Afgedankte TL-buizen

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr9 2010

I body LIFE 10I2010

Leden maken met plezier gebruik van zonnebanken Azzurro Wellness combineert fitness met wellness in breed aanbod

Is het zakelijk slim om, wanneer fitness je corebusiness is, ook diensten en faciliteiten te bieden die hier een aanvulling op zijn? Een mooi breed wellnessaanbod zodat de leden alles onder één dak vinden. In Noordwijk bewijst Marcel Zijlstra deze theorie met succes en veel plezier in Azzurro Wellness.

Een goedgevulde fitnessvloer, groepsfitnesszalen, tennisbanen, squashbanen, een zwembad, whirlpool, zonneapparatuur, massagebedden, golflocatie, een beautycentrum en een horecagedeelte met gratis cappuccino, thee en sapjes en dagverse salades uit een automaat. Azzurro Wellness opende ruim een jaar geleden in Noordwijk de deuren, waarbij directeur Marcel Zijlstra een heel duidelijk kwaliteitsstatement zette. Het veelzijdige aanbod kenmerkt zich door samenhang en eenheid. “Alleen het beautycentrum staat op zichzelf, daar kun je ook als niet-lid terecht voor behandelingen. Alle andere faciliteiten behoren tot het all-inlcusive abonnement”, vertelt Zijlstra over het concept.

Een superclub

Azzurro Wellness is een superclub. Zo redeneren tenminste niet alleen de leden, maar ook marktkenners. “We zien onszelf als een club waar sport en ontspanning de basis vormt. (we benchmarken met fitnessclubs vanwege het ledenaspect) Plezier hebben in het bezoek en daardoor in beweging komen, dat is onze kerngedachte. Naast een uitgebreide fitnessruimte bieden we diverse extra’s aan met hoogwaardige en luxe faciliteiten. Op die manier onderscheiden we ons in de markt. De prachtige locatie en het bijzondere pand versterken deze positie”, onderschrijft Zijlstra. De leden staan voorop bij Azzurro en de begeleiding wordt zo makkelijk mogelijk gemaakt door het sleutelsysteem van Technogym dat volledig geïntegreerd is met de andere diensten zoals bijvoorbeeld bij de lockers in de kleedkamers. Zijlstra: “Wij bieden kwaliteit in een totaalaanbod. Onze leden moeten thuis al ‘zin krijgen’ om hier naartoe te gaan. Het moet geen straf zijn waarbij ze zich hier naartoe slepen. Dat is waar ons dienstenpakket en onze service op gericht is.”

Drie zonnebanken

Twee staande zonneapparaten en een horizontale zonnebank van Ultrasun maken eveneens onderdeel uit van de grote lijst met faciliteiten. “Vanaf het begin is hier budget en ruimte voor gereserveerd in het plan. Zonnen hoort zonder meer in dit dienstenpakket. Het is een goede aanvulling op fitness”, ziet Zijlstra. Bij Azzurro Wellness wordt het ‘zonnen’ niet zozeer geprofileerd als een vakantiemoment van ontspanning. “Daar hebben we onze andere faciliteiten voor. Wij vinden echter wel dat zonnen onderdeel is van het complete plaatje van ‘je goed voelen’. Wanneer je een mooi kleurtje hebt, zit je lekkerder in je vel”, ervaren ze in Noordwijk.

Huidanalyse en zonadvies

De ondernemer heeft de zonnebanken ingesteld op standaard 8 minuten, maar dat betekent niet dat er geen persoonlijke aanpassing mogelijk is. “We staan wel voor een goed zonadvies. Net als de andere diensten in ons bedrijf, willen we ook hierin kwaliteit bieden. Bij leden wordt de eerste keer een huidtype vastgesteld en aan de hand daarvan krijgen zij bijvoorbeeld het advies om de eerste keer slechts vijf minuten te gaan”, toont Zijlstra. De minuten worden met een druk op de knop handig naar beneden bijgesteld zodat niemand een zonnebrand oploopt. “We stimuleren mensen evenmin om bruiner dan bruin te willen zijn. Het gaat juist om een gezond tintje.”

Populair bij veel leden

Gezien het ruime aanbod van diensten binnen Azzurro Wellness, zijn er maar weinig leden die echt van alle faciliteiten gebruik maken. “Er worden wel veel combinaties van faciliteiten gemaakt. Zo zijn er mensen die echt voor het tennis en squash komen, mensen die de (groeps)fitness fanatiek bezoeken en mensen die vooral gebruik maken van het zwembad en wellnessfaciliteiten. Dat is een natuurlijke balans in de club”, legt de manager uit. Zijlstra weet echter dat mensen uit al deze groepen met veel plezier gebruik maken van de wellnessfaciliteiten en van de zonneapparaten. “De zonneapparatuur is heel populair bij de leden. Veel mensen combineren een zonnesessie met hun sport- of ontspanmoment.” Het maakt een bezoek en het voldane gevoel net even af.

Investering waard

De zonneapparatuur is inbegrepen in het all inclusive abonnement en kan alleen door leden worden gebruikt of door gasten van het beautycentrum (in combinatie met een arrangement). “Het is voor ons absoluut de investering van de apparatuur waard geweest. Natuurlijk is het lastig meten, omdat het binnen het pakket valt en je er dus geen direct meetbare omzet uit haalt. Maar als ik zie hoeveel uren de zonnebanken draaien dan is het zonder meer een belangrijk onderdeel van ons dienstenpakket dat heel erg gewaardeerd wordt door onze klanten”, ondervindt Zijlstra. Er wordt binnen Azzurro Wellness (nog) geen zonnecosmetica aangeboden voor tijdens de sessies (wel bij Azzurro Beauty). In de toekomst zal dat wellicht wel het geval zijn en dan zal het management wederom de inschatting maken of dit binnen het abonnement zal vallen of extra kan worden aangeschaft. Zijlstra: “Dat is ook het systeem dat we toepassen binnen ons horecagedeelte: koffie, thee, sportdranken en dergelijke zijn gratis. Wil je daar een lekkere maaltijdsalade bij eten, dan kun je die kopen.”

Focus op retentie

Bij alle overwegingen, aanpassingen aan het concept en aanvullingen in het diensten- of productenpakket kijken ze bij Azzurro Wellness heel kritisch naar de wens van de leden. “Daar hebben we bewust op ingezet, we willen mensen graag binnen houden en dat lukt.” Azzurro Wellness is in het ruime jaar dat ze open zijn gegroeid naar 1.500 leden en heeft geen kortings- of inschrijfactie ingezet. “Je kunt in de huidige markt op basis van sales alleen op korte termijn groeien. Groei moet je uitsmeren over een langere periode waarbij je je richt op een zo laag mogelijk verloop, dat is de enige mogelijkheid!”, verzekert Zijlstra. Het geringe verloop in het klantenbestand van de kwaliteitsclub uit Noordwijk toont in ieder geval aan dat ze de goede weg zijn ingeslagen.

Een goedgevulde fitnessvloer, groepsfitnesszalen, tennisbanen, squashbanen, een zwembad, whirlpool, zonneapparatuur, massagebedden, golflocatie, een beautycentrum en een horecagedeelte met gratis cappuccino, thee en sapjes en dagverse salades uit een automaat. Azzurro Wellness opende ruim een jaar geleden in Noordwijk de deuren, waarbij directeur Marcel Zijlstra een heel duidelijk kwaliteitsstatement zette. Het veelzijdige aanbod kenmerkt zich door samenhang en eenheid. “Alleen het beautycentrum staat op zichzelf, daar kun je ook als niet-lid terecht voor behandelingen. Alle andere faciliteiten behoren tot het all-inlcusive abonnement”, vertelt Zijlstra over het concept.

Een superclub

Azzurro Wellness is een superclub. Zo redeneren tenminste niet alleen de leden, maar ook marktkenners. “We zien onszelf als een club waar sport en ontspanning de basis vormt. (we benchmarken met fitnessclubs vanwege het ledenaspect) Plezier hebben in het bezoek en daardoor in beweging komen, dat is onze kerngedachte. Naast een uitgebreide fitnessruimte bieden we diverse extra’s aan met hoogwaardige en luxe faciliteiten. Op die manier onderscheiden we ons in de markt. De prachtige locatie en het bijzondere pand versterken deze positie”, onderschrijft Zijlstra. De leden staan voorop bij Azzurro en de begeleiding wordt zo makkelijk mogelijk gemaakt door het sleutelsysteem van Technogym dat volledig geïntegreerd is met de andere diensten zoals bijvoorbeeld bij de lockers in de kleedkamers. Zijlstra: “Wij bieden kwaliteit in een totaalaanbod. Onze leden moeten thuis al ‘zin krijgen’ om hier naartoe te gaan. Het moet geen straf zijn waarbij ze zich hier naartoe slepen. Dat is waar ons dienstenpakket en onze service op gericht is.”

Drie zonnebanken

Twee staande zonneapparaten en een horizontale zonnebank van Ultrasun maken eveneens onderdeel uit van de grote lijst met faciliteiten. “Vanaf het begin is hier budget en ruimte voor gereserveerd in het plan. Zonnen hoort zonder meer in dit dienstenpakket. Het is een goede aanvulling op fitness”, ziet Zijlstra. Bij Azzurro Wellness wordt het ‘zonnen’ niet zozeer geprofileerd als een vakantiemoment van ontspanning. “Daar hebben we onze andere faciliteiten voor. Wij vinden echter wel dat zonnen onderdeel is van het complete plaatje van ‘je goed voelen’. Wanneer je een mooi kleurtje hebt, zit je lekkerder in je vel”, ervaren ze in Noordwijk.

Huidanalyse en zonadvies

De ondernemer heeft de zonnebanken ingesteld op standaard 8 minuten, maar dat betekent niet dat er geen persoonlijke aanpassing mogelijk is. “We staan wel voor een goed zonadvies. Net als de andere diensten in ons bedrijf, willen we ook hierin kwaliteit bieden. Bij leden wordt de eerste keer een huidtype vastgesteld en aan de hand daarvan krijgen zij bijvoorbeeld het advies om de eerste keer slechts vijf minuten te gaan”, toont Zijlstra. De minuten worden met een druk op de knop handig naar beneden bijgesteld zodat niemand een zonnebrand oploopt. “We stimuleren mensen evenmin om bruiner dan bruin te willen zijn. Het gaat juist om een gezond tintje.”

Populair bij veel leden

Gezien het ruime aanbod van diensten binnen Azzurro Wellness, zijn er maar weinig leden die echt van alle faciliteiten gebruik maken. “Er worden wel veel combinaties van faciliteiten gemaakt. Zo zijn er mensen die echt voor het tennis en squash komen, mensen die de (groeps)fitness fanatiek bezoeken en mensen die vooral gebruik maken van het zwembad en wellnessfaciliteiten. Dat is een natuurlijke balans in de club”, legt de manager uit. Zijlstra weet echter dat mensen uit al deze groepen met veel plezier gebruik maken van de wellnessfaciliteiten en van de zonneapparaten. “De zonneapparatuur is heel populair bij de leden. Veel mensen combineren een zonnesessie met hun sport- of ontspanmoment.” Het maakt een bezoek en het voldane gevoel net even af.

Investering waard

De zonneapparatuur is inbegrepen in het all inclusive abonnement en kan alleen door leden worden gebruikt of door gasten van het beautycentrum (in combinatie met een arrangement). “Het is voor ons absoluut de investering van de apparatuur waard geweest. Natuurlijk is het lastig meten, omdat het binnen het pakket valt en je er dus geen direct meetbare omzet uit haalt. Maar als ik zie hoeveel uren de zonnebanken draaien dan is het zonder meer een belangrijk onderdeel van ons dienstenpakket dat heel erg gewaardeerd wordt door onze klanten”, ondervindt Zijlstra. Er wordt binnen Azzurro Wellness (nog) geen zonnecosmetica aangeboden voor tijdens de sessies (wel bij Azzurro Beauty). In de toekomst zal dat wellicht wel het geval zijn en dan zal het management wederom de inschatting maken of dit binnen het abonnement zal vallen of extra kan worden aangeschaft. Zijlstra: “Dat is ook het systeem dat we toepassen binnen ons horecagedeelte: koffie, thee, sportdranken en dergelijke zijn gratis. Wil je daar een lekkere maaltijdsalade bij eten, dan kun je die kopen.”

Focus op retentie

Bij alle overwegingen, aanpassingen aan het concept en aanvullingen in het diensten- of productenpakket kijken ze bij Azzurro Wellness heel kritisch naar de wens van de leden. “Daar hebben we bewust op ingezet, we willen mensen graag binnen houden en dat lukt.” Azzurro Wellness is in het ruime jaar dat ze open zijn gegroeid naar 1.500 leden en heeft geen kortings- of inschrijfactie ingezet. “Je kunt in de huidige markt op basis van sales alleen op korte termijn groeien. Groei moet je uitsmeren over een langere periode waarbij je je richt op een zo laag mogelijk verloop, dat is de enige mogelijkheid!”, verzekert Zijlstra. Het geringe verloop in het klantenbestand van de kwaliteitsclub uit Noordwijk toont in ieder geval aan dat ze de goede weg zijn ingeslagen.

wat u kunt leren van I tanbiz

body LIFE 10I2010 I

Edities