Hydratie, zin en onzin

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr9 2010

I body LIFE 10I2010

1. Afvallen en meer bewegen

Afvallen en meer bewegen staan wereldwijd op 1 in de top 10 van goede voornemens. Help uw klanten daarbij! Maak van 2011 het jaar waarin ze hun goede voornemens gaan volhouden, met uw hulp! Goed voornemen 1: actie voor januari: is uw goede voornemen afvallen en meer bewegen? Maak in januari een afspraak en laat ons/mij u helpen uw goede voornemen om te zetten in resultaat!

2. Gezonder leven

Een deel van uw leden/klanten heeft geen overgewicht. Maar dit wil niet per definitie zeggen dat ze gezond leven! Bewustwording is belangrijk en u kunt hen daarbij helpen. Goed voornemen 2: organiseer informatieavonden waarop u vertelt over gezonde voeding in combinatie met voldoende beweging en ontspanning. Koppel een leuke actie aan deze avond.

3. Geen diëten maar

gezond eten

Begeleid uw leden/klanten op een gezonde manier naar een gezond gewicht. Informeer ze over een gezond eetpatroon, een methode voor de lange termijn. Geen crashdiëten meer, op een verantwoorde manier een gezond eetpatroon aanleren heeft een vele malen grotere kans van slagen. Een voedingsprogramma kan u daarin ondersteunen. Goed voornemen 3: geef uw klanten voedingsadviezen om op een gezonde manier (over)gewicht kwijt te raken.

4. Focus op gezondheid

In deze tijd dient u meer te zijn voor uw leden dan alleen een plek waar zij naartoe komen om te bewegen. Verbreed uw aanbod, leg uw focus op de algehele gezondheid en pas uw aanbod daarop aan; voeding, beweging en ontspanning. Goed voornemen 4: kies een duidelijke communicatiestrategie waarin niet meer uw ‘kwalitatief hoogstaande apparatuur’ centraal staat, maar de gezondheidsvoordelen die de klant met uw hulp kan bereiken.

5. Evenement voor het goede doel

Laat zien dat u een brede interesse hebt en iets terug wilt doen voor de maatschappij. Goede doelen mee laten delen in uw succes is een mooi voornemen voor 2011. Laat zien dat u ook in tijden van crisis niet alleen uw eigenbelang voorop heeft staan. Goed voor de band met uw klant en fijn voor het doel dat u steunt. Goed voornemen 5: organiseer een sportief evenement waarvan de opbrengsten naar een goed doel gaan.

6. Aandacht voor de klanten

Oprechte aandacht voor de klant maakt het verschil tussen een klant die zich een nummer voelt en een klant die zich gewaardeerd voelt. Aandacht geven draagt bij aan een open relatie met uw leden. U creëert een sfeer waarin zij zich prettig voelen en waarin zij u deel maken van hun belevingswereld zodat u daarop in kunt spelen. Goed voornemen 6: brainstorm (met uw medewerkers of collega’s uit de branche) over wat u allemaal kunt doen om de klant nóg meer aandacht te geven.

7. Oud leden mailing

Heeft u het afgelopen jaar geïnvesteerd in uw centrum? Zijn er nieuwe ontwikkelingen, zoals een uitbreiding van het groepslessenaanbod of het toevoegen van een speciaal (afslank)programma aan uw aanbod, een verandering in uw abonnementstructuur of staan er leuke nieuwe activiteiten op de agenda? Laat het uw ‘oud-leden’ weten, wellicht zien zij hierin een goede reden om terug te komen. Goed voornemen 7: stuur een brief of mail naar uw voormalige leden met een update over uw centrum en combineer dit met een aantrekkelijk ‘kom terug aanbod’.

8. Balans opmaken

Het einde van het jaar is een mooi moment om de balans op te maken van uw centrum/studio, uw aanbod, uw team. Wat is er allemaal goed gegaan in 2010, wat kan er beter? Het is goed om uw leden te laten zien dat u continu bezig bent om uw centrum en/of aanbod voor hen te optimaliseren. Goed voornemen 8: maak een overzicht met 5 verbeterpunten waar u in 2011 aan gaat werken.

9. Vraag het aan uw leden

Hoe kunt u uw leden/klanten het gevoel geven dat ze belangrijk voor u zijn? Geef ze de kans om hun mening te geven, laat ze meedenken. Een mooi geschenk van u voor uw leden in deze feestelijke tijd van het jaar: vraag ze wat ze graag zouden willen in 2011. Hun feedback kunt u zien als hun geschenk voor u. U kunt het aannemen, uitpakken en er uw voordeel mee doen. Kijk naar feedback als een kans om iets te leren. Hoe? Door goed te luisteren, toelichting te vragen en vervolgens te bedenken wat u ermee gaat doen. Goed voornemen 9: laat klanten aangeven wat ze in 2011 graag zouden zien in uw centrum. U kunt bijvoorbeeld een ideeënbus ophangen, maar ook een stapel kaartjes op de balie leggen: ‘Uw mening is belangrijk! Laat ons weten wat wij in uw ogen nog beter kunnen doen.’

10. Maak een plan

Goede voornemens blijven voornemens als u geen plan maakt wat u daadwerkelijk wilt gaan realiseren. Daarnaast is het van belang om aan uw voornemens een tijdsplanning te koppelen, zodat het doelen worden. Duidelijk omschreven doelen die u opneemt in uw agenda, zodat u weet wanneer u wat gaat realiseren. Wees daarbij wel realistisch en plan niet alles tegelijk. Maak een reële schatting hoeveel tijd u nodig hebt voor elk goed voornemen en geef er prioriteiten aan. U begint met het belangrijkste voornemen en werkt ze stap voor stap af volgens uw planning. Goed voornemen 10: zet uw goede voornemens op papier, bespreek ze met uw team en vraag feedback om draagvlak te creëren, wijs verantwoordelijken aan binnen uw team zodat ook zij ermee aan de slag gaan en koppel deadlines aan uw plannen.

Ik wens u een mooie jaarwisseling en een succesvol 2011!

De jaarwisseling komt er weer aan. Dat betekent voor veel mensen weer: goede voornemens maken en proberen zich daaraan te houden in het nieuwe jaar. Wat zijn uw goede voornemens? Een top 10 van goede voornemens voor 2011 voor fitnesscentra, studio’s en personal trainers.

10 goede voor nemens voor 2011

goede voornemens I health

Anke Hendriks

Marketing Manager bij BenFit.nl, het voedings- & levensstijlprogramma voor de fitnessbranche.

body LIFE 10I2010 I

Edities