Wat staat er op uw website?

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr9 2010

tanbiz I de basis voor online communicatie

I body LIFE 9I2010

In de vorige uitgaven las u al een reeks aan tips en informatie over het zakelijk gebruiken van Twitter, Hyves en andere Social Media. In deze uitgave gaan we een stap ‘terug’ richting de basis van het profileren van uw bedrijf op het wereldwijde web: uw eigen website. Wanneer heeft u voor het laatst kritisch gekeken naar de wijze waarop u uw bedrijf presenteert? Welke gevolgen heeft het rappe tempo waarin de digitale ontwikkelingen zich afspelen? En hoe belangrijk is zo’n website nu eigenlijk? Kijk mee in de spiegel.

Wat staat erop?

Wat staat er op uw website? Kunt u vertellen - zonder de website te openen - wat er op de eerste pagina staat? Welke menukeuzes er zijn en welke foto’s? De tijd die u nodig heeft om hier over na te denken (en natuurlijk de mate waarin het antwoord klopt) zegt logischerwijs iets over uw betrokkenheid bij uw eigen website. Echter, het feit dat u misschien niet dagelijks, wekelijks of zelfs maandelijks uw eigen website checkt – wil niet zeggen dat de website per definitie niet aan uw eisen voldoet.

Tijden veranderen

Om te bepalen of de website aan uw eisen voldoet, moeten deze eisen uiteraard wel duidelijk zijn en bovendien af en toe worden herbeoordeeld. Veel bedrijven hebben (soms alweer enkele jaren geleden) een website opgezet met het idee dat ze ‘in ieder geval op het web te vinden zijn’. De invloed van het internet en websites is in de laatste jaren echter in rap tempo aan het veranderen. Nieuwe technologieën, nieuwe mogelijkheden en vooral de indrukwekkende toename van het aantal uren dat de consument online besteedt. Doelgroepen veranderen mee. Het is niet enkel de jongere generatie meer die ‘online’ te vinden is. Interessant om rekening mee te houden in uw taalgebruik, menu-indeling en aanbod van informatie.

Online etalage

Uw online etalage kunt u zo mooi maken als uw zelf wilt. Met prachtige filmpjes en bewegende Flash-beelden (die overigens vaak niet op mobiele telefoons met internet te openen zijn) of juist heel basic met een foto van uw bedrijf, het adres en de openingstijden. Voordat u zich laat overdonderen door alle mogelijke details, is het echter zaak om het doel van de website vast te stellen. Wilt u deze online etalage gebruiken om potentiële klanten van het bestaan van de studio op de hoogte te brengen? Wilt u hen actief aansporen om naar uw studio te komen om van bijvoorbeeld een aanbieding te profiteren? Het kan ook zijn dat de site een ontmoetingsplaats moet worden van tevreden klanten die berichten kunnen achterlaten en nieuwtjes kunnen lezen. Of een online plek waar u uw professionaliteit toont door uitgebreide informatie te geven over het zonproces, de huid en uw werkwijze. Is het voor u belangrijk om prijzen te communiceren via de site? En om de merken die u voert in uw bedrijf te profileren? Allemaal keuzes die uiteindelijk bepalen hoeveel van de technische mogelijkheden daadwerkelijk relevant zijn voor uw websitedoel.

Oud nieuws

Welke optie u ook kiest: de informatie op de site moet actueel zijn. Zelfs bij de meest beknopte optie van informatievoorziening wil dit wel eens aan de aandacht ontsnappen. Alle vakanties zijn inmiddels afgelopen, maar er staan nog behoorlijk wat ‘aangepaste openingstijden tijdens de vakantie’ wanneer we online kijken. Andersom zijn er ook bedrijven die vergeten online te vermelden dat er aangepaste openingstijden zijn. Incorrecte informatie over de openingstijden is net zo vervelend als het vermelden van acties die niet meer gelden, het aanprijzen van zonnebanken of cosmeticaproducten die niet meer in de studio verkrijgbaar zijn en een ‘prettige feestdagen’-achtergrond die er in januari nog op staat.

Kwaliteit en waarde

van foto’s

Een website is een handige gelegenheid om (ook buiten de openingstijden) uw bedrijf visueel te presenteren. Foto’s van de studio, reclamefoto’s van de merken die u voert, foto’s van uw personeel of van enkele klanten die vertellen hoe lekker ze bij u zonnen. De fotokwaliteit moet echter wel goed zijn. Een onscherpe foto van belabberde kwaliteit werkt averechts. Te donkere foto’s waarop de cabine een klein onguur hok wordt en overbelichte flitsfoto’s waardoor alle sfeer uit de studioruimte weg is – hetzelfde verhaal: dit kost eerder klanten dan dat het u nieuwe mensen oplevert. Hetzelfde geldt voor de foto’s van het interieur van de studio. Wisselt u de accessoires van het studio-interieur ieder seizoen? Zorg dat de foto’s op de site overeenkomen met het actuele beeld in de studio.

Logo en huisstijl

De uitstraling van uw website moet natuurlijk voldoen aan de uitstraling van de studio. Komen de kleuren van uw huisstijl overeen met de kleuren op de site? Zorg dat deze ook aangepast worden wanneer u ‘in real life’ de kleuren van uw studio aanpast. Een andere valkuil is het logo van de studio dat er online lang niet altijd professioneel uitziet. Wanneer de resolutie van het logo te laag is, zullen er allemaal blokjes (raster) verschijnen als het logo groot gebruikt wordt op de site. Natuurlijk is dit een detail en zullen veel klanten daar echt niet wakker van liggen, maar het helpt niet als u een professionele indruk wilt maken met uw bedrijf.

Schakel professionals in

Ziet u al lezend door de bomen het bos niet meer? Geen nood, u hoeft het wiel ook niet opnieuw uit te vinden. Het feit dat u ‘zelf niets met internet hebt’, ‘geen verstand heeft van dat soort dingen’ of ‘de tijd niet kan vrijmaken’ zijn smoezen waar u als professioneel ondernemer niet meer mee wegkomt. Een scala aan professionals kan u namelijk uit de brand helpen. Van indrukwekkende reclameadviesbureaus tot de goedkope webbouwer om de hoek – de mogelijkheden en budgetten zijn eindeloos. Realiseer u dat een webbouwer veelal geen webdesigner is, maar bijvoorbeeld wel een aantal standaard lay-outkeuzes heeft voor een basissite. Een bedrijfsfotograaf en tekstschrijver zijn vaak evenmin een overbodige luxe. Al is het voor assistentie en advies. Uiteindelijk zullen ze de investering waard blijken. Echt geen budget voor externe expertise? Kijk naar de mogelijkheden om van ‘dienst’ te ruilen en op die manier van vakkennis gebruik te maken. Goede teksten in ruil voor een zonnebankabonnement? Klanten en mensen uit uw sociale omgeving zijn vaak ook bereid om desgevraagd hun mening te geven.

Zelf aanpassingen doen

Bij de meeste webbouwers gaan websites – in tegenstelling tot enkele jaren terug – vergezeld van een zogenoemd Content Management System (CMS). Dit betekent dat u via een gebruikersvriendelijk programma op uw eigen computer makkelijk dingen aan kunt passen aan de site. Tekst veranderen, andere foto’s plaatsen of een link aanpassen, het is in mum van tijd gebeurd. Dit maakt voor u (of het personeelslid dat deze taak op zich neemt) de drempel lager om actiever en actueler met de site om te gaan. Het scheelt bovendien in kosten, omdat de webbouwer / sitebeheerder hier geen facturen voor hoeft te schrijven – u doet immers zelf het werk.

Hoe springt u eruit?

Wanneer alle doelen en verwachtingen zijn doorgevoerd en de site er professioneel uitziet, wilt u natuurlijk ook dat deze gevonden wordt. Ter illustratie: Google geeft 53.000 resultaten bij zoekterm ‘zonnestudio’. Het wordt al een stuk overzichtelijker wanneer we een plaatsnaam of provincie toevoegen aan de zonnestudio. Zorg dus dat deze woorden te vinden zijn in uw tekst. Veel synoniemen vergroten daarnaast de kans dat u gevonden wordt. Gebruik termen als ‘bruin worden’, ‘teint’, ‘vakantiebruin’ en ‘gezond kleurtje’ in de teksten op de website om hoger in de ranglijst bij de zoekmachines te komen. Online zijn diverse handleidingen en tips te vinden voor zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimalization, SEO). Bekijk uw bestaande of nieuwe webteksten kritisch of er verbeteringen mogelijk zijn waardoor die potentiële klant sneller bij u op de site komt, daar vindt wat hij zoekt en vervolgens tevreden weer weggaat – het liefst op weg naar u voor een zonnesessie!

Club Soleil laat al tien jaar de zon schijnen in Alkmaar

Al tien jaar lang voert Arjen Verwer het ‘Practice what you preach’-concept uit. Als leverancier van SunYa-abonnementensysteem houdt hij de juiste feeling met de markt door in Alkmaar een zonnestudio te runnen. Omdat hij zowel de leverancierspet ervaart, maar ook de pet van studiohouder, snijdt het mes succesvol aan twee kanten. Het huidige succes is mede te danken aan het SunYa –concept dat in Alkmaar wordt gevoerd: “De omzet in de zonnestudio is sterk toegenomen sinds we met dit abonnementensysteem werken. En dat in een dalende markt met bovendien veel nieuwe concurrentie!”

Abonnementenconcept SunYa zorgt voor stabiel inkomen

Club de Soleil in Alkmaar heeft zich vanaf het moment van opening 10 jaar geleden bewust geprofileerd als zeer professionele zonnestudio. “Als leverancier zie ik ook voorbeelden van hoe het niet moet, maar besef ik vooral de impact die dit heeft. Het treft het hele branche-imago”, realiseert eigenaar Arjen Verwer zich. Dat is ook de reden dat de ondernemer altijd betrokken is geweest bij Samenwerking Verantwoord Zonnen. “Naar mijn mening zou iedere professionele zonneondernemer lid moeten zijn van de branchevereniging. Je hoeft niet altijd heel actief te participeren, maar deelnemen aan de jaarlijkse ledenvergadering in ieder geval”, is de heldere mening van Arjen.

Breed aanbod, werkende showroom

De ruime studio in Alkmaar telt in totaal tien cabines die gevuld zijn met de professionele Sunvision zonneapparatuur en collageenapparatuur. “Voor mijn leveranciersfunctie als Sunvision Nederland telt deze studio als een actief werkende showroom. Praktisch om zelf te zien wat de apparatuur doet, hoe zonklanten er op reageren, maar ook voor mijn afnemers als zij de verschillende banken willen beoordelen”, vertelt de ondernemer, terwijl we door de studio lopen. De cabines zijn mooi afgewerkt met hout en hebben deuren met melkglas waardoor de privacy is gewaarborgd, maar de mooie verlichting zichtbaar is. “We hebben hier altijd een veelheid aan modellen staan. Naast de horizontale zonnebanken, hebben we ook een staande cabine en het collageenapparaat Pure Beauty. Dat is echt een prachtige aanvulling op ons assortiment, waarmee we erg goede resultaten behalen”, vertelt Arjen met enthousiasme. Alle apparatuur voldoet uiteraard aan alle normen om te zorgen dat de beste resultaten worden behaald.

Alert op kwaliteit

De studio in Alkmaar behoorde eerder al tot de kleine groep Erkende Zonnestudio’s in Nederland. “Ook nu dit principe niet meer gehanteerd wordt door de vereniging, zijn wij nog steeds erg alert op advies, hygiëne, service en kwaliteit.” Ze waren in Alkmaar dan ook niet nerveus toen vorige maand twee controleurs van VWA de zaak binnenstapten. De studio werd op alle punten goedgekeurd, hetgeen voor het team een positieve bevestiging was dat ze de zaken goed op orde hebben. “Ik moet zeggen dat we ook erg goed gecontroleerd werden. Het feit dat we alles op orde hadden qua zonnebankpaspoorten, instructies in de cabines en intakesysteem werd gewaardeerd door de controleurs, maar alles werd wel goed nagekeken. Evenals de output van de banken met een handmeter”, beschrijft Arjen. De ondernemer is echter wel blij met de strenge controle, omdat op die wijze minder professionele ondernemers op hun fouten worden gewezen en op den duur uit de markt verdwijnen.

Negatieve pers,

positieve aanpak

In de afgelopen tien jaar heeft de zonneondernemer net als de rest van de branche heel wat negatieve pers over zich heen gehad. Afgelopen voorjaar stond de cameraploeg van BNN nog in de studio in Alkmaar met een ongenuanceerd verhaal en een doodskist als zonnebank. Toch ondervindt ook Arjen dat het imago van zonnen wel iets beter wordt in vergelijking met tien jaar geleden: “Er is nu ook meer aandacht voor de positieve effecten”. Toch gaat de ondernemer het niet altijd hard genoeg en ervaart hij aan den lijve hoeveel impact zo’n mediaverhaal heeft. “In deze branche zit je sowieso al met seizoensdrukte. De onzekere factoren zoals media, maar ook een mooi voorjaar, hete zomer of prachtig najaar brengen geen stabiliteit in de studio”, ervaart Arjen. Hij ging daarom op zoek naar een idee waarbij hij en andere zonneondernemers meer stabiliteit in hun inkomen hebben. Hij vond het antwoord in het SunYa concept in abonnementsvorm, waarbij hij iedere maand een vast bedrag ontvangt van zijn geabonneerde groep klanten. Het hele jaar door, ongeacht of ze nu zijn wezen zonnen of niet.

Niet bang voor misbruik

Arjen is als kritisch ondernemer alleen over te halen voor een concept als hij er ook echt in gelooft. “We hebben er hier in Alkmaar al een jaar mee proefgedraaid en zijn erg enthousiast. Dat is waarom we als Sunvision ook exclusief het SunYa Concept aanbieden in Nederland”, motiveert Arjen. Zowel zijn personeel, zijn klanten en hijzelf als ondernemer zijn enthousiast. “Veel ondernemers denken dat klanten misbruik gaan maken van het concept, omdat ze voor een vast bedrag per maand zonnen, ongeacht het aantal zonsessies. In de praktijk is dat niet zo. Op een heel kleine klantengroep maak je misschien minder winst, maar op een veel grotere groep maak je juist meer winst”, rekent de ondernemer voor. Een ander punt van aandacht is de kritiek die er vanuit de markt is op dergelijke abonnement in combinatie met de claim ‘verantwoord zonnen’. “Bij ons sluit het één het ander absoluut niet uit. In het abonnement staat dat de klant kan ‘zonnen wanneer hij/zij wil’, mits het binnen de schema’s van verantwoord zonnen blijft. Ook met deze dienst blijven we focussen op kwaliteit”, garandeert de ondernemer. Toch zijn er weinig klanten die ze hierop hoeven te wijzen. Juist omdat ze nu voor een vast bedrag per maand zonnen, zijn ze minder geneigd om te snel bruin te willen worden onder de sterkste bank.

Inzicht en controle

Door de SunYa Terminal die bij de balie staat, is er veel inzicht in het zongedrag van klanten, ook voor de klanten zelf. “Klanten loggen in met hun abonnementspas, scannen hun vingerafdruk en zien precies wanneer ze voor het laatst zijn geweest onder welke bank en hoe lang. Van het systeem krijgen ze op basis daarvan (hun huidtype en zonervaring is reeds bepaald bij de intake, red.) een nieuw zonadvies voor deze keer. Het systeem houdt ook rekening met de beschikbare banken op dat moment”, laat Arjen in het systeem zien. Het personeel hoeft de klant in principe niet meer te begeleiden met het SunYa Concept, omdat het computersysteem alles aangeeft. “Natuurlijk wel voor het persoonlijk contact, de verkoop van zonnecosmetica en het beantwoorden van vragen, maar het scheelt ook voor het personeel tijdens drukke uren.”

Het grootste voordeel van het abonnementensysteem is voor de ondernemer echter toch het vaste inkomen: “Je haalt een stuk onzekerheid weg over het inkomen. Iedere maand weet je dat je een bepaald bedrag ontvangt en dat is prettig in turbulente tijden als deze. Het biedt een mooie basis en functioneert prima in combinatie met losse zonklanten!”

http://alkmaar.club-soleil.nl

wat u kunt leren van I tanbiz

body LIFE 9I2010 I

Edities