Column Erik Heemskerk

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr9 2010

I body LIFE 9I2010

Life Fitness had tijdens de Fitness & Health Benelux, de eer om Chris Clawson, de nieuwe President van Life Fitness te ontvangen. Een come back in feite, want Clawson was eerder Vice President Sales & Marketing Consumer bij Life Fitness.

Nieuwe President Life Fitness zet in op klanttevredenheid en duurzaamheid

De veteraan uit de fitnessindustrie zal in zijn nieuwe functie direct onder voorzitter en CEO Dustan E. McCoy werken. Clawson's recentste werkpositie was die van CEO en president van Johnson Health Tech waar hij in 2007 aantrad. Daarvoor was hij vicepresident van Marketing & Business Development bij Stamina Products.

Betrokkenheid bij klanten

Clawson werkt al ruim 25 jaar in de levendige fitnesswereld, waarbij hij het grootste deel in dienst was van Life Fitness. Zijn loopbaan groeide in het product- en marketingspecialisme en Clawson betrok de positie van vice president Sales & Marketing bij de particuliere tak van de internationale marktspeler. "We zijn ontzettend blij dat we Chris weer welkom mogen heten bij Life Fitness. Hij zal zijn kennis en expertise inzetten om ons getalenteerde team van werknemers aan te sturen in hun gezamenlijk doel: mensen wereldwijd te voorzien van buitengewoon goede fitnessproducten en service", zegt McCoy met trots. Dit krijg je volgens Clawson alleen maar door goed te luisteren naar de gebruikers van de Life Fitness producten. “Ons verkoopapparaat is hierbij de belangrijkste voelhoren. Zij weten als geen ander wat er leeft bij de klanten en waar behoefte aan is. Daarbij willen we graag apparatuur ontwikkelen die aansluit bij de behoefte van de klant en niet andersom. Elke suggestie nemen we serieus. Vandaar dat we als Life Fitness vertegenwoordigd zijn op alle beurzen wereldwijd. Het is voor ons een manier om in contact te komen met onze (potentiële) doelgroep en hun te laten zien waarmee we bezig zijn en welke concepten we allemaal bieden. In Amerika zijn we in tegenstelling tot Europa nog meer gefocust op bepaalde doelgroepen. Dit heeft geleid tot een brede range aan apparatuur zowel in de professionele sector als in de consumentenmarkt. Daar hebben we vakbeurzen speciaal voor bijvoorbeeld de overheid, defensie en scholen. Waar we als Life Fitness een flink marktaandeel hebben.” Clawson noemt als voorbeeld de universiteiten. “In Amerika is sport op de High Schools en Universiteiten veel professioneler georganiseerd dan in Europa. Daar zitten scholen bij die fitnessfaciliteiten hebben vergelijkbaar met een fitnessclub als David Lloyds met daarnaast bioscopen en restaurants. Scholen worden in Amerika geselecteerd op basis van de faciliteiten. In Europa en Nederland heerst een heel andere cultuur.” Clawson denkt dat goede fitnessfaciliteiten op een Universiteit of Hogeschool niet alleen een belangrijke bijdrage kan leveren aan de sport- en bewegingscultuur in Nederland, maar ook om zich te onderscheiden in de markt. Clawson dicht de fitnessbranche ook veel kansen toe op het gebied van bedrijfsfitness. “In Amerika zijn ze daar verder mee dan in Europa. Daar maakt bedrijfsfitness onderdeel uit van de bedrijfscultuur en zijn er bedrijven met fitnessfaciliteiten waar menig fitnessclub jaloers op zou zijn en zelf geëxploiteerd worden. Fitnessclubs of bedrijven die gespecialiseerd zijn in bewegingsprogramma’s zouden dit op kunnen pikken om gezamenlijk bedrijfsfitness op te zetten met als doel gezonde werknemers te krijgen en een probaat middel is om uitval en/of ziekteverzuim te verminderen.” Clawson onderstreept het belang aan informatie en educatie. Hij pleit voor meer samenwerking tussen de verschillende organisaties in de branche.

Markt

Ondanks de economische crisis en ledenverloop bij clubs, is Clawson positief gestemd over de markt. “Er komt een generatie aan die is opgegroeid met fitness en zijn invloed zal hebben op de fitnessmarkt. Steeds meer komt daarbij het accent te liggen op gezondheid. Bewegen en voeding vormen daar een onmiskenbaar onderdeel van uit. Als Life Fitness willen we daarbij zeker niet aan de zijlijn gaan staan, maar actief mee participeren en programma’s ontwikkelen die aansluiten bij onze producten.” Clawson pleit voor Lifestylecoaches, die mensen ondersteunen bij het beweeg- en voedingspatroon. En er bovenop zitten. Alleen dan krijg je resultaat. We moeten af van vrijblijvendheid en mensen bewegen om regelmatig te trainen. En ze laten zien wat voor een effect dit heeft op het lichaam. Uiteraard is hierbij goede en gebruiksvriendelijke fitnessapparatuur met een natuurlijk bewegingspatroon essentieel. Als Life Fitness hebben we bewezen dat we op dit gebied over veel expertise en ervaring beschikken die zich vertaald heeft in een brede range aan apparatuur.”

Service

Naast goede apparatuur wordt volgens Clawson service steeds belangrijker. “Clubs kunnen met goede service meer profit behalen. Waar we de branche veel van kan leren is de hotelsector. Waar gastvrijheid en klantenservice centraal staat. Ook van de retailsector kan de fitnessbranche veel leren, met name hoe om te gaan met de feedback van klanten. Daarnaast zijn positionering, branding en service elementen die in de fitnessbranche een rol van betekenis hebben.” Fitnessclubs dienen in de ogen van Clawson meer experience, fun en differentiatie te bieden. Bijvoorbeeld een club die verschillende prijsniveaus biedt onder een dak. “Dergelijke concepten zijn in opkomst. Mensen kunnen dan gaan voor een low budget abonnement of een high budget abonnement in combinatie met personal training. In onze range apparatuur spelen we ook op deze ontwikkelingen in en bieden equipement in alle prijsklassen aan: van low tot high end.” Een trend die Clawson bespeurt, is de opkomst van personal trainers clubs in Amerika, waar klanten of 1 op1 of in kleine groepen trainen. Hij gelooft ook in dit concept, mits het goed opgezet is. “Wat vaak ontbreekt bij personal trainers is de kunde om personal training te kunnen verkopen. Een goede acquisitietraining zou de personal trainer kunnen helpen.” Enthousiast is Clawson over De ‘Life Fitness Journey™’, een nieuw concept dat zorgt voor meer plezier, beleving, progressie en variatie binnen de fitnessclub. “Elementen die uiteindelijk bijdragen tot meer motivatie en een beter trainingsresultaat en uiteindelijk minder ledenverloop. Daarnaast is de Journey™ een uitkomst voor personal trainers als zij hun cliënt op een specifiek trainingsniveau willen laten trainen”, aldus Clawson.

Duurzaamheid

Tenslotte duurzaamheid. “Een thema dat bij Life Fitness erg leeft. We zijn ons bewust van het belang om "groener" en efficiënter te werk te gaan bij de productie en distributie van onze producten. Wij hebben binnen de organisatie een aantal eco-vriendelijke initiatieven doorgevoerd waardoor wij maatschappelijk meer verantwoord kunnen ondernemen.” Clawson noemt als voorbeeld het schroot. “Wij recyclen circa 95% van het schroot dat overblijft. Daarnaast doen wij mee aan het ComEd "Voluntary Load Response Program". Dit betekent dat wij op onze vestiging in Franklin Park tijdens piekuren lichten uitdoen en airco's lager zetten zodat wij 400.000 watt minder stroom verbruiken. Verder is Life Fitness de enige producent van fitnessapparatuur met een internationaal revisieprogramma. In het kader van dit programma wordt 50% tot 75% van de onderdelen van onze commerciële Treadmills, Elliptical Cross-Trainers en Lifecycle"' Exercise Bikes hergebruikt en kunnen wij een duurzaam assortiment CPG-producten aanbieden.”

Chris Clawson

Even voorstellen I business

body LIFE 9I2010 I

Edities