Fitness is nutteloos – Waar vind je de motivatie?

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr10 2010

business I Personeelsontwikkeling

I body LIFE 1I2010

Wellicht heb je net zelf één of een aantal mensen moeten laten vertrekken vanwege je kostenbeheersing. Maar een ander scenario is een ontslagbrief van een belangrijke pion in je organisatie. Je bent misschien boos of gewoon teleurgesteld. Je vraagt je af waarom hij of zij je organisatie verlaat…

Voorsprong en groeikansen

igenlijk logisch want de markt blijft groeien en professionaliseert nog steeds, dus biedt het veel mogelijkheden voor de juiste mensen. Aan de andere kant zien we nog steeds veel van onze medewerkers vertrekken naar andere branches. Salaris, onsociale uren, carrière of doorgroeimogelijkheden zijn allemaal argumenten die we horen.

Doe jij er als manager of eigenaar alles aan om je mensen tevreden te houden? Je weet toch dat tevreden personeel een betere uitstraling heeft en dat heeft zijn weerslag op je leden. Maar weet je ook dat nieuwe medewerkers aannemen veel geld kost door alle tijd die we moeten investeren in de gesprekken, het inwerken en wegwijs te maken?! Uiteindelijk kiest eenieder voor zichzelf (ondernemer of medewerker) en kiest wat voor hem of haar de beste kansen en voorwaarden biedt. Onze fitnessbranche krijgt steeds meer concurrenten en dus wordt het lastiger om je personeel te behouden. Zowel intern als extern wordt er gejaagd op jouw (management)talenten. Door toenemende concurrentie van groeiende ketens en stand-alone clubs of bijvoorbeeld makelaars of farmaceutische bedrijven, om maar twee branches te noemen. Maar ook een monsterboard jaagt en is continu op de radio te horen met: ‘Er is altijd wel een betere job!’ Uit onderzoek is gebleken dat 25% van alle werknemers (en dus niet alleen in de fitnessbranche) openstaat voor een nieuwe job en 16% actief op zoek is. Reden: op zoek naar een betere job!

Ondernemers en

managers let op

Wil je jouw personeel behouden dan moet je meegaan met je tijd en voorwaarden scheppen. Misschien zelfs voorop lopen qua voorwaarden en daardoor nieuw personeel aantrekken en te behouden. En dan heb ik het niet alleen over het salaris, al is dat zeker een discussie waard! In dit artikel geef ik een aantal tips en mogelijkheden om ervoor te zorgen dat je je team in takt houdt.

Uitgangspunt is:

Verschillende beloningen voor verschillende mensen

Wat motiveert

jouw teamleden?

Verschillende beloningen voor verschillende mensen is direct de essentie van het geheel. Geld is natuurlijk universeel, maar is lang niet altijd de drijfveer voor de individuele teamleden. Als je nog niet weet wat ze wel drijft dan is dit je eerste opdracht.

Zorg dat je weet wat jouw teamleden motiveert! Is dit geld of zijn het juist doorgroeimogelijkheden, persoonlijke ontwikkeling of bijvoorbeeld waardering?

Dus wordt het tijd om een Persoonlijk Ontwikkelingsplan te maken (POP). Dit gesprek staat los van de functionerings- en beoordelingsgesprekken die jaarlijks plaatsvinden. Belangrijkste doel is een afspraak te maken tussen jou en je teamlid over een continu ontwikkelings- of leerproces. Als werkgever faciliteer je bijvoorbeeld tijd en geld (geld voor een opleiding, of tijd om de opleiding te volgen) en je teamlid is zelf verantwoordelijk voor zijn ontwikkeling. Harde afspraken die netjes op papier worden gezet.

De juiste mensen

op de juiste plek

De fitnessbranche ontwikkelt zich razendsnel en nieuwe concepten vallen als sterren uit de hemel. Weet jij welke kant het opgaat in jouw regio? Uiteraard kun je wel inschatten dat het nog professioneler wordt en clubs zich meer gaan positioneren, maar hoe het verder zal gaan met nieuwe ketens, investeringsmaatschappijen, de verzekeringsmaatschappijen en een overheid is voor veel ondernemers nog onduidelijk. Wil je zelf in kunnen spelen op deze veranderingen dan moet je je team meekrijgen. Advies is dus ook om ervoor te zorgen dat je geweldige talenten in huis haalt/houdt. Zo’n injectie van talent in je organisatie zorgt ervoor dat je flexibel op de komende veranderingen kunt inspelen.

Haal de juiste mensen naar binnen en laat de verkeerde mensen vertrekken. Ieder jaar in ieder geval één nieuw talentvol personeelslid erin, en één zwakke schakel eruit! Op jouw initiatief.

Opleidingsbudget

Een van de tools die je als eigenaar/manager hebt is het opleidingsbudget. Een jaarlijks vastgesteld bedrag wat je koppelt aan een individueel teamlid. Waarin je het bedrag nog kan laten verschillen afhankelijk van bijvoorbeeld parttime of fulltime werken of de functie die wordt bekleed. Dit opleidingsbudget komt terug in je POP en kan een vorm van salarisverhoging zijn. Het verhogen van het opleidingsbudget bij een individu als hij ontwikkeling als motivatie heeft om bij jou te werken. Opleidingsbudgetten verplichten je teamlid om na te denken over hun ontwikkeling en wat ze willen. En jij biedt ze de mogelijkheden hierin.

Span of control

Het is niet mogelijk voor jou als eigenaar of manager om 30 mensen goed te managen. Indien je zelf direct leiding geeft aan een dusdanig grote hoeveelheid personeelsleden, dan is het tijd om een middenmanagementlaag in te gaan bouwen. Een manager heeft in zijn ‘span of control’ een maximum van ongeveer zeven fulltimers. Om deze in ieder geval naar behoren te managen en dus te behouden. Bij meer fulltimers ga je steekjes laten vallen en dus mensen verliezen! Investeer in deze middenmanagementlaag en leer ze om te managen, functionerings- en beoordelingsgesprekken en uiteraard POP-gesprekken te voeren.

Doorgroeimogelijkheden

Zelfs een kleinere stand-alone club kan doorgroeimogelijkheden bieden aan zijn teamleden. Indien de club ook maar meegaat met de ontwikkelingen. Indien je al een fitnesscoördinator hebt zou je eventueel een Personal Trainer coördinator of studiocoördinator kunnen aanstellen. Als je al een studiocoördinator hebt kun je een instructeur verantwoordelijk maken voor alle spinninglessen of alle Body & Mindlessen. Een andere instructeur kan verantwoordelijk worden gemaakt voor de technische of facilitaire zaken. Projectmatig werken is hierin zeker een goede oplossing. Bijvoorbeeld een teamlid een ledenfeest of Open Dag laten organiseren. Dit kan voor iemand al een behoorlijke uitdaging zijn en als een eerste stap gezien worden naar een functie als middenmanager. Geef mensen vrijheden om dit te organiseren. Zoals ook hier weer een budget voor vrijmaken of het helemaal of gedeeltelijk onder werktijd laten organiseren.

Waardering

Wanneer heb je voor het laatst een welgemeend compliment aan een van je teamleden gegeven? Niet zomaar een ‘schouderklopje’ of een dankjewel. Maar echt oprecht je waardering over zijn input, zijn werkmentaliteit of zijn omgang met jouw klanten gegeven? Uiteraard kun je waardering (of gebrek aan waardering) van meerdere kanten bekijken. Waarin je bijvoorbeeld zou kunnen zeggen dat jij inderdaad te weinig waardering geeft, of dat je teamlid graag meer waardering krijgt en het zich teveel aantrekt dat hij minder waardering krijgt. Hoe dan ook… Waardering is, als je het vertaalt in terugkoppeling op de kwaliteit van je werk, essentieel voor goed werk.

Vraag je hierin af: Waarom geef ik te weinig waardering en/of waarom zou mijn teamlid meer waardering willen hebben?

Samenvattend

Je hoort mij niet zeggen dat het makkelijk is om je team te behouden en te versterken. Maar er zijn zeer veel mogelijkheden die een grote groep ondernemers nog niet gebruiken. Omdat ze het wellicht nog niet zien of omdat ze niet weten hoe. Maar degene die het wel zien en weten en dus gebruiken zullen overleven, groeien en een fantastische tijd tegemoet gaan met hun team en organisatie.

Personeelsontwikkeling I business

Jaap Bijsterbosch is eigenaar

van Jaap Bijsterbosch Consultancy en werkzaam als Business Consultant in

de fitness- en lifestylebranche.

Tel: +31 (0)6 – 1088 7518,

email: info@jaapbijsterbosch.nl

body LIFE 1I2010 I

Edities