Company Profile Fit!vak

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr4 2010

business I Column Erik Heemskerk

I body LIFE 3I2010

Volgende week is het zover. Dan ga ik voor de eerste keer naar de FIBO! De beurs waarvan gezegd wordt dat het the place to be is als je werkt in de fitnessbranche. En wie ben ik, of all people, om daar tegen in te gaan? Dus ik ga. Vrijdag en zaterdag. Want ik wil zien, ervaren en voelen wat het verschil is tussen de FIBO vakdagen en de FIBO consumentendagen.

Er zijn niet zoveel hybride beurzen (beurzen die zowel voor vakbezoekers als consumenten georganiseerd worden). In Nederland ken ik er een paar. Meestal zijn de eerste dagen voor vakbezoekers en de dagen daarna voor consumenten. Vaak wordt het evenement onder twee verschillende titels vermarkt zoals bijvoorbeeld de ‘VSK’ voor vakbezoekers en ‘Baden in Holland’ voor consumenten. Onder de noemer van voldoende interesse/behoefte en efficiency kan in één keer de grootst mogelijke doelgroep bereikt worden. Alleen al om die reden het onderzoeken waard.

Van beurzen waar vakbezoekers en consumenten door elkaar lopen, word ik niet warm. Door de verschillen in budget, behoefte en netwerk is het onoverzichtelijk. De nadruk komt dan te liggen op volume: veel bezoekers tegelijkertijd. Voor deelnemers is het dan lastig om vanwege het duale karakter van de doelgroep de doelstellingen te bepalen. En als een bedrijf richting consumenten met resellers werkt kan de standbemanning zich moeilijk motiveren.

Terug naar de FIBO. Wat verwacht ik van mijn bezoek aan de FIBO? Stands. Heel veel stands! En verder? Netwerken. Klanten ontmoeten. Gesprekken aangaan. Ideeën opdoen. Ik word altijd geïnspireerd door evenementen. Elke organisator of deelnemer verzint wel iets waarmee ik graag aan de slag wil. Waardoor het een stuk gemakkelijker wordt om elkaar te ontmoeten. Aan de andere kant kom je op beurzen ook talloze blokkendozen tegen waarvan het onduidelijk is van wie ze zijn en wat ze voor mij oplossen. Ik zie alleen dat ze groot zijn en daarom misschien/waarschijnlijk(?) belangrijk. Wat ik vaak mis is de ‘samenwerking’ tussen product/dienst en standbouw. Want dat de gemiddelde standbouw helpt het product te verkopen, moge duidelijk zijn.

Op het gebied van contacten leggen is er voor de deelnemers een wereld te winnen. Het is net als in een winkel: wanneer en op welke manier benader je als verkoper de klant? Hoe kom je erachter waar hij of zij naar op zoek is? Op vakbeurzen noemen we dat stopping power en er zijn net zoveel wegen naar Rome als manieren om bezoekers te verleiden. Door bijvoorbeeld een ‘standmakelaar’ in te schakelen: een goochelaar die een truc laat zien en ondertussen de bezoeker uithoort en kwalificeert. Allemaal heel ongedwongen, leuk en plezierig. Als ‘expert’ kijk ik daar ook naar. En zoek naar nieuwe manieren, een verrassende aanpak waarmee ik mijzelf en mijn klanten kan inspireren.

Mocht het overigens nog niet helemaal duidelijk zijn: ik heb er zin in. Heel veel zin! In de FIBO dus… En de volgende keer doe ik verslag van ‘mijn eerste FIBO’. Kijken of het klopt van wat ik hierboven allemaal beweer. Ik ben benieuwd….u ook?

Mijn eerste FIBO

Erik Heemskerk,

project manager

Fitness & Health Benelux

Edities