Column Erik Heemskerk

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2010

Vaagtaal

Iedereen kent de situatie: iemand is lang aan het woord geweest, maar niemand weet wat hij nu feitelijk heeft gezegd. Inhoudsloze praat, dus. Of iemand gebruikt veel woorden die nauwelijks nog enige betekenis hebben, alleen dat ze eventuele leemtes (stiltes) in de oratie van de spreker opvullen. Stopwoordjes, zo je wil. Ambtenaren zijn er meesters in, om met heel veel woorden zo goed als niets te communiceren. Maar er is ook het fenomeen management-speak: een vreemd taaltje, vergeven van de Engelse termen en uitdrukkingen (vaak fout toegepast) die moeten verhullen waar het eigenlijk om gaat. Of die de schijn moeten wekken dat de persoon zeer kundig en wereldwijs is. Het boekje ‘Vaagtaal’ staat vol met bovengenoemde verschijnselen die een belangrijke rol spelen bij de vervuiling van onze taal. In de inleiding staan de tien vaagste vaagmakers vermeld, zoals ‘in principe’ en ‘voor een belangrijk deel’, en wordt vaag taalgebruik een epidemische ziekte genoemd. De schrijvers hebben het boek opgebouwd uit de drie stadia van de ziekte. Gelukkig is

er ook een vaccinatie beschikbaar. Hoofdstuk tien komt met oplossingen om vaagtaal uit je leven te kunnen bannen. Een heel leuk werkje om te lezen en later nog eens te pakken. Veel lezers zal het af en toe best het schaamrood op de kaken brengen: maak ik me daar ook schuldig aan, aan dit soort blabla? Wie het antwoord wil weten, kan met de vaagtaal top 100 snel checken of hij of zij zich schuldig maakt aan beleidsbabbels, managementspeak en zorggezemel. Het is dan ook niet ondenkbeeldig dat de CEO als het ware naar aanleiding van deze managementsamenvatting een 360 gradenfeedback krijgt, waarmee een transparant en toekomstbestendig verandertraject kan worden afgetikt.

Titel: Vaagtaal

Auteurs: Arjen Ligtvoet en Cathelijne de Busser

Uitgeverij: Haystack (www.haystack.nl)

ISBN: 9789077 881606

Prijs: euro 19,95

Aantal pagina’s: 176

Manipuleren op je werk

Deze opvolger van het bekende ‘Manipuleren kun je leren’ heeft als ondertitel: Hoe je collega’s, bazen en medewerkers naar je hand kunt zetten. Schrijver Frank van Marwijk is deskundige op het gebied van lichaamstaal, en dat is in de diverse hoofdstukken van het boekje duidelijk te merken. Het boek bestaat uit 5 delen: onbewuste beïnvloeding, manipulatie door een betere presentatie, open kaart spelen of manipuleren?, motiveren door te manipuleren en manipuleren van groepen. Doordat ook de delen in hoofdstukken zijn onderverdeeld, die vervolgens weer subkoppen kennen, is het een overzichtelijk werk geworden waar je snel je ‘eigen’ manipulatietechniek kunt opzoeken. Voor veel lezers zal er dan ook veel zeer herkenbaar zijn, andere zaken zullen een aha-erlebnis opleveren. Herkenbaarheid is niet het enige doel. Ook resultaten boeken in je werkomgeving is essentieel. Het begint al met de eerste zin: elke werkdag moet je anderen overtuigen. De vraag die daarop volgt, is: waarom lukt dat

niet? Al in de inleiding wordt de reden daarvoor uitgelegd en uiteraard geven de hoofdstukken volop tips om -op manipulatieve wijze- de bovenhand te krijgen. Dat is zeker niet negatief, je leert er immers mee anderen te motiveren voor jouw plannen. De term ‘manipuleren’ heeft een minder aangename bijsmaak, maar de beschrijvingen in het boekje kunnen je niet alleen leren hoe je je lichaamstaal kunt benutten om bepaalde zaken duidelijk te maken, je leert ook houdingen, uitdrukkingen en bewegingen te herkennen en zodoende de ware opvattingen of meningen van de personen te onderkennen. Klinkt heel wetenschappelijk-psychologisch, maar het blijft leuk om te lezen.

Titel: Manipuleren op je werk

Auteur: Frank van Marwijk

Uitgeverij: Haystack (www.haystack.nl)

ISBN: 9789077 881637

Prijs: euro 19,95

Aantal pagina’s: 176

I body LIFE 5I2010

Voor u gelezen

Beveiliging in 100 vragen

Beveiliging heeft in ons land de laatste jaren een explosieve groei doorgemaakt. Wat is eigenlijk beveiliging en wat is veiligheid? Hoe weet je of een organisatie vanuit de juiste basisprincipes haar risicomanagement goed heeft ingericht? Wat zijn de belangrijkste voorzieningen inzake informatiebeveiliging? Op deze en nog veel meer vragen geeft dit boek een antwoord. Vanuit de dagelijkse praktijk wordt het jargon duidelijk gemaakt voor professionals, voor studenten die dat op termijn willen worden, maar ook voor diegenen die daar beroepshalve mee te maken krijgen. De auteur is zelf al ruim dertig jaar actief in de beveiligingssector, waarvan tien jaar als docent risiscomanagement aan de Haagse Hogeschool. Hij beoogt met dit boek duidelijkheid te scheppen in de boeiende en complexe wereld van beveiliging.

Titel Beveiliging in 100 vragen

ISBN 9789013065022

Auteur Richard B. Franken

Uitgeverij Kluwer, www.kluwer.nl

Ondernemend naar de top

Wie kent ze niet? Vrouwen met een flinke dosis capaciteit die in een omgeving werken waar onvoldoende ruimte is voor hun inspiratie en talent. Of vrouwen die hun baan in loondienst opgeven zodra ze kinderen krijgen. Als (parttime) ondernemer zouden deze vrouwen hun talent optimaal kunnen benutten. Dat is goed voor henzelf, maar het stimuleert tevens de economische groei in het algemeen. In Ondernemend naar de top vertellen vijftien bekende en minder bekende onderneemsters over het ontstaan van hun idee, hoe ze de financiering voor hun plannen regelden en over hoe ze hun personeel aansturen. Als onderneemsters kennen ze nauwelijks een glazen plafond; de vrouwen leiden bedrijven met minstens tien medewerkers en een miljoen euro omzet! Ondernemend naar de top is bedoeld om vrouwen te inspireren ook een eigen bedrijf te starten of om hun bestaande bedrijf te laten groeien.

Titel Ondernemend naar de top

ISBN 978902154546-2

Auteur Christel Witteveen

Verkoopprijs 16,95 euro

Uitgeverij Kosmos Uitgevers,

www.kosmosuitgevers.nl

Zakelijk twitteren

voor beginners

Nieuwe zakelijke twitteraars maken zich zorgen over hun Twitter-etiquette. Ze ontdekken dat klanten en relaties het prettig vinden als ze op een persoonlijke manier twitteren. Maar hoe persoonlijk? Volgens Postma moeten zakelijke gebruikers nog leren om de juiste toon aan te slaan. ‘Je moet jezelf blootgeven, en dat is best eng’. Bedrijven hebben zelden richtlijnen voor het omgaan met sociale media als Twitter. Hierdoor staan bedrijven soms in hun hemd als medewerkers twitteren over privé-uitspattingen. Bedrijven missen hierdoor bovendien kansen. Communicatiedeskundige en twittertrainer Carlijn Postma: ‘Medewerkers die open en eerlijk twitteren over hun werk en enthousiast klanten helpen zijn goud waard. Dat kun je als bedrijf bevorderen.’ In haar nieuwe boek Zakelijk twitteren voor beginners beschrijft Postma de basisbeginselen van Twitter, de zakelijke mogelijkheden en de belangrijkste Twitter-etiquette. ‘Beginnelingen zijn verbaasd dat ze binnen enkele weken nieuwe persoonlijke contacten leggen via Twitter, ook met nieuwe klanten. Dan zijn ze om.’

Titel Zakelijk twitteren voor beginners

ISBN 9789077881750

Auteur Carlijn Postma

Verkoopprijs 11,95 euro

Uitgeverij Haystack, www.haystack.nl

body LIFE 5I2010 I

Edities