Fitnessclubs en fysiotherapeuten in de ban van GRAVITY

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr4 2010

marketing I No Budget Marketing

I body LIFE 4I2010

De kracht van No Budget Marketing is natuurlijk dat het gratis is. Nog veel belangrijker is dat het doorlopend resultaat op kan leveren! Daarvoor moeten natuurlijk wel een aantal zaken in orde zijn. Succesvolle No Budget Marketing zit hem in de details! Waar moet je rekening mee houden?

Doorlopend resultaat met No Budget Marketing!

Geen tijd?

Vergis je niet; de communicatiemiddelen die je uiteindelijk inzet zijn gratis. Jouw eigen tijd niet. Voordat daadwerkelijk de No Budget Marketingcampagne van start gaat, dient er al flink wat voorwerk gedaan te worden. Denk maar eens aan het bepalen van de doelgroep, positionering, concept campagne, inhoud communicatiemiddelen en het daadwerkelijk ontwikkelen van de communicatiemiddelen. Dat dit flink wat tijd kost, staat als een paal boven water. Afhankelijk van jouw marketingervaring kost het meer of minder tijd. Plan dus van te voren voldoende tijd in om hier mee aan de slag te gaan! Of maak de keuze de marketing uit te besteden aan een professional. Dat kan 1-op-1, maar er zijn ook campagnes met een nationaal karakter beschikbaar die in de praktijk goed werken. Simpelweg omdat ze voldoen aan de marketingwetmatigheden en zonder problemen toepasbaar zijn bij ieder bedrijf. Van budgetfitnesscentrum tot afslankstudio.

Verleiding

Kom niet in de verleiding om direct te starten met het kiezen van de middelen. Het is erg verleidelijk om meteen met bijvoorbeeld Social Media aan de slag te gaan. Maar waar is die keuze op gebaseerd? Vaak puur op gevoel. Volledig ten onrechte; de keuze van de middelen is ‘slechts’ een gevolg van de keuzes die je in een eerder stadium (conceptfase) maakt. Om te beginnen: bepaal de doelgroep van de campagne. Wie wil je binnen hebben? Ja natuurlijk; iedereen. Maar door te roepen dat je er voor iedereen bent, ben je er in mijn ogen voor niemand. Natuurlijk, iedereen is welkom. Maar focus je communicatie op een specifieke groep. Bijvoorbeeld 50-plussers, young professionals, kinderen, singles, homo’s; het maakt niet uit! Als de groep waar je op focust, maar groot genoeg is. Stel daarna een heldere doelstelling vast; wat wil je bereiken? Leads of nieuwe klanten? Maar ook: hoeveel? Wanneer is de campagne succesvol? Door jezelf een doel te stellen ga je een stuk gerichter te werk. En doe je er alles aan om dat doel te behalen. Ook hier weer; wat het doel is maakt niet uit, als het maar realistisch is. Ambitieus is natuurlijk alleen maar goed!

Wow!

Nu het doel duidelijk is, kun je het concept neerzetten. Een consument krijgt dagelijks duizenden commerciële prikkels te verwerken. Hoe gaat jouw campagne daar tussen opvallen?

Simpel; door het op te laten vallen! Opvallen dus op basis van kleur, vorm, inhoud, medium, prikkel etc. Als de consument jouw boodschap ziet moet

hij direct denken; Wow! Dat wil ik ook!

De Wow!-factor betekent niet dat de campagne moeilijk of heel creatief moet zijn.

Sterker nog; eenvoud werkt vaak het beste! Herinner je nog het bushokje met in het bankje een weegschaal verwerkt als promotie voor een bekende fitnessketen? Super! Het valt enorm op, maar de basis is eigenlijk simpel. Wat kun jij verzinnen om, net als het weegschaalbankje, op te vallen tussen de rest van de prikkels?

Tweeeeeet!

Pas nu kun je gaan kijken naar de in te zetten middelen en op basis daarvan een onderbouwde keuze maken. Je weet namelijk nu wie je wilt bereiken en waar je dat kunt doen, wat je doelstelling is en wat je wilt communiceren. Nu is het nog maar een kwestie van bepalen welke van de duizenden middelen je in gaat zetten. Als ze maar voldoen aan de criteria die je jezelf hebt gesteld. Als er gekozen is voor een relatief jonge doelgroep, zal Hyves een super communicatiemiddel zijn. Maar wat als je voor een doelgroep hebt gekozen die niet op Hyves zit? Dan zet je Hyves natuurlijk niet in als communicatiemiddel! Wellicht is LinkedIn wel weer een verstandige keuze.

Ter inspiratie een aantal No Budget Marketingmiddelen die je kunt inzetten; je eigen website, Hyves, Facebook, Twitter, LinkedIn, emailnieuwsbrief, Google, persberichten, huidige klanten, co-partners etc. etc.

Wat kost een klant?

Het werven van nieuwe klanten kost veel geld zoals blijkt uit de praktijk. Onderzoek van Fit!vak wees uit dat dit bedrag in de fitnessbranche gemiddeld tussen de € 60,- en € 80,- per klant ligt. Tel daar de verborgen kosten: de weggegeven winst nog bij op. Wat werven van klanten daadwerkelijk kost, kun je met behulp van onderstaande formule berekenen.

1. Tel alle uitgaven aan promotie en verkoop bij elkaar op (zie de jaarrekening)

2. Tel daarbij op de gemiste winst, ofwel de kortingen die je weggeeft bij het werven

(de periode gratis sporten en inschrijfgeld)

3. Deel dat totaal door het aantal nieuwe klanten over de zelfde periode

4. Uitkomst: wat kost het in praktijk gemiddeld om een nieuwe klant te werven voor uw bedrijf?

Genoeg reden dus om aan de slag te gaan met No Budget Marketing? Laatste tip: op www.hiddenprofits.nl zijn 7 No Budget Marketingtips aan te vragen.

Marketinggroeten,

Wouter Cornelissen

Geen tijd?

Vergis je niet; de communicatiemiddelen die je uiteindelijk inzet zijn gratis. Jouw eigen tijd niet. Voordat daadwerkelijk de No Budget Marketingcampagne van start gaat, dient er al flink wat voorwerk gedaan te worden. Denk maar eens aan het bepalen van de doelgroep, positionering, concept campagne, inhoud communicatiemiddelen en het daadwerkelijk ontwikkelen van de communicatiemiddelen. Dat dit flink wat tijd kost, staat als een paal boven water. Afhankelijk van jouw marketingervaring kost het meer of minder tijd. Plan dus van te voren voldoende tijd in om hier mee aan de slag te gaan! Of maak de keuze de marketing uit te besteden aan een professional. Dat kan 1-op-1, maar er zijn ook campagnes met een nationaal karakter beschikbaar die in de praktijk goed werken. Simpelweg omdat ze voldoen aan de marketingwetmatigheden en zonder problemen toepasbaar zijn bij ieder bedrijf. Van budgetfitnesscentrum tot afslankstudio.

Verleiding

Kom niet in de verleiding om direct te starten met het kiezen van de middelen. Het is erg verleidelijk om meteen met bijvoorbeeld Social Media aan de slag te gaan. Maar waar is die keuze op gebaseerd? Vaak puur op gevoel. Volledig ten onrechte; de keuze van de middelen is ‘slechts’ een gevolg van de keuzes die je in een eerder stadium (conceptfase) maakt. Om te beginnen: bepaal de doelgroep van de campagne. Wie wil je binnen hebben? Ja natuurlijk; iedereen. Maar door te roepen dat je er voor iedereen bent, ben je er in mijn ogen voor niemand. Natuurlijk, iedereen is welkom. Maar focus je communicatie op een specifieke groep. Bijvoorbeeld 50-plussers, young professionals, kinderen, singles, homo’s; het maakt niet uit! Als de groep waar je op focust, maar groot genoeg is. Stel daarna een heldere doelstelling vast; wat wil je bereiken? Leads of nieuwe klanten? Maar ook: hoeveel? Wanneer is de campagne succesvol? Door jezelf een doel te stellen ga je een stuk gerichter te werk. En doe je er alles aan om dat doel te behalen. Ook hier weer; wat het doel is maakt niet uit, als het maar realistisch is. Ambitieus is natuurlijk alleen maar goed!

Wow!

Nu het doel duidelijk is, kun je het concept neerzetten. Een consument krijgt dagelijks duizenden commerciële prikkels te verwerken. Hoe gaat jouw campagne daar tussen opvallen?

Simpel; door het op te laten vallen! Opvallen dus op basis van kleur, vorm, inhoud, medium, prikkel etc. Als de consument jouw boodschap ziet moet

hij direct denken; Wow! Dat wil ik ook!

De Wow!-factor betekent niet dat de campagne moeilijk of heel creatief moet zijn.

Sterker nog; eenvoud werkt vaak het beste! Herinner je nog het bushokje met in het bankje een weegschaal verwerkt als promotie voor een bekende fitnessketen? Super! Het valt enorm op, maar de basis is eigenlijk simpel. Wat kun jij verzinnen om, net als het weegschaalbankje, op te vallen tussen de rest van de prikkels?

Tweeeeeet!

Pas nu kun je gaan kijken naar de in te zetten middelen en op basis daarvan een onderbouwde keuze maken. Je weet namelijk nu wie je wilt bereiken en waar je dat kunt doen, wat je doelstelling is en wat je wilt communiceren. Nu is het nog maar een kwestie van bepalen welke van de duizenden middelen je in gaat zetten. Als ze maar voldoen aan de criteria die je jezelf hebt gesteld. Als er gekozen is voor een relatief jonge doelgroep, zal Hyves een super communicatiemiddel zijn. Maar wat als je voor een doelgroep hebt gekozen die niet op Hyves zit? Dan zet je Hyves natuurlijk niet in als communicatiemiddel! Wellicht is LinkedIn wel weer een verstandige keuze.

Ter inspiratie een aantal No Budget Marketingmiddelen die je kunt inzetten; je eigen website, Hyves, Facebook, Twitter, LinkedIn, emailnieuwsbrief, Google, persberichten, huidige klanten, co-partners etc. etc.

Wat kost een klant?

Het werven van nieuwe klanten kost veel geld zoals blijkt uit de praktijk. Onderzoek van Fit!vak wees uit dat dit bedrag in de fitnessbranche gemiddeld tussen de € 60,- en € 80,- per klant ligt. Tel daar de verborgen kosten: de weggegeven winst nog bij op. Wat werven van klanten daadwerkelijk kost, kun je met behulp van onderstaande formule berekenen.

1. Tel alle uitgaven aan promotie en verkoop bij elkaar op (zie de jaarrekening)

2. Tel daarbij op de gemiste winst, ofwel de kortingen die je weggeeft bij het werven

(de periode gratis sporten en inschrijfgeld)

3. Deel dat totaal door het aantal nieuwe klanten over de zelfde periode

4. Uitkomst: wat kost het in praktijk gemiddeld om een nieuwe klant te werven voor uw bedrijf?

Genoeg reden dus om aan de slag te gaan met No Budget Marketing? Laatste tip: op www.hiddenprofits.nl zijn 7 No Budget Marketingtips aan te vragen.

Marketinggroeten,

Wouter Cornelissen

Wouter Cornelissen

De auteur is conceptmanager van MarketingClub.nl, dé

marketingwebshop voor

fitness, wellness en health.

Edities