Nabeschouwing Fitness & Health Benelux

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr9 2010

Hoewel het wennen was, een nieuw concept met aangepaste openingsdagen en openingstijden, wist de beurs ruim 7.800 bezoekers aan te trekken, 2% meer dan in 2009. Bezoekers waren tevreden over de kwaliteit van het aanbod, voor exposanten was het langzame herstel van de economische crisis nog wel voelbaar.

Inspiratie

Erik Heemskerk, Project Manager Fitness & Health Benelux, kijkt tevreden terug op de behaalde resultaten. “We hebben meer bezoekers weten te trekken terwijl we minder deelnemers hadden. Dat is, zeker in deze tijd, een heel mooi resultaat. Ook hebben we veel positieve geluiden gehoord over de nieuwe opzet, de sfeer en de kwaliteit van het inhoudelijk programma.” Yildiz van Essen, Personal Trainer bij Gymfit Deventer, onderschrijft de analyse van Heemskerk. “De beurs is overzichtelijk en ik vind het aanbod tot dusver goed, ook al is het wel wat kleiner dan vorig jaar. De beurs bezoeken is eigenlijk altijd wel de moeite waard, want je doet er altijd wel inspiratie en één of meerdere goede contacten op.”

Investeringsbereidheid

Tegelijkertijd concludeert Heemskerk dat de markt het momenteel nog wel moeilijk heeft. “De algemene tendens die we hebben waargenomen is dat exposanten de beurs minder positief hebben ervaren ten opzichte van vorig jaar. De heersende perceptie is voor Heemskerk wel verklaarbaar. â€œLeveranciers hebben in 2009 en 2010 veel omzet moeten inleveren, ze hebben de crisis gevoeld. Nu het herstel zich aandient, waren de verwachtingen van de beurs hooggespannen. Dat blijkt nog iets te vroeg te zijn; de investeringsbereidheid in de markt is gewoon nog niet op orde.” Een investeringsbereidheid die ook veel te maken heeft met de rol van de banken, die terughoudend zijn in het verlenen van kredieten om te investeren. ‘Ik wil wel, maar ik kan niet investeren vanwege de financiering’, was een veelgehoorde opmerking van de ondernemers die de beurs bezochten. Waardoor grote investeringen voorlopig op de lange baan worden geschoven. De exposanten waren over het algemeen wel tevreden waren over de kwaliteit van de bezoekers.

Focus op relatiebeheer

De terughoudendheid met betrekking tot investeren heeft volgens Heemskerk gevolgen voor het karakter van het evenement. “De beurs stond dit jaar voor veel mensen meer in het teken van relatiebeheer, elkaar ontmoeten en contacten onderhouden in plaats van oriëntatie op investeringen.” Voor Heemskerk is de waarde van de beurs als platform voor de markt niet verminderd. “We hebben groei weten te realiseren, zij het bescheiden, maar dit bewijst wel dat de markt een duidelijke behoefte heeft aan een jaarlijkse centrale ontmoetingsplek. En dat is mooi, want op deze manier kunnen wij als beursorganisatie ook een steentje bijdragen aan het herstel van de markt.”  

 

Nieuw concept

Op de beursvloer was dit jaar ruimte voor een hoop nieuwe initiatieven. “We hebben een heel nieuw concept neergezet, met vernieuwde openingstijden, een sterk inhoudelijk programma en ook hebben we twee avondopeningen geïntroduceerd”, vertelt Heemskerk. “Hoewel de avondopeningen helaas niet datgene hebben gebracht waar we op gehoopt hadden, werd het concept, met openingsdagen van donderdag tot en met zaterdag in plaats van vrijdag tot en met zondag, wel zeer positief ontvangen. Zo was de spreiding van de bezoekersaantallen bijvoorbeeld evenwichtiger dan vorig jaar. Waar voorheen de vrijdag heel erg goed liep en het daarna inzakte, bleven de bezoekersaantallen nu drie dagen stabiel, waardoor er op alle dagen aanloop op de stands was.” 

Seminars

Ook het uitgebreide inhoudelijk programma werd positief ontvangen door het publiek. Het aantal aanmeldingen voor dit programma bleek erg hoog. Er werd zelfs een heuse winnaar bekend gemaakt van de voorregistratie wedstrijd: Opleidingen 2000. Het bedrijf haalde voor de beurs Fitness & Health Benelux de meeste voorregistraties binnen per m². De basis voor het succes was volgens Tim Schoormans de digitale uitnodiging. “We hebben ons hele bestand gemakkelijk en snel kunnen uitnodigen.” Winnaar was de HDD Groep met de meeste absolute voorregistraties. HDD haalde ruim 600 voorregistraties! Dit is grotendeels te danken aan de uitgebreide wervingscampagne en het vernieuwde HDD Theater, met interessante lezingen en beroemde sprekers.

Vooral het Oswin PT paviljoen, van de gelijknamige Personal Trainer Oswin Beingsick was een doorslaand succes. Oswin Beingsick vertelt hierover:  "Wat een gave ervaring om op de beurs lezingen te geven. De lovende reacties van de bezoekers waren op zijn zachtst gezegd overweldigend. Erik Heemskerk ziet de toekomst voor de Fitness & Health Benelux dan ook positief tegemoet. “Zestig procent van de stands staat inmiddels al weer in optie en de grote merken staan hier al weer bij. Ook gaan we volgend jaar weer terug naar twee hallen. Op deze manier kunnen we groei weer mogelijk maken.” Over de openingstijden is hij duidelijk. “De dagen blijven hetzelfde, de avondopeningen moeten we eerst nog maar eens goed gaan evalueren.”

Congres

Tijdens de beurs vond ook het congres ‘Fitnessbranche en Zorgsector: vriend of vijand?’ plaats. Dit werd georganiseerd door EHFA (European Health & Fitness Association), Fit!vak en de vakbeurs Fitness & Health. Het congres werd ingeleid door Prof. Dr. Willem van Mechelen, internationaal vermaard bewegingswetenschapper en werkzaam aan het VU Medisch Centrum. Hij ging vooral in op het groeiend aantal mensen in Nederland met overgewicht en diabetes 2. De overheid en de fitnessbranche dienen hierin het voortouw te nemen om dit terug te dringen. Uit onderzoek blijkt dat gestructureerde bewegingsprogramma’s veel effect hebben en meer ingezet dienen te worden.

Hierna gaf Tony Majakas een presentatie over HEPA (Health Enhancing Physical Activity) en hoe meer bewegen tot minder kosten kan leiden. Onder de noemer Excercise as Medicin presenteerde hij aan de hand van een aantal voorbeelden waartoe Bewegen als medicijn kan leiden. Het blijkt gewoon dat fysieke training preventief werkt tegen hart- en vaatziekten, beroertes, hormonale aandoeningen (DM II), botdegeneratie en kanker. Beide presentatiesessies waren de voorzet voor korte rondetafeldiscussies. Hoe kunnen we als fitnessbranche beter inspelen op de gezondheidsmarkt?

Er wordt nog te vaak de nadruk gelegd op de verschillen tussen de fitness- en zorgsector waardoor veel kansen om samen te werken onbenut blijven. Fitnessondernemers focussen zich met name op preventie, en fysiotherapeuten op revalidatie. De gedachte ‘fitness doe je omdat je het wilt en revalideren omdat het moet’, moet doorbroken worden. Door samen te werken en te leren van elkaars expertise verklein je de afstand tussen fitness en zorg. Nu zie je vaak dat mensen uitvallen tijdens een revalidatieproces. Wellicht houden dezelfde mensen het revalideren wel vol als zij de mogelijkheid hebben om in een fitnessomgeving te kunnen revalideren. Als beide specialisten onder één dak zouden zitten, is dit niet meer nodig en kan je samen werken aan verantwoord bewegen. Herman Rutgers, Executive Director van EHFA en moderator tijdens het Executive Dinner, ziet eerder kansen dan bedreigingen als het gaat om verdergaande samenwerking tussen beide sectoren. Het actief verkleinen van de huidige afstand is volgens hem een goede zaak. Meer samenwerking tussen fitnessbranche en zorgsector heeft volgens Rutgers nog een ander, heel belangrijk voordeel: het komt de kwaliteit van de zorg ten goede. “Om een voorbeeld te geven; gewicht verliezen betekent voor veel mensen toch anders eten en meer bewegen. Maar het vinden van kwalitatief goede begeleiding hierbij is soms lastig.” Rutgers voorziet daar bijvoorbeeld een grotere rol voor huisartsen, fysiotherapeuten en diëtistes. “Zij kunnen mensen actiever en op de juiste wijze stimuleren om meer te bewegen. Met de ontwikkeling van het EREPS-trainer register wordt dit veel gemakkelijker, want alle gekwalificeerde fitnessprofessionals zijn zo vindbaar in een centrale database op het internet. Met een doorverwijzing naar het fitnesscentrum creëer je zo beweging als medicijn en op recept.”

Noviteiten

Uiteraard waren er op de beurs verschillende noviteiten te zien zoals de Carver, het eerste volledige cardiovasculaire fitnesstoestel dat een skibeweging simuleert. Twee jaar geleden stond de bedenker van de Carver, Twan Kuijpers, met een prototype op de beurs. “We wilden kijken of het product zou aanslaan in de markt.” Nu, twee jaar later, is de Carver productierijp en worden binnenkort de eerste toestellen uitgeleverd. De belangstelling voor de Carver was groot op de beurs en heeft geleid tot lovende reacties, veel nieuwe leads en er zijn zelfs orders geboekt. Wat de belangstellenden bijzonder aansprak was dat de Carver als enig cardiotoestel in de fitnessbranche voorziet in een goede heuprotatie tijdens de beweging. Dit biedt een groot voordeel in een revalidatieproces voor mensen die een heup- of knieoperatie hebben ondergaan. De vergrijzing van onze samenleving speelt hierin steeds een belangrijkere rol. Verzekeraars besparen kosten door korte revalidatietermijnen en preventie van veel voorkomende heup- of andere gewrichtsklachten. Wie traint op de Carver heeft aantoonbaar minder kans op blessures en spierpijn tijdens het skiën. Dit wordt bevestigd in een onderzoek gedaan door de afdeling bewegingswetenschappen van de Universiteit van Maastricht.

Ook de zogenoemde probleemzones bij BBB kun je hiermee perfect aanpakken. Het grote verschil met een crosstrainer, fiets, stairclimber, loopband of Wave is dat je met de Carver effectief totaal andere spieren traint en een unieke beweging maakt, die ook nog eens leuk is om te doen.

Het was niet alleen apparatuur wat de klok sloeg op de beurs. Er waren ook veel stands op het gebied van voeding, test- en meetapparatuur, wellnessproducten en accessoires. Zo was er een stand met speciale zooltjes, Superfeet genaamd, die de meest stabiliserende binnenzool produceert die in de markt verkrijgbaar is. Deze inlegzolen verbeteren de gezondheid van de voeten en helpen zo veelgehoorde klachten te verminderen zoals kramp onder de voet, knobbels, gezwollen enkels, blaren, drukpunten en schuiven in de schoen. Superfeet onderscheidt zich van andere merken doordat het werkt vanuit een onbelast principe door de voet simpelweg in de juiste positie te stellen én te ondersteunen. Wanneer men de voet ondersteunt met Superfeet binnenzolen wordt de voet als het ware in de natuurlijke stand teruggebracht waardoor de voet beter functioneert en schoenen veel beter aansluiten. Goede ondersteuning van de voet zorgt voor efficiënter gebruik van energie, minder klachten en meer wandelplezier!

I body LIFE 9I2010

Nieuwe mijlpaal voor de Les Mills groeps- fitnessprogramma’s

Phillip Mills is de grondlegger van het Les Mills, dat hij in 1995 heeft opgericht. In de afgelopen vijf jaar is het aantal clubs dat werkt met de groepsfitnessprogramma’s van Les Mills International uitgegroeid van 9.000 tot 14.000 clubs in meer dan 75 landen wereldwijd. Het bijwonen van deze groepsfitnessprogramma’s is meer dan verdubbeld van drie miljoen naar schatting zes miljoen sporters per week. Nog steeds is Phillip Mills actief betrokken bij het fitnessgebeuren. Hij beheert 10 fitnessclubs in Nieuw-Zeeland, die zeer succesvol zijn en circa 11.000 leden per club hebben, 90 personal trainers en groepslessen van maximaal 200 personen.

Mijlpaal

“Het bereiken van 14.000 clubs is een belangrijke mijlpaal voor ons”, zegt Phillip Mills. “We zorgen al meer dan twee decennia dat de clubs die met onze groepsfitnessprogramma’s werken, alle ondersteuning krijgen om de sporters de beste groepsfitness ervaring ter wereld te kunnen bieden. Onze opleidingen voor instructeurs zijn uniek evenals de uitgebreide marketing ondersteuning. “Onze acht groepsfitnessprogramma's op muziek geven de gewenste resultaten en veranderen levens, van Sydney tot Stockholm, van Auckland tot Amsterdam en van Rio tot Reykjavik. Dit in combinatie met gepassioneerde instructeurs en inspirerende workouts, die voor steeds meer clubleden een onderdeel van hun fitness begint te worden.”

Les Mills heeft een aanzienlijk stempel gedrukt op de fitnessindustrie en heeft in Club Business, het tijdschrift van de IHRSA, erkenning gekregen voor de prestatie op het gebied van groepsfitness. Uit recente gegevens uit de presentielijsten van fitnessclubs wereldwijd blijkt dat er gemiddeld 1,7 keer per week aan fitness gedaan wordt. Terwijl de groepsfitness-programma’s van Les Mills 3 tot 4 keer per week bezocht worden. Volgens Phillip Mills zorgen de Les Mills programma’s voor extra omzet in de clubs. “Het is een belangrijk acquisitie en retentie-instrument.”

Dansmarkt

Recent heeft Les Mills een nieuw programma geïntroduceerd: SH'BAM is gebaseerd op de nieuwste moves, muziek en sfeer vanuit discotheken over de hele wereld. Phillip Mills: “De structuur van SH'BAM maakt het voor deelnemers gemakkelijk om de simpele bewegingen te leren, plezier te hebben met vriendinnen en een fantastische cardio workout te ervaren. Aangezien SH'BAM gemakkelijk en snel te leren is, is het programma de perfecte aanvulling op BODYJAM - het meer complexe Les Mills dansprogramma dat momenteel in 3.800 clubs over de hele wereld wordt aangeboden. Samen gaan deze twee programma's het voor fitnessclubs mogelijk maken om een nog groter deel van de dansmarkt aan te trekken en een antwoord te bieden op de vraag naar dans workouts. Net zoals al onze andere programma’s is het de kunst om een programma te ontwikkelen dat niet te complex is en grote groepen mensen aanspreekt. Ik denk dat we daar met SH’BAM volledig in geslaagd zijn. Dit programma hebben we uitgebreid getest in een aantal clubs en het werd zeer enthousiast ontvangen. Net zoals alle andere programma’s van ons, is SH'BAM geen freestyle programma, maar een programma met een vaststaande choreografie en muziek. Vanaf het begin werken we als Les Mills volgens deze methode. Dit blijkt in de praktijk goed te werken. Bovendien weten we zo dat de kwaliteit gegarandeerd is en zowel de instructeur als de deelnemers aan onze groepsfitnessprogramma’s weten wat ze kunnen verwachten. Vanuit de markt merken we dat de instructeurs het prettig vinden om met onze programma’s te werken, getuige ook het groot aantal clubs en instructeurs (70.000 wereldwijd) die met onze programma’s werken.” Volgens Phillip Mills verliezen de instructeurs absoluut geen creativiteit door de vaststaande choreografie en kunnen ze juist meer tijd steken in het enthousiasmeren van de deelnemers.

Nieuwe programma’s

“Maar er komen meer nieuwe programma’s aan”, verzekert Phillip Mills ons. “De komende twee jaar willen we vijf nieuwe programma’s gaan introduceren. We hebben lang gewacht met de introductie van nieuwe programma’s”, legt hij uit. De laatste die we hebben geïntroduceerd is BODYVIVE. Dit had alles te maken met de groei van ons bedrijf. Dat had veel impact op onze organisatie. Het kost veel tijd om alles goed te kunnen managen, zoals de programma’s die bijgehouden dienen te worden, de updates en muziek, het trainen van alle instructeurs wereldwijd met de bijbehorende registratie. Daarbij wil je de clubs de ondersteuning kunnen bieden die ze van ons gewend zijn. Gelukkig hebben we alles weer op de rit en kunnen we ons focussen op waar we goed in zijn: programma’s ontwikkelen om mensen in beweging te krijgen.

Het eerstvolgende programma dat geïntroduceerd zal worden is een core programma. Dat zal volgend jaar maart worden. Dit betekent echter niet dat oude programma’s zullen verdwijnen. Integendeel, deze zijn nog steeds succesvol. De eerste programma’s die we internationaal hebben geïntroduceerd zijn BODYATTACK en BODYPUMP. Daarvan is BODYPUMP nog steeds het meest populaire groepsprogramma. Ongeveer 90% van alle clubs in de wereld biedt dit programma aan en het is goed voor ongeveer 25% van de totale Les Mills groepsprogramma licenties.” Phillip Mills is ervan overtuigd dat niet alleen bewegen belangrijk is, maar ook voeding. “Mensen die bewegen en gezond eten zijn gezonder. Vandaar dat we plannen hebben om programma’s te gaan ontwikkelen in combinatie met voedingsadviezen.” Tot slot verwacht Phillip Mills dat slimme bedrijven zullen profiteren van de veranderende eisen van de mondige consument. “De fitnessbranche heeft de kennis en kunde om consumenten te helpen aan een goede gezondheid en ontspanning.”

Les Mills vierde dit jaar haar 12,5 jarig jubileum in Nederland & Vlaanderen. Om dit jubileum luister bij te zetten, was niemand minder dan Phillip Mills naar Nederland afgereisd om tijdens de Fitness & Health Benelux in het HDD seminartheater enkele lezingen te geven!

Phillip Mills is de grondlegger van het Les Mills, dat hij in 1995 heeft opgericht. In de afgelopen vijf jaar is het aantal clubs dat werkt met de groepsfitnessprogramma’s van Les Mills International uitgegroeid van 9.000 tot 14.000 clubs in meer dan 75 landen wereldwijd. Het bijwonen van deze groepsfitnessprogramma’s is meer dan verdubbeld van drie miljoen naar schatting zes miljoen sporters per week. Nog steeds is Phillip Mills actief betrokken bij het fitnessgebeuren. Hij beheert 10 fitnessclubs in Nieuw-Zeeland, die zeer succesvol zijn en circa 11.000 leden per club hebben, 90 personal trainers en groepslessen van maximaal 200 personen.

Mijlpaal

“Het bereiken van 14.000 clubs is een belangrijke mijlpaal voor ons”, zegt Phillip Mills. “We zorgen al meer dan twee decennia dat de clubs die met onze groepsfitnessprogramma’s werken, alle ondersteuning krijgen om de sporters de beste groepsfitness ervaring ter wereld te kunnen bieden. Onze opleidingen voor instructeurs zijn uniek evenals de uitgebreide marketing ondersteuning. “Onze acht groepsfitnessprogramma's op muziek geven de gewenste resultaten en veranderen levens, van Sydney tot Stockholm, van Auckland tot Amsterdam en van Rio tot Reykjavik. Dit in combinatie met gepassioneerde instructeurs en inspirerende workouts, die voor steeds meer clubleden een onderdeel van hun fitness begint te worden.”

Les Mills heeft een aanzienlijk stempel gedrukt op de fitnessindustrie en heeft in Club Business, het tijdschrift van de IHRSA, erkenning gekregen voor de prestatie op het gebied van groepsfitness. Uit recente gegevens uit de presentielijsten van fitnessclubs wereldwijd blijkt dat er gemiddeld 1,7 keer per week aan fitness gedaan wordt. Terwijl de groepsfitness-programma’s van Les Mills 3 tot 4 keer per week bezocht worden. Volgens Phillip Mills zorgen de Les Mills programma’s voor extra omzet in de clubs. “Het is een belangrijk acquisitie en retentie-instrument.”

Dansmarkt

Recent heeft Les Mills een nieuw programma geïntroduceerd: SH'BAM is gebaseerd op de nieuwste moves, muziek en sfeer vanuit discotheken over de hele wereld. Phillip Mills: “De structuur van SH'BAM maakt het voor deelnemers gemakkelijk om de simpele bewegingen te leren, plezier te hebben met vriendinnen en een fantastische cardio workout te ervaren. Aangezien SH'BAM gemakkelijk en snel te leren is, is het programma de perfecte aanvulling op BODYJAM - het meer complexe Les Mills dansprogramma dat momenteel in 3.800 clubs over de hele wereld wordt aangeboden. Samen gaan deze twee programma's het voor fitnessclubs mogelijk maken om een nog groter deel van de dansmarkt aan te trekken en een antwoord te bieden op de vraag naar dans workouts. Net zoals al onze andere programma’s is het de kunst om een programma te ontwikkelen dat niet te complex is en grote groepen mensen aanspreekt. Ik denk dat we daar met SH’BAM volledig in geslaagd zijn. Dit programma hebben we uitgebreid getest in een aantal clubs en het werd zeer enthousiast ontvangen. Net zoals alle andere programma’s van ons, is SH'BAM geen freestyle programma, maar een programma met een vaststaande choreografie en muziek. Vanaf het begin werken we als Les Mills volgens deze methode. Dit blijkt in de praktijk goed te werken. Bovendien weten we zo dat de kwaliteit gegarandeerd is en zowel de instructeur als de deelnemers aan onze groepsfitnessprogramma’s weten wat ze kunnen verwachten. Vanuit de markt merken we dat de instructeurs het prettig vinden om met onze programma’s te werken, getuige ook het groot aantal clubs en instructeurs (70.000 wereldwijd) die met onze programma’s werken.” Volgens Phillip Mills verliezen de instructeurs absoluut geen creativiteit door de vaststaande choreografie en kunnen ze juist meer tijd steken in het enthousiasmeren van de deelnemers.

Nieuwe programma’s

“Maar er komen meer nieuwe programma’s aan”, verzekert Phillip Mills ons. “De komende twee jaar willen we vijf nieuwe programma’s gaan introduceren. We hebben lang gewacht met de introductie van nieuwe programma’s”, legt hij uit. De laatste die we hebben geïntroduceerd is BODYVIVE. Dit had alles te maken met de groei van ons bedrijf. Dat had veel impact op onze organisatie. Het kost veel tijd om alles goed te kunnen managen, zoals de programma’s die bijgehouden dienen te worden, de updates en muziek, het trainen van alle instructeurs wereldwijd met de bijbehorende registratie. Daarbij wil je de clubs de ondersteuning kunnen bieden die ze van ons gewend zijn. Gelukkig hebben we alles weer op de rit en kunnen we ons focussen op waar we goed in zijn: programma’s ontwikkelen om mensen in beweging te krijgen.

Het eerstvolgende programma dat geïntroduceerd zal worden is een core programma. Dat zal volgend jaar maart worden. Dit betekent echter niet dat oude programma’s zullen verdwijnen. Integendeel, deze zijn nog steeds succesvol. De eerste programma’s die we internationaal hebben geïntroduceerd zijn BODYATTACK en BODYPUMP. Daarvan is BODYPUMP nog steeds het meest populaire groepsprogramma. Ongeveer 90% van alle clubs in de wereld biedt dit programma aan en het is goed voor ongeveer 25% van de totale Les Mills groepsprogramma licenties.” Phillip Mills is ervan overtuigd dat niet alleen bewegen belangrijk is, maar ook voeding. “Mensen die bewegen en gezond eten zijn gezonder. Vandaar dat we plannen hebben om programma’s te gaan ontwikkelen in combinatie met voedingsadviezen.” Tot slot verwacht Phillip Mills dat slimme bedrijven zullen profiteren van de veranderende eisen van de mondige consument. “De fitnessbranche heeft de kennis en kunde om consumenten te helpen aan een goede gezondheid en ontspanning.”

New Line Report I branche actueel

body LIFE 9I2010 I

Edities