Training The Stars

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2010

branche actueel I personal training

I body LIFE 6I2010

Er lopen in de wereld heel wat goede trainers rond. Fitnessprofs die jarenlang ervaring en opleidingen hebben gedaan waarmee ze goede resultaten boeken. Nu is resultaat boeken niet het aller-moeilijkste; zelfs een beginnende fitnessinstructeur weet hoe je verschillende doelstellingen kunt bereiken. Fitness is tenslotte geen hersenchirurgie en met de nodige basiskennis kom je al een eind. Wat maakt een goede trainer dan een goede trainer? Waarschijnlijk als je een BN-er ‘hebt’!

Natuurlijk is dat niet zo. Een goede trainer kan zich aanpassen aan de klant. Deze inschatten op zijn karakter en diens doelstellingen vertalen naar trainingen die voor hem of haar geschikt zijn. Al is dat soms niet de kortste weg naar het behalen van de doelstelling, maar kan het wel de duurzaamste of veiligste weg zijn. Daarbij komt het voorkomen en gedrag van de trainer. Een goede trainer onderscheidt zich van andere trainers door een professionele werkhouding en zal niet te veel over zichzelf praten of te amicaal met zijn klant omgaan. Hij/zij zal geen bakje koffie of telefoon in zijn hand hebben tijdens de training, er altijd representatief uitzien en vooral… discreet zijn.

Aan het woord Alain Hulspas, trainer van een aantal BN-ers, die bij hoge uitzondering een kijkje geeft in zijn leven als ‘sterrentrainer’. Alain staat bekend als een bescheiden en enthousiaste fitnessprof, een echt fitnessbeest en motivator die zijn klanten letterlijk en figuurlijk ‘over die streep’ kan trekken, elke week weer. We vragen hem wat er anders is aan het trainen van BN-ers ten opzichte van ‘gewone’ mensen. Lachend zegt hij: “BN-ers zijn gewone mensen, soms misschien iets drukker bezet dan gemiddeld, maar mijn klanten uit het zakenleven hebben vaak nog minder gaatjes in hun agenda om te trainen. Verder geen verschil. Ik heb het altijd erg naar mijn zin tijdens de trainingen. Elke klant heeft weer een andere benadering nodig, maar mijn uitgangspunt is altijd dat ze ondanks het soms harde werken, het leuk moeten vinden. Dus creatief zijn en veel variatie bieden.” Als we Alain vragen of ‘zijn’ BN-ers specifieke wensen hebben zegt hij: “Jazeker, ze hebben allemaal een andere doelstelling. Mary Borsato bijvoorbeeld had een nieuwe heup gekregen en kon bijna niets meer doen. Na een maand of drie gerichte training met de HIP ’N THIGH, een fitnessattribuut dat ik zelf ontwikkeld heb, kan ze weer prima uit de voeten. Sterker nog, ze rent de trap weer op en voelt zich als herboren. We hebben consequent en doelgericht aan haar heupprobleem gewerkt. De HIP ’N THIGH was door een sportfysiotherapeutengroep uitgebreid getest en opgenomen in hun dagelijkse praktijk. Ervaringen die ik dus mooi kon gebruiken. Mary heeft zich moedig door de trainingen heen geslagen want het was best pittig, maar het resultaat is er naar. Met artiesten als Gerard Joling en Waylon heb ik weer hele andere trainingen. Zij zijn podiumbeesten die conditioneel in optimale vorm moeten verkeren en er bovendien goed uit moeten zien. Zij geven zich ook meer dan 100% tijdens de trainingen, en geloof me, die zijn zwaar!”

Is Alain dus een goede personal trainer? Aangezien hij best veel BN-ers traint? Zelf zegt hij: “Ik weet dat ik een goede trainer én personal trainer ben omdat ik een ‘mensenmens’ ben. Ik leef me in in mijn klant en heb ouderwetse ideeën over hoe een trainer zich hoort te gedragen. Het feit dat ik BN-ers train wil niet zeggen dat ik een goede trainer ben maar toevallig de juiste contacten heb gemaakt. Ik ben wel een goede trainer als ik tevreden klanten heb. Dan doe ik het goed. Onlangs ben ik gevraagd om bij het team van PT-PLUS te komen, dàt heeft me wel bevestiging en erkenning gegeven vanuit de professionele kant. Om deel uit te maken van dit exclusieve team is voor mij een grote meerwaarde. Oprichtster Bianca Karel is al 15 jaar personal trainer en de teamleden zijn stuk voor stuk trainers die veel bagage hebben en dezelfde visie als ik delen. We kunnen veel van elkaar leren en de inspiratie die we onderling opdoen is fantastisch.”

Wat zijn Alain’s doelen nog op fitnessgebied? “Ik heb naast personal training een druk marketing- en lesgeefschema voor de HIP ’N THIGH. Dit product heb ik vier jaar geleden ontworpen en laten produceren. Het is nu twee jaar op de markt en in Duitsland, Spanje en Engeland een groot succes aan het worden. Ook in Nederland zijn er al veel clubs die er mee werken en er is nu ook vraag uit de VS. Voor Engeland en Duitsland heb ik nu agents want ik kom er zelf niet aan toe alles te behappen. Daarnaast werk ik nog voor een leuke club en heb ik nog zoveel ideeën, maar dringend tijd tekort want mijn gezin verdient ook aandacht.”

www.pt-plus.nl

www.hipnthigh.nl

Bron: Teska Overbeeke

Edities