Wat u kunt leren van.

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr9 2010

business I Wat kunt u leren van

I body LIFE 9I2010

“Het zijn allemaal bestaande vestigingen die ik heb overgenomen en vervolgens omgebouwd naar het SportPalace concept, een all-inclusive formule met een gevarieerd aanbod op fitness-, cardio- en groepsles gebied”, aldus Ruud. Daarnaast heeft de vestiging Nijmegen een uitgebreid scala aan beauty- en wellnessfaciliteiten.

Groeien door overname

Het overnemen van fitnesscentra past in de ambitie van Ruud om SportsPalace verder uit te breiden. Volgens Ruud is overname een betere optie dan nieuwbouw. “Een bestaand fitnesscentrum aanpassen c.q. verbouwen is namelijk goedkoper dan nieuwbouw. Bovendien waren het goedlopende fitnesscentra, maar vanwege de pensionering zaten ze met de opvolging. Wel is het zo dat het runnen van meerdere vestigingen gevolgen heeft voor de organisatiestructuur. Vroeger stond ik persoonlijk achter de bar en gaf groepslessen. Nu houd ik me vooral bezig met het managen van het bedrijf en de organisatie. Daarbij word ik ondersteund door een general manager die alle vestigingen aanstuurt.” Bij SportsPalace werken momenteel 120 personen over alle vestigingen. Elke club heeft zijn eigen vestigingsmanager en afhankelijk van de grootte ook nog een hoofd horeca en een hoofd groeplessen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Doetinchem waar ook de afdeling personeelszaken en marketing zit. Ruud: “Met het oog op de ontwikkelingen in de fitnessbranche, willen wij vooruitstrevend zijn. Ik ben ervan overtuigd dat we met meerdere centra sterk(er) staan en ons op die manier beter kunnen positioneren in de markt. Wij bieden sporters graag een compleet pakket aan: onbeperkt sporten, gebruik van zonnebank, kinderopvang, persoonlijke begeleiding en sauna.” Volgens Ruud is er veel vraag naar full-service. “Mensen zijn bereid daarvoor te betalen. Van de recessie hebben we nauwelijks last gehad. Als SportsPalace richten we ons op een doelgroep die niet geïnteresseerd is in low budget, maar een luxe en kwaliteit wil. We hebben klanten die meer willen dan alleen toestellen. Ze willen een mooie accommodatie, geavanceerde apparatuur, luxe kleedkamers en vooral goede begeleiding”, aldus Ruud.

Kwaliteit

Kwaliteit vindt Ruud een breed begrip. “Ieder fitnesscentrum roept dat ze kwaliteit leveren. Maar is dat ook zo. Het gaat erom dat je moet waarmaken wat je belooft. Voor klanten is het verschil tussen een low budget centrum en een gewoon fitnesscentrum niet altijd even duidelijk. Zeker ten aanzien van de begeleiding. Hoe kun je in een branche als deze, waar begeleiding cruciaal is, mensen aan hun lot overlaten? Helaas gebeurt dat teveel. Het gevolg hiervan is dat mensen afhaken. Ik durf te stellen dat dit bij ons goed loopt en dat we weinig verloop hebben. Regelmatig houden we klanttevredenheidsonderzoeken. Hoewel ik daar overigens minder waarde aan hecht. Belangrijk vind ik de opkomst van klanten en dat krijg je alleen maar door kwaliteit te bieden en regelmatig persoonlijk contact met ze te hebben. Dit werkt beter dan klachten- of ideeënbussen. Ik denk dat wij een heel duidelijk verschil maken met andere centra, niet alleen wat betreft de accommodatie maar ook met personeel.”

Concept

Ruud is overtuigd dat een goed concept de basis vormt van het succes van een club. “Bij SportsPalace hebben we een eenduidig beleid en concept dat voor alle vestigingen geldt: de all-inclusive formule. Men betaalt een bedrag in de maand en kan dan overal gratis gebruik van maken: squash, kinderopvang, zonnebank, sauna én op vertoon van de lidmaatschapspas kan men in alle vestigingen terecht. Onafhankelijk van welk abonnement je kiest: het onbeperkt of 1 x abonnement, partner-, jeugd- of seniorenabonnement. Ook kan men in 3 van de 5 vestigingen squashen of kiezen voor alleen het squashabonnement. Daarbij hechten we veel waarde aan deskundige begeleiding. Iedereen kan zelf bepalen welk onderdeel het beste bij hem/haar past: individueel of in groepsverband. Actief of passief. Uiteraard worden onze leden hierin ook geadviseerd. Iemand die lid wordt van SportsPalace neemt automatisch deel aan het Personal Coach Resultaatsysteem. Men sport dan een jaar lang onder begeleiding van een Personal Coach. Deze coach motiveert en stimuleert het lid om zijn doel te bereiken. Samen wordt de startconditie bepaald en gaandeweg wordt gestreefd naar het behalen van het doel. Dat wordt gedaan o.a. door middel van een persoonlijk trainingsprogramma. De vorderingen worden bijgehouden en iedere maand wordt tijdens een contactmoment besproken hoe het gaat en of men bijvoorbeeld een onderdeel wel/niet wil inpassen. Ook het uitproberen van iets nieuws kan daarvan onderdeel uitmaken (bijv. een groepsworkout waarvan men dacht dat het niets was voor deze persoon.) Op ieder moment kan het lid en de coach bepalen dat er een aanpassing moet plaatsvinden. En mocht dat bijv. een afspraak met onze voedingsdeskundige zijn, dan zal dat zo spoedig mogelijk plaatsvinden. Op deze manier blijf je gemotiveerd ook al zie je het even niet meer zitten. Zo houd je er plezier in en dàt is de toegevoegde waarde van het sporten onder begeleiding van het Personal Coach Resultaatsysteem.” Voor mensen die 1 op 1 begeleid willen worden, biedt SportsPalace Nijmegen SportsPalace Exclusief aan. Hier wordt getraind op afspraak in kleine groepen of alleen. Een afdeling die naast gewone fitnessapparatuur is uitgerust met de Vacunaut en de Hypoxi voor mensen die willen afvallen. Er blijkt een duidelijke behoefte aan een dergelijke concept, gezien het groeiend aantal leden.”

Uitbreiding

In de afgelopen jaren hebben alle vestigingen van SportsPalace wel een facelift gehad. Ruud: “Mensen verlangen steeds meer naar luxe en variatie. Dat betekent dat je niet alleen investeert in de inrichting, maar ook de faciliteiten. Recent is onze vestiging Doetinchem De Huet verbouwd. Daarbij is het sportoppervlak verdubbeld naar 2400 m2 waarvan 600 m2 fitnesszaal met de nieuwste apparatuur van Technogym met daarnaast een nieuwe fysiotherapieafdeling en ruimere parkeergelegenheid. Ook wordt er intern verbouwd, zoals luxe kleedkamers met lockers, sauna, stoomcabines, rustruimte en zonnebank, een nieuwe kinderopvang en de lounge en barruimte wordt volledig vernieuwd. Het nieuwste paradepaardje van SportsPalace is Fast Fit. Dit bieden we sinds september in al onze vestigingen aan en blijkt een schot in de roos.” Tevreden kan Ruud constateren dat er inderdaad een behoorlijke doelgroep bestaat die zich graag fitter wil voelen, maar daar tegelijkertijd niet teveel tijd aan wil besteden. “Fast Fit biedt extra toegevoegde waarde. Allereerst het is nieuw. Veel mensen kennen het niet en ten tweede is het geschikt voor een hele grote doelgroep. Er zijn best veel mensen die willen sporten, maar eigenlijk niet veel tijd hebben. Tijd is het grote probleem. Met Fast Fit train je binnen 2 x 4 minuten het hele lichaam. Voor mensen die geen 1,5 uur willen sporten, is Fast Fit een uitkomst. Bovendien is het een methode die door TNO is getest. Leden die gebruik willen maken van Fast Fit hoeven daar niets extra’s voor te betalen. Fast Fit zit in het all-inclusive abonnement. Trainen op de Fast Fit apparatuur gebeurt wel op afspraak en onder begeleiding.” Ruud kan het iedereen aanbevelen. “In het begin was ik nogal sceptisch ten aanzien van dit concept. Gesprekken met andere ondernemers en de leverancier hebben me overtuigd. Ik denk dat dit concept net als indoorcycling, een blijvertje is”, aldus Ruud.

Toekomst

Traditioneel fitness zal volgens Ruud echter nooit verdwijnen. “Fitness is niet alleen actief bezig zijn, maar heeft ook een sociaal aspect: na afloop kan de sporter gezellig wat drinken in de horecagelegenheid, die we in alle vestigingen hebben. Van belang is dat je als ondernemer vernieuwend bezig bent en op tijd anticipeert op de ontwikkelingen binnen de maatschappij. Zo willen we onze paramedische afdeling verder uitbouwen. Elke vestiging heeft al een fysiotherapiepraktijk in huis. Dit om te laten zien dat we het professioneel aanpakken.” Ruud verwacht dat er steeds meer raakvlakken komen met huisartsen, sportartsen, ziekenhuizen enz.

Zumba Gold is een fitness programma dat speciaal ontwikkeld is om de beginselen van het internationale dans- en fitnessprogramma Zumba onder de knie te krijgen. Het is ontwikkeld voor beginners, actieve ouderen en alle andere deelnemers die speciale aanpassingen nodig hebben voor een succesvolle work-out.

Zumba Gold: een hit onder ouderen

Zumba Gold wordt op een iets langzamer ritme aangeboden. Dit zorgt ervoor dat dit explosieve programma gemakkelijk te volgen is, zodat iedereen het kan doen ongeacht de leeftijd. Het garandeert dat een veilige en effectieve work-out kan volgen en creëert dezelfde partysfeer die Zumba juist zo leuk en anders maakt.

Doelgroep

Zumba Gold richt zich op het snelst groeiende segment van de bevolking: de zogeheten babyboomers. Uit onderzoek is gebleken dat het percentage van de mensen in de leeftijd 65 jaar en ouder de komende 50 jaar gestaag zal blijven groeien. Door de toenemende levensverwachting, speelt bij veel mensen die met pensioen zijn gegaan, gezondheid een steeds belangrijkere rol. Tegenwoordig bereikt een steeds hoger percentage van de bevolking de leeftijd van 80. In het februarinummer 2010 nummer van IDEA Fitness Journal, waarin de uitkomsten staan van een onderzoek naar de fysieke activiteiten van ouderen, blijkt dat dansprogramma’s voor ouderen het aerobe vermogen kunnen verbeteren en meer spierkracht, flexibiliteit, balans, behendigheid en loopvermogen genereren. Dit onderstreept dat Zumba Gold de perfecte work-out voor ouderen is. Het is in feite fitnessdans dat gemakkelijk is om te doen en vooral veel plezier geeft. Deelnemers genieten van ritmes zoals: merengue, salsa, cumbia, buikdansen, rumba, tango en cha-cha-cha, samen met andere leuke en spannende ritmes en dansen.

Geschiedenis

Zumba Gold komt uit de koker van de Colombiaan Bete Perez, die in de jaren negentig een fitnessprogramma voor celebrity’s ontwikkelde. Hij baseerde zich op de Latijnse ritmes van cumbia, een Colombiaanse muziek- en dansstijl die bestaat uit een mix van Spaanse en Afrikaanse muziek die door slaven werd meegebracht. En verder salsa, merengue en sambamuziek. Traditionele fitnesspasjes werden aangepast aan de snellere pulse, en de klanten van Perez waren er dol op. Eerst lanceerde hij het concept in de Verenigde Staten, en niet veel later ging ook de rest van de wereld plat voor Zumba. Sportzalen barsten tegenwoordig uit hun voegen tijdens een zumbales. Tweehonderd deelnemers is geen uitzondering. Vrouwen, mannen en kinderen van alle leeftijden shaken in kleurrijke outfits op hypnotiserende ritmes, een soort kruising tussen carnaval in Rio en een linedance. Het is een lust voor het oog én het lichaam.

Extra omzet in de stille uren

Inmiddels zijn er op basis van Zumba verschillende soorten zumbalessen ontwikkeld zoals o.a. Zumba Kids, Aqua Zumba en Zumba Toning. Voor ouderen is er nu Zumba Gold.

Wat maakt Zumba zo anders? Is het de muziek of zijn het de bewegingen? We vroegen het aan Rob Geurts van Gold’s Gym in Nieuwegein. Hij is vorig jaar letterlijk met het Zumba virus besmet geraakt. “Ik zag hoeveel impact Zumba op de deelnemers had. Na de lessen kwamen ze allemaal naar buiten met een grote smile op hun gezicht en ik dacht wow. Dit is het helemaal.” Sindsdien is het aantal Zumba lessen bij Gold’s Gym alleen maar toegenomen. Over Zumba Gold is Rob meer dan enthousiast. Hij ziet dit programma als een middel om de doelgroep ouderen aan te trekken en tevens de stille uren in zijn fitnesscentrum op te vullen, wat extra omzet genereert. “We geven nu twee keer per week op dinsdags- en donderdagmiddag Zumba Gold groepslessen, die gemiddeld door 50 ouderen worden bezocht. Vooral de combinatie van aangename herkenbare dansmuziek en de work-out spreekt deze mensen aan. De muziek, de ambiance en de losse bewegingen maken dat Zumba anders is dan gewone aerobicslessen. De klassieke fitness- en groepslessen bevatten vaak een reeks van bewegingen die telkens worden herhaald. Al snel leidt deze herhaling, al dan niet in een verschillende frequentie, meermaals tot verveling. Het dynamisch Zumba Gold biedt onnoemelijk veel variatie en de afwisseling tussen de snellere en de tragere nummers geven je de kans om even te recupereren. Ouderen vinden dit een ideale combinatie. Zij bewegen een uur lang en hebben dit vaak niet door omdat ze zich amuseren.” Daarbij wordt er rekening gehouden met de muziekkeuze (rustiger tempo), daarom is het vol te houden, ook voor deelnemers die moeilijk ter been zijn, zij kunnen de les (eventueel) zittend volgen. Er wordt ook extra aandacht besteed aan minder belastende bewegingen en bepaalde zones van het lichaam, zoals de knie of heup. Fitness en intensieve conditietraining leiden vaak tot blessures of zijn te hoog gegrepen voor oudere leeftijdsgroepen. “Dit geldt zeker niet voor Zumba Gold”, vindt Rob. “Het is juist zeer positief voor ouderen om in beweging te blijven. Op voorwaarde dat alle bewegingen aangepast zijn aan de leeftijdsgroep, kan Zumba Gold preventief werken in het geval van osteoporose en artrose. We trainen tijdens de les de conditie, het evenwicht en de kracht, wat voor ouderen een grote uitdaging is.” Rob kan het iedereen aanbevelen. “Mensen die geïnteresseerd zijn, nodig ik bij deze graag uit om een keer te komen kijken naar een Zumba Gold groepsles in ons centrum.”

zumba gold I business

Opleiding tot Zumba Gold instructeur

De opleiding Zumba Gold® bestaat uit een serie fitnessprogramma’s, gecombineerd met de bekende, internationale Zumba ritmes, die speciaal zijn aangepast voor beginnende Zumba deelnemers, de actieve oudere generatie en doelgroepen die een speciale aanpak vereisen. Een echte aanrader dus. Naast de basisritmes die ook worden aangeleerd tijdens een Basics I-opleiding, leren de cursisten tijdens de opleiding Zumba Gold® om les te geven aan actieve ouderen, speciale doelgroepen en beginnende Zumba deelnemers die conditioneel niet te zwaar willen of kunnen starten. Tijdens de opleiding wordt ingegaan op de anatomische, fysiologische en emotionele behoeften die specifiek voor deze doelgroep gelden. In het Zumba Gold® programma wordt aandacht besteed aan een work-out met een stoel en maken de cursisten kennis met de internationale ritmes van onder andere merengue, salsa, cumbia, flamenco, rock and roll, buikdansen, rumba, tango en cha-cha-cha. Na afronding van de Zumba Gold® opleiding zijn instructeurs in staat om een veilig en effectief Zumba programma aan te bieden aan zowel beginnende deelnemers en speciale doelgroepen. Om de Zumba Gold® opleiding te mogen volgen, dient men de Basics I-opleiding te hebben gevolgd of lid te zijn van het Zumba Instructor Network (ZIN)®.

Voor meer informatie: www.zumbanederland.nl

body LIFE 9I2010 I

Edities