15 Jaar Crosstraining Een mijlpaal op fitnessvlak

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2010

business I Wat kunnen we leren van…

I body LIFE 3I2010

Dit vindt Hayte Haakma, die acht jaar lang algemeen directeur van FitnessFirst Nederland is geweest en zich nu stort in een nieuw avontuur samen met VAN DER VALK PARTICIPATIES!. Gezamenlijk zetten ze Fitness First bij Hotel De Witte in Vught voort onder de naam Fit Inn Vught.

Fitnessbranche gebaat bij sterren kwalificatiesysteem

“FitnessFirst wil zich meer gaan richten op grootstedelijke gebieden om daar de clubs verder te laten groeien”, legt Haakma uit. “Als het concept een succes is, overweegt Van der Valk meerdere filialen te openen. Vught wordt een soort pilot. Er zijn namelijk meerdere locaties geschikt om dit concept te kopiëren.”

Sportschool om de hoek

Haakma heeft veel vertrouwen in de locatie aan de Bosschweg waar veel mensen in de buurt wonen, genoeg ruimte is en gratis parkeerplaatsen zijn. Voor hem betekent Fit Inn een nieuwe uitdaging na zijn periode bij FitnessFirst en de HDD Group, die hij mede heeft opgericht.

“Begin 2008 ben ik vertrokken bij FitnessFirst en heb ik in dat jaar consultancy werk verricht en voor de rest heb ik het rustig aangedaan. Maar het bloed kruipt waar het niet kan gaan. In 2009 heb ik een low budget club in Noord-Spanje geopend en een aantal low budget clubs in België opgezet, die ik weer heb doorverkocht. Eind vorig jaar werd ik gevraagd door Van der Valk om Fit Inn Vught te gaan leiden. Begin dit jaar zijn we geopend. In eerste instantie hebben er geen rigoureuze veranderingen plaatsgevonden. Alles blijft zoals het was. Ook het all inclusive-concept is behouden. Alleen de prijzen zijn naar beneden gegaan. Een abonnement dat toen 50 euro kost, is nu 35 euro. Voor nieuwe klanten is het ongeveer dertig procent goedkoper.” De bestaande klanten hebben we geïnformeerd over deze overname. Zij hebben een brief gekregen met een aanbieding die volgens Haakma nog beter is. De 40 personeelsleden, waarvan het merendeel parttime werkt, is overgegaan naar Fit Inn Vught. Haakma: “Dit moet juist meer een ‘sportschool om de hoek’ worden. “Je merkt dat de grotere concerns in de kleinere gemeenten de grip aan het verliezen zijn. De afgelopen jaren is er bij sportscholen veel bezuinigd op begeleiding op de vloer. Daarvoor moesten speciale personal trainers worden ingehuurd. Die ontwikkeling draaien wij terug. De personal trainers blijven, maar de begeleiding op de vloer komt terug.”

Begeleiding

Begeleiding vindt Haakma een essentieel onderdeel van fitness. “Helaas blijkt uit de praktijk dat de begeleiding vaak tekort schiet. In het kader van retentie is begeleiding een belangrijk punt. Er zijn een heleboel factoren die retentie kunnen beïnvloeden. Een cruciaal punt blijft aandacht. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat leden de aandacht krijgen die ze nodig hebben?

Bij Fit Inn bieden we twee begeleidingsmogelijkheden: personal training of begeleiding door onze fitnessinstructeurs. Uiteraard proberen wij onze leden te stimuleren om personal training te nemen, waarbij je 1-op-1 begeleiding krijgt.” Haakma gelooft in het principe van personal training. Een training die zijn waarde duidelijk heeft bewezen. “Hier in Vught neemt ongeveer 10% van de leden een personal training.” Volgens Haakma wordt een personal trainer teveel gezien als iemand die je alleen op de fitnessvloer begeleidt. “Het is eerder een lifestyle coach die je helpt om gezonder en energieker te worden. Overigens krijgt iedereen die hier lid wordt een uitgebreid intake gesprek en worden ze de eerste 6 weken een aantal keren persoonlijk begeleid. Na die 6 weken kunnen ze kiezen voor een personal trainer of begeleid worden door onze fitnessinstructeurs op de vloer. Om de leden te motiveren in alle facetten, is het gehele personeel - of ze nu schoonmaker zijn, receptiewerk doen of in de crèche werken - betrokken.” Op deze manier krijgen de leden belangstelling en aandacht van alle medewerkers en niet alleen van onze instructeurs. Iedereen krijgt ook een basisopleiding op het gebied van fitness.” Haakma is ervan overtuigd dat dit bijdraagt aan een stimulerende en prettige fitnessomgeving.

Salesteam bewijst

zijn waarde

Dat het concept van Fit Inn Vught aanslaat, blijkt uit de groei van het aantal nieuwe leden. Haakma: “Toen we begin dit jaar startten, hadden we er in no-time 250 nieuwe leden bij. Daarnaast hebben we de bestaande leden overgenomen en zitten nu op zo’n 1600 leden. In de beginperiode hebben we nauwelijks reclame gemaakt. We hebben alleen een aantal acties gehouden onder de bestaande leden, die door namen door te geven van vrienden en bekenden extra korting op hun inschrijfgeld/abonnement konden genereren. Verder is het salesteam bezig met het telefonisch benaderen van de oud-leden van de club wat positieve resultaten oplevert.” In veel clubs wordt de sales gedaan door receptiemedewerkers en/of instructeurs. “Toch heb je mensen nodig die weten wat verkopen is en ook de skills ervoor hebben”, stelt Haakma. “Met alle respect voor de instructeurs denk ik dat dit niet degenen zijn die nieuwe leden moeten binnenhalen. Uiteraard wel behouden. Wel betekent een sales-team extra personele kosten. Aan de andere kant hoeven we daardoor minder aan marketing te doen. Verder liften we mee op de reclame die de aanwezigheid van Van de Valk voor dit centrum maakt. Hotelgasten kunnen een voucher kopen bij de receptie voor 1 dag. Daarnaast wil Van der Valk arrangementen gaan aanbieden met fitness, wellness en beauty.”

Service

Een ander punt waarvan Haakma vindt dat dit vaak ontbreekt in fitnessclubs, is de service. “Zeker als je voor een abonnement meer dan 40 euro per maand kwijt bent. Alle zaken die kenmerkend zijn voor FitnessFirst zoals gratis koffie, thee, frisdrank en DVD uitleen, hebben we gehandhaafd. Daarnaast hebben we de fitnessbegeleiding op de vloer geïntensiveerd. Desondanks hebben we de tarieven juist verlaagd om een grotere doelgroep te bereiken. Nu betalen ze tussen de 30 en 40 euro. Dit lijkt duur, maar als je kijkt naar een budget club die 17 euro vraagt en waarbij je voor alle extra’s zoals douchen, drankjes enz. moet bijbetalen, dan vindt Haakma de prijzen meevallen. “Service is en blijft een belangrijk issue. Helaas constateert hij dat service vanwege de kosten te gemakkelijk wordt geschrapt door de directie. “Men realiseert zich te weinig welke impact dit heeft op de club”, aldus Haakma

Koppeling met

wellness en beauty

Naast Fit Inn opent binnenkort Alizonne een nieuwe vestiging in de villa, die gelegen is achter Hotel Vught en vroeger het oud hoofdkantoor was van FitnessFirst. Allizonne biedt onder meer afslanken, contourverbetering, huidverjonging en rimpelbehandeling met de modernste technieken. Behandelingen die niet alleen gericht zijn op uiterlijke schoonheid, maar waarin het gezondheidsaspect een belangrijke rol speelt. Haakma: “In het kader van preventieve geneeskunde biedt Alizonne effectieve behandelplannen voor gewichtscorrectie, suikerziekte, hoge bloeddruk, darmproblematiek, overmatige transpiratie en huidaandoeningen. Met Allizonne gaan we ook samenwerken. Zo kunnen straks gasten van Hotel Vught arrangementen boeken met fitness en beauty. Verder liggen er ideeën om mensen die willen afvallen te laten behandelen door Alizonne, waarbij ze gebruik kunnen maken van de apparatuur van Fit Inn Vught.” Haakma ziet veel in deze samenwerking. “Hiermee kun je je ook onderscheiden in de markt.” Juist stand-alone fitnesscentra dienen volgens hem samenwerking met andere partijen aan te grijpen om te kunnen overleven in de snel veranderende fitnessmarkt.

Segmenteren

“Overleven in de fitnessbranche is een kwestie van een goed concept neerzetten”, stelt Haakma. “Dat kan een all-inclusive club zijn, maar ook een low budget of gespecialiseerde club met bijvoorbeeld alleen indoorcycling of Zumba.” Haakma denkt wel dat er behoefte is aan gesegmenteerde clubs in de markt. “Er zitten wel bepaalde risico’s aan omdat deze clubs vaak gerund worden door één iemand of een erg klein team. Bij uitval door ziekte, heb je een probleem. Bij grotere clubs kun je dit opvangen. Daarnaast zie je in de markt ook steeds meer fysiotherapiepraktijken die fitness aanbieden. Voor revalidatie of kort durende programma’s is dit een prima aanvulling, maar wat betreft sfeer is het vaak onaantrekkelijk.” Toch meent Haakma dat er voor de fitnessbranche nog voldoende uitdaging ligt. “We dienen wel te waken voor overcapaciteit.” Zelf zou Haakma vandaag de dag geen all-inclusive club meer durven neer te zetten. Wel overnemen. Je ziet momenteel clubs failliet gaan die niet meer geïnvesteerd hebben. Punt daarbij is dat de banken niet meer happig zijn om de investeringen te financieren. Kansen liggen er zeker nog in het low budget segment, maar dat hangt sterk af van de locatie en concurrentie. Dat wordt nog wel eens verkeerd ingeschat. Je moet minstens 1500/1600 leden hebben om break-even te draaien. Vaak moet er in het begin geld bij. Verkijk je er dus niet op”, waarschuwt Haakma.

Sterrensysteem

Tenslotte pleit Haakma voor een sterren kwalificatiesysteem in de fitnessbranche: van heel basic 1 ster tot zeer luxe centra met 5 sterren. De vraag is alleen wie dat moet classificeren? Haakma denkt dat dit een taak is voor een onafhankelijke brancheorganisatie of een organisatie zoals ANWB. “De consument heeft vaak geen idee van de verschillen tussen centra en kwalificeren te vaak op prijs. Voor alle 5 categorieën dienen er dan minimumnormen (de basisnormen) te gelden waaraan elk fitnesscentrum in de betreffende categorie moet voldoen. De minimumnormen worden zwaarder naarmate het om een hogere sterrencategorie gaat. Fitnesscentra uit de categorieën 2 tot en met 5 sterren dienen bijvoorbeeld niet alleen aan de basisnormen van de betreffende categorie te voldoen, maar tevens een oplopend aantal punten te halen door het voldoen aan een aantal (vrijwillige) aanvullende normen. Hiermee worden de individuele extra kwaliteiten (voorzieningen, faciliteiten en services) van het centrum beloond.” Een dergelijk kwalificatiesysteem schept volgens Haakma veel duidelijkheid voor de consument. Er kan op deze manier gemakkelijker een keuze gemaakt worden gerelateerd aan zijn budget en/of sportbehoefte. Een systeem dat er wat hem betreft, snel dient te komen. Daar is de hele fitnessbranche uiteindelijk mee gebaat”, merkt Haakma tot slot op.

Loet van Bergen

Hayte Haakma, Fit Inn Vught

body LIFE 3I2010 I

Edities