de invloed van marketing beperkter en wordt de meerwaarde van een salesteam groter. NHN Support helpt u graag bij het maken van de juiste keuzes.

Kengy Roux van

Kengy’s Support

Als je twaalf jaar geleden een fitnessondernemer de vraag zou stellen: wat doet u aan marketing? Dan kreeg je waarschijnlijk in de meeste gevallen het antwoord: mond tot mond reclame en we plaatsen af een toe een advertentie. De klanten kwamen toch wel, want de ondernemer had weinig met concurrentie te maken.

Niet lang daarna kwamen de eerste fitnessketens en pakte het vaak anders uit. Een groot budget voor marketing, slimme marketingtechnieken en sales strategieën.

De stand-alone clubs moesten om geen klanten te verliezen ook anders gaan denken over marketing en sales. Vele ondernemers probeerden alles wat in hun mogelijkheid lag om dit te evenaren. Vaak zonder het gewenste resultaat.

Als ik op de dag van vandaag bij de fitnessondernemer een intakegesprek afneem komt vaak het volgende terug. Wat hebt u gedaan aan marketing? Advertenties geplaatst, flyers verspreid en een website online. Weet u dat u met goedkopere creatieve marketingmiddelen meer kan bereiken? Neen! Hoe moet ik dat doen? Welke marketingactiviteit gaat u over 2-3 maanden inzetten? Daarover heb ik nog niet over nagedacht. Dit komt wel een keer. Ad hoc werken levert vaak veel stress op en niet altijd het gewenste resultaat.

De fitnessondernemer kan niet in elke discipline alle expertise in huis hebben. Maak slim gebruik van een marketingbureau die u de tools geven om uiteindelijk na een intensieve begeleiding zelfstandig, creatief en strategisch een marketingbeleid uit te gaan zetten. Marketing in eerste instantie uitbesteden en later zelf regelen, is mijn visie.

Ernst de Neef van Trimixx

Marketing kan niet worden benaderd als een los onderdeel van de gehele bedrijfsvoering. Het is direct verbonden met de visie van een onderneming en de daaruit volgende strategie. Je dient dus eerst de visie en strategie te hebben bepaald, alvorens er wat valt te zeggen over de marketing. Veel clubs zien marketing als een noodzakelijk kwaad en schieten met (veel) hagel in de hoop iets te raken. Of je in dit geval zelf schiet, of iemand anders laat schieten maakt dan niets meer uit. In beide gevallen is de kans op succes klein. De meest succesvolle ondernemers weten waar ze goed in zijn, maar weten nog beter waar ze niet goed in zijn. Datgene waar ze expertise missen, laten ze door andere mensen verzorgen.

Het stappenplan voor het beantwoorden van de vraag op de stelling is dus eenvoudig:

Stap 1: Heb ik een heldere visie en strategie?

Ja? Ga door naar stap 2.

Nee? Zorg eerst dat er een heldere visie en strategie wordt ontwikkeld.

Stap 2: Heb ik genoeg kennis en kunde van marketing om deze door te vertalen naar marketing?

Ja? Je kunt met een gerust hart de marketing zelf ontwikkelen, implementeren en uitvoeren.

Nee? Ga naar stap 3.

Stap 3: Is er iemand in mijn organisatie met voldoende kennis en kunde van marketing om dit te regelen?

Ja? Laat deze persoon de marketing regelen?

Nee? Zorg dat je de marketing aan professionals uitbesteedt!

Veel plezier en succes met ondernemen!

Wouter Cornelissen van Hidden Profits

De gehele marketing zelf doen óf per definitie helemaal uitbesteden is uit! Marketing is een breed begrip. Een personal trainer zal een hele andere marketingstrategie moeten voeren dan een all-inclusive centrum met 7.000 leden. Maar dat de strategie afwijkt, betekent niet dat de keuze om wel of niet te kiezen voor marketingondersteuning anders is.

Marketing anno 2010

Er zijn veel ondernemers waar bijvoorbeeld de wervende campagnes prima resultaten opleveren, maar de omzet die vanuit de website wordt gegenereerd tegenvalt. Waarom dan alles zelf doen óf alles uitbesteden? Marketing anno 2010 is zelf doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent, en uitbesteden waar je minder in bent!

Dé professional, persoonlijk!

Ieder zijn vak. De meest succesvolle personen blinken met name uit op één specifiek onderdeel. Dat kan zijn op het gebied van trainingsleer, ondernemen en dus ook op het gebied van marketing. Er is op alle gebieden heel veel kennis en ondersteuning beschikbaar. Aan jou als ondernemer de keuze of je zélf tijd wilt maken om (gedeeltelijk) uit te blinken in de marketing of dat je dat liever aan een gevestigde professional over laat. Professionele marketing was nog nooit zo toegankelijk. Zowel zelfstandige ondernemers als grote ondernemingen kunnen profiteren van professionele marketing. Soms gratis, soms volledig verzorgd, soms gedeeltelijk. Alles is goed, zolang je zelf tevreden bent over het resultaat!

Bedenk direct: welke gedeeltes wil ik zelf (blijven) doen en wat wil ik uitbesteden?

Succes en marketinggroeten,

Wouter Cornelissen

www.hiddenprofits.nl

body LIFE 3I2010 I

Edities