Gebrek aan energie

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr9 2010

I body LIFE 9I2010

Werkt een Dieet?!

Een prima begin, maar als je deze klant niet direct goed begeleidt, ben je hem/haar na 2 maanden weer kwijt, want: ”Ik val niet genoeg af, ik kom alleen maar aan en ik kom hier 3 x per week en eet bijna niets!”

Bij iedere nieuwe klant die bij je komt voor gewichtsverlies, is het van groot belang dat je 2 dingen meteen helder krijgt:

- Zijn de verwachtingen van de klant ten aanzien van gewichtsverlies goed;

- Hoe zit het met de kennis ten aanzien van dieet en bewegen bij deze klant.

Verwachtingspatroon

Veel mensen verwachten dat ze per week 1,5-2 kg kwijt kunnen raken. Dat zou betekenen dat ze 2.000 gram vet zouden kwijt raken, à 9 kcal per gram, dus 18.000 minder kcal zouden eten c.q. extra kcal zouden verbranden per week. Ik heb een nieuwtje: dat gaat dus nooit lukken!! De eerste dagen zullen ze wel wat extra gewicht kunnen verliezen door het kwijt raken van vocht, en een verminderde darminhoud, maar vanaf dag 2/3 komt het echt aan op het kwijtraken van vet en dat gaat per kcal. Het is dan van belang dat mensen weten (hoe zuur dat ook mag zijn), wat ze kunnen verwachten van gewichtsverlies door eten en bewegen. Maak dat verwachtingspatroon direct realistisch om teleurstelling te voorkomen. Leg ze ook uit waar dat gewichtsverlies in de verschillende stadia van afvallen uit bestaat, zodat ze goed voorbereid de strijd met de kilo’s aan kunnen gaan. Want dat is het altijd voor iedereen: een strijd. Gelukkig wel een strijd die motiverend kan werken, maar dan alleen met goede begeleiding.

Voldoende kennis: Dieet

8 maanden geleden stonden de kranten opnieuw vol van een “revolutionair dieet: Dr. Frank”. Het is het zoveelste dieet dat voor een deel van lijnend Nederland een succes zal zijn en voor een deel een drama. Want met dit dieet gaat het als met alle diëten: past het goed bij je dan gaat het prima, ligt het niet in je straatje dan gaat het jammerlijk mis. Komt dat door dit dieet, net zoals het komt door het 40-punten dieet, het South Beach dieet, het bloedgroepen dieet, het HCG dieet, het vetarme dieet, het Atkins dieet…en niet te vergeten Sonja Bakker?

De meeste diëten zijn nooit voor iedereen helemaal goed of helemaal slecht, de crashdiëten dan even buiten beschouwing gelaten die soms gevaarlijk kunnen zijn. Hoewel zelfs deze laatste op een bepaalde manier wel een positieve rol kunnen spelen.

Nee, de belangrijkste reden dat geen enkel dieet voor iedereen helemaal goed of helemaal slecht is, komt voort uit het feit dat deze vormen van eten niet uitgaan van de mens maar van een systeem. Het gaat in die diëten dus om onderzoek dat heeft bewezen dat bijvoorbeeld vet beter verbrand wordt als je geen koolhydraten eet, of dat er wel gewichtsverlies moet plaatsvinden als je het lichaam uithongert.

Echter, het belangrijkste ingrediënt van een succesvol dieet is niet de vorm van het dieet maar de persoon die het gaat volgen. Hoe zit die persoon in elkaar, wat is de leeftijd, wat is de doelstelling van het gewichtsverlies, wat is de bouw van het lichaam en de vetverdeling over dat lichaam, hoe ziet het eetpatroon eruit, wat is de energiebehoefte en hoe moet die energieaanvulling opgebouwd zijn? Met andere woorden, in ons centrum bestaat dieetbegeleiding uit de 5 punten van het Artros/Healthfocus Get Smart; Get Fit™ programma. In dit artikel wil ik graag het punt karakter (hoe zit de persoon in elkaar) toelichten.

Karakter en dieet

Eén van de voorwaarden van succesvol gewichtsverlies ligt in het feit dat het dieet voor die persoon vol te houden is. En dan heb ik het nu niet over de hoeveelheid eten maar meer of het dieet past bij hem/haar. Karakter speelt daarbij een cruciale rol. Je hebt onder andere de mensen die:

• In het begin heel gemotiveerd zijn maar

na korte tijd die motivatie kwijt zijn;

• Alleen kleine veranderingen kunnen maken;

• Vinden dat ze druk zijn met hun leven;

• Niet beperkt willen worden in hun

levensstijl.

En allemaal komen ze bij je omdat ze niet weten waar hun valkuilen zitten ten aanzien van gewichtsverlies. Dan wordt het tijd om inzicht te krijgen, te leren hoe iemand in elkaar zit. Wat zijn bijvoorbeeld de reacties op vragen als: hoe kijk je tegen gewichtsverlies aan, hoeveel eet je, wat denk je dat de reden is voor het overgewicht, hoeveel verbrand je aan energie op een dag, hoe zit je dag in elkaar, wie zorgt er voor het eten? De antwoorden op zulke vragen schetsen een beeld van het eetkarakter™ van deze persoon. Vanuit dat eetkarakter™ ga ik dan kijken wat ik kan doen. Als iemand slechts kortdurend gemotiveerd kan zijn, moet ik een lijn uitzetten met veel variatie. Wanneer iemand alleen kleine veranderingen kan maken zal ik de lijn heel geleidelijk moeten gaan uitzetten maar ook direct uitleggen hoe de langetermijnstrategie er uit ziet. Als iemand een druk leefpatroon heeft en veel buiten de deur eet, zal ik een lijn moeten uitzetten van ‘betere keuzes’ en totale energieleverantie. En wanneer iemand niet beperkt wil worden in wat hij/zij eet, dan zal de lijn van portiecontrole de belangrijkste insteek zijn.

De lijn die op deze manier ingezet wordt, dus gebaseerd op het karakter van een persoon, zal meer aansluiting vinden bij de manier waarop eten en voedsel beleefd wordt. Als het eigen karakter mee kan spelen in het dieet zal het makkelijker zijn om het vol te houden. Zal het dieet bij hen passen en zullen ze zich ermee kunnen vereenzelvigen. Daarnaast probeer ik mensen bewust te maken van hun karaktertrekken. Als men zich bewust is van deze karaktertrekken ten opzichte van eten dan kunnen we samen zelfs aanpassingen maken waardoor het dieet effectiever en de beleving nog verbeterd kan worden. Zo ben ik in het Get Smart; Get Fit™ programma met ieder persoon bezig om een dieet te creëren dat bij hem of haar past.

Get Smart-Get Fitâ„¢ (deel 3)

Hoe vaak gebeurt het niet: er komt een nieuwe klant in je centrum met het doel om gewicht te verliezen. Hij of zij is meestal al begonnen met een dieet en gaat bij je sporten om nog meer af te kunnen vallen. Want hij/zij heeft gehoord dat bewegen goed is. Zo te zien heeft de klant aardig wat gewicht te verliezen en je ziet een uitdaging voor je.

Een prima begin, maar als je deze klant niet direct goed begeleidt, ben je hem/haar na 2 maanden weer kwijt, want: ”Ik val niet genoeg af, ik kom alleen maar aan en ik kom hier 3 x per week en eet bijna niets!”

Bij iedere nieuwe klant die bij je komt voor gewichtsverlies, is het van groot belang dat je 2 dingen meteen helder krijgt:

- Zijn de verwachtingen van de klant ten aanzien van gewichtsverlies goed;

- Hoe zit het met de kennis ten aanzien van dieet en bewegen bij deze klant.

Verwachtingspatroon

Veel mensen verwachten dat ze per week 1,5-2 kg kwijt kunnen raken. Dat zou betekenen dat ze 2.000 gram vet zouden kwijt raken, à 9 kcal per gram, dus 18.000 minder kcal zouden eten c.q. extra kcal zouden verbranden per week. Ik heb een nieuwtje: dat gaat dus nooit lukken!! De eerste dagen zullen ze wel wat extra gewicht kunnen verliezen door het kwijt raken van vocht, en een verminderde darminhoud, maar vanaf dag 2/3 komt het echt aan op het kwijtraken van vet en dat gaat per kcal. Het is dan van belang dat mensen weten (hoe zuur dat ook mag zijn), wat ze kunnen verwachten van gewichtsverlies door eten en bewegen. Maak dat verwachtingspatroon direct realistisch om teleurstelling te voorkomen. Leg ze ook uit waar dat gewichtsverlies in de verschillende stadia van afvallen uit bestaat, zodat ze goed voorbereid de strijd met de kilo’s aan kunnen gaan. Want dat is het altijd voor iedereen: een strijd. Gelukkig wel een strijd die motiverend kan werken, maar dan alleen met goede begeleiding.

Voldoende kennis: Dieet

8 maanden geleden stonden de kranten opnieuw vol van een “revolutionair dieet: Dr. Frank”. Het is het zoveelste dieet dat voor een deel van lijnend Nederland een succes zal zijn en voor een deel een drama. Want met dit dieet gaat het als met alle diëten: past het goed bij je dan gaat het prima, ligt het niet in je straatje dan gaat het jammerlijk mis. Komt dat door dit dieet, net zoals het komt door het 40-punten dieet, het South Beach dieet, het bloedgroepen dieet, het HCG dieet, het vetarme dieet, het Atkins dieet…en niet te vergeten Sonja Bakker?

De meeste diëten zijn nooit voor iedereen helemaal goed of helemaal slecht, de crashdiëten dan even buiten beschouwing gelaten die soms gevaarlijk kunnen zijn. Hoewel zelfs deze laatste op een bepaalde manier wel een positieve rol kunnen spelen.

Nee, de belangrijkste reden dat geen enkel dieet voor iedereen helemaal goed of helemaal slecht is, komt voort uit het feit dat deze vormen van eten niet uitgaan van de mens maar van een systeem. Het gaat in die diëten dus om onderzoek dat heeft bewezen dat bijvoorbeeld vet beter verbrand wordt als je geen koolhydraten eet, of dat er wel gewichtsverlies moet plaatsvinden als je het lichaam uithongert.

Echter, het belangrijkste ingrediënt van een succesvol dieet is niet de vorm van het dieet maar de persoon die het gaat volgen. Hoe zit die persoon in elkaar, wat is de leeftijd, wat is de doelstelling van het gewichtsverlies, wat is de bouw van het lichaam en de vetverdeling over dat lichaam, hoe ziet het eetpatroon eruit, wat is de energiebehoefte en hoe moet die energieaanvulling opgebouwd zijn? Met andere woorden, in ons centrum bestaat dieetbegeleiding uit de 5 punten van het Artros/Healthfocus Get Smart; Get Fit™ programma. In dit artikel wil ik graag het punt karakter (hoe zit de persoon in elkaar) toelichten.

Karakter en dieet

Eén van de voorwaarden van succesvol gewichtsverlies ligt in het feit dat het dieet voor die persoon vol te houden is. En dan heb ik het nu niet over de hoeveelheid eten maar meer of het dieet past bij hem/haar. Karakter speelt daarbij een cruciale rol. Je hebt onder andere de mensen die:

• In het begin heel gemotiveerd zijn maar

na korte tijd die motivatie kwijt zijn;

• Alleen kleine veranderingen kunnen maken;

• Vinden dat ze druk zijn met hun leven;

• Niet beperkt willen worden in hun

levensstijl.

En allemaal komen ze bij je omdat ze niet weten waar hun valkuilen zitten ten aanzien van gewichtsverlies. Dan wordt het tijd om inzicht te krijgen, te leren hoe iemand in elkaar zit. Wat zijn bijvoorbeeld de reacties op vragen als: hoe kijk je tegen gewichtsverlies aan, hoeveel eet je, wat denk je dat de reden is voor het overgewicht, hoeveel verbrand je aan energie op een dag, hoe zit je dag in elkaar, wie zorgt er voor het eten? De antwoorden op zulke vragen schetsen een beeld van het eetkarakter™ van deze persoon. Vanuit dat eetkarakter™ ga ik dan kijken wat ik kan doen. Als iemand slechts kortdurend gemotiveerd kan zijn, moet ik een lijn uitzetten met veel variatie. Wanneer iemand alleen kleine veranderingen kan maken zal ik de lijn heel geleidelijk moeten gaan uitzetten maar ook direct uitleggen hoe de langetermijnstrategie er uit ziet. Als iemand een druk leefpatroon heeft en veel buiten de deur eet, zal ik een lijn moeten uitzetten van ‘betere keuzes’ en totale energieleverantie. En wanneer iemand niet beperkt wil worden in wat hij/zij eet, dan zal de lijn van portiecontrole de belangrijkste insteek zijn.

De lijn die op deze manier ingezet wordt, dus gebaseerd op het karakter van een persoon, zal meer aansluiting vinden bij de manier waarop eten en voedsel beleefd wordt. Als het eigen karakter mee kan spelen in het dieet zal het makkelijker zijn om het vol te houden. Zal het dieet bij hen passen en zullen ze zich ermee kunnen vereenzelvigen. Daarnaast probeer ik mensen bewust te maken van hun karaktertrekken. Als men zich bewust is van deze karaktertrekken ten opzichte van eten dan kunnen we samen zelfs aanpassingen maken waardoor het dieet effectiever en de beleving nog verbeterd kan worden. Zo ben ik in het Get Smart; Get Fit™ programma met ieder persoon bezig om een dieet te creëren dat bij hem of haar past.

Get Smart; Get Fitâ„¢ programma

• Karakter

• Leeftijd

• Doelstelling

• Bouw

• Eetpatroon/Activiteitsniveau

dieet I health

Let wel: Dit karakteronderdeel zorgt natuurlijk pas samen met de bevindingen van de andere punten voor een totaalaanpak voor dat individu.

body LIFE 9I2010 I

Edities