Diplan – Een gecombineerd beweeg- en dieetprogramma

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr10 2010

InNOVATIONS I Zumba update

I body LIFE 1I2010

Zumba krijgt eigen hoofdkantoor in Nederland

e initiatiefnemer van dit alles is Rob Geurts, eigenaar van Gold’s Gym. Hij is vorig jaar letterlijk met het Zumba-virus besmet geraakt. “Ik zag hoeveel impact Zumba op de deelnemers had. Na de lessen kwamen ze allemaal naar buiten met een grote smile op hun gezicht en dacht wow. Dit is het helemaal.” Sindsdien is het aantal Zumba-lessen bij Gold’s Gym alleen maar toegenomen en worden er momenteel 22 Zumba-lessen per week gegeven.

Hype of..?

Rob ziet Zumba wel als een blijvertje. “In de 25 jaar dat ik actief ben in de fitnesswereld, heb ik heel veel nieuwe ontwikkelingen aan mij voorbij zien komen. Veel zaken daarvan hebben het niet gehaald.” Rob noemt als voorbeeld Tae Bo, dat een tijdje mateloos populair is geweest. “Maar daar hoor je nu niks meer van. Zumba daarentegen zal net als spinning vast onderdeel gaan uitmaken van de groepslessen in fitnesscentra”, is de overtuiging van Rob. Hij denkt dat Zumba een begrip/merk gaat worden in de fitnesswereld en geassocieerd wordt met plezier en fun. “Iedereen van jong tot oud kan aan Zumba meedoen. Bij het hoofdkantoor van Zumba in Miami worden steeds nieuwe varianten ontwikkeld op de Zumba-lessen zoals o.a. Zumba voor kinderen en Zumba voor de actieve volwassen ouderen. Samen met een team van mensen hebben we de schouders eronder gezet om Zumba in Nederland populair te maken en dat er voldoende gecertificeerde instructeurs worden opgeleid. Daarnaast zijn we begonnen met de officiële kleding van Zumba te importeren. Gold’s Gym vormt in Nederland het middelpunt van de Zumba-kleding en accessoires en kan direct gekocht worden bij Gold’s Gym, maar het kan ook via onze webshop worden besteld. Wij zijn de officiële importeur en distributeur voor de Zumba-kleding in de volgende landen: Nederland, Duitsland, Engeland, Ierland, Schotland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland, Zwitserland, Oostenrijk, Polen, Slovenië, Slowakije, Rusland. Daarnaast heb ik nog een partner in België, die verantwoordelijk is voor de landen België, Tsjechië, Bulgarije, Frankrijk, Kroatië, Cyprus, Spanje, Oekraïne, Portugal, Griekenland, Italië en Frankrijk. In België loopt de Zumba-kleding net zo goed als in Nederland. De samenwerking met mijn partner Nick Walbers in België loopt uitstekend. Hij is ook eigenaar van Sportorders, een bedrijf gespecialiseerd in sportvoeding en hij verkoopt deze producten zowel online als via de sportcentra. Walbers verkoopt de Zumba-kleding via de website www.zumbashop.be. “Momenteel zijn we bezig met Duitsland. Op de komende FIBO 2010 gaan we met de Zumba-kleding groots uitpakken,” verzekert Rob. In principe willen we in alle landen een distributeur hebben, waarbij de coördinatie bij ons ligt.

Organisatie

“De afgelopen maanden is een hectische tijd geweest,”verzucht Rob. “Het hele Zumba gebeuren is in zo’n stroomversnelling gekomen, dat we nauwelijks tijd hadden om de organisatie goed op poten te zetten. Inmiddels hebben we de organisatie helemaal rond zowel voor de Zumba-opleidingen als voor de Zumba-kleding.” Rob wordt bijgestaan door een team van deskundige mensen zoals Job van Oostrum, mede-eigenaar van Healthclub Gold’s Gym, die het zakelijk gedeelte van Zumba voor zijn rekening neemt. Van Oostrum: “Veel tijd gaat zitten om illegale Zumba-lessen en muziek aan te pakken. Sommige fitnesscentra denken slim te zijn en schrijven bijvoorbeeld Zumba met een S. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de internationale betrekkingen betreffende landen die geen lid zijn van de EU. Dit moet goed geregeld en georganiseerd worden ten aanzien van contracten, distributie en leveranties. Ook zal ik nauw betrokken worden bij Zumba Europa, dat hier straks een eigen kantoor krijgt met een eigen ingang en deels door ons en deels door Zumba Amerika bemand gaat worden. Nu hebben de Amerikanen weinig notie wat zich op de Europese markt afspeelt. Gezamenlijk zorgen we ervoor dat Zumba in Europa goed in de markt wordt gezet en illegale activiteiten direct worden aangepakt,” aldus Van Oostrum.

Zumba-kleding

“De populariteit van de Zumba-kleding is in het afgelopen halfjaar enorm toegenomen”, constateert Rob. “Kleding hoort bij Zumba en is volgens mij een merknaam geworden wat past in het rijtje Nike, Adidas en Reebok. De Zumba-kledinglijn beperkt zich niet alleen tot T-shirts, maar het is een complete lijn kleding met T-shirts, hesjes, topjes, broeken enz. De kleding is gemaakt om lekker in te kunnen bewegen en is vervaardigd uit speciale stof (parachute stof) voor een optimaal draagcomfort. De kleurrijke ontwerpen, Zumbawear bestaat meestal uit felle kleuren gecombineerd met donkere kleuren dragen nog een extra bij aan het Zumba-gevoel. In onze Zumba-lessen zie je steeds meer deelnemers met Zumba-kleding. Sommige alleen met een T-shirt, terwijl anderen een complete outfit hebben.

Het dragen van de Zumba-kleding beperkt zich overigens niet alleen meer tot de Zumba-lessen, ook bij andere fitnessactiviteiten wordt de Zumba-kleding steeds meer gedragen. Vandaar dat we de Zumba-kleding gaan profileren onder de noemer Zumba-fitnesswear met daarbij een collectie accessoires. Haarbandjes en armbandjes zijn erg populair bij Zumba.

Andere accessoires die er ook nog zijn buiten de danskledij zijn: Zumba Toning Sticks, deze kun je kopen als je bepaalde spieren extra wil stimuleren bij het Zumba-dansen en brengen het dansen op een hoger niveau. Verder Zumba rugzakken, sleutelhangers, stickers, handtassen, halskettingen enz. Binnenkort komt er ook een eigen schoenenlijn. De ontwerpen komen uit Amerika, die door een eigen team van ontwerpers worden gecreëerd. De kleding wordt vervaardigd in Columbia, waar de roots van Zumba voor een deel liggen. Vier keer per jaar komt er een nieuwe collectie, die steeds uitgebreider wordt en ook inspeelt op kinderen en actievere ouderen. Momenteel bestaat de collectie uit zo’n 20 verschillende shirts en 10 verschillende broeken. De prijs vindt Rob betaalbaar. “We rekenen de dollarprijs als europrijs. Een topje van 19,95 dollar, kost hier 19,95 euro. Kleding is online te bestellen of direct te koop in de shop van Gold’s Gym in Nieuwegein of bij de 5 sportzaken van Topshelf waar we een exclusieve deal mee hebben. Een ander kanaal waar Zumba-kleding gekocht kan worden is via de ZIN-member. Dit zijn de gecertificeerde Zumba instructors die 20% korting krijgen op de kleding. Om te kunnen bestellen als ZIN-member, moeten ze zich hier eerst aanmelden. Na controle van de registratiegegevens krijgen ze van ons een bevestiging dat ze als ZIN-member staan geregistreerd en met korting kunnen bestellen. Speciaal voor deze ZIN-member hebben we een salespakket ontwikkeld bestaande uit een assortiment goedlopende kleding op een standaard waar 50 stuks kleding aan kunnen hangen en een uitrolbare banner. Voor dit pakket betalen ze naar gelang de inhoud tussen de twee- en drieduizend euro, dat ze hier in Nieuwegein op kunnen halen. Na een bepaalde periode kunnen ze dit pakket terugbrengen en krijgen het bedrag wat het pakket heeft gekost teruggestort + de winst. Het leuke aan dit pakket is dat een ZIN-member die bij een fitnesscentrum werkt op een actieve manier Zumba- kan promoten en bovendien er nog wat extra mee kan verdienen. Ons doel is om zoveel mogelijk van deze pakketten in de markt te zetten om de Zumba-kleding breed te promoten. De meeste fitnesscentra hebben niet echt een kledingshop en kunnen nu met dit pakket een stukje aan promotie doen zowel voor Zumba als voor hun eigen centrum.”

Opleidingen

De Zumba-opleidingen worden sinds kort ook gecoördineerd vanuit Nieuwegein. Verantwoordelijk voor de coördinatie is Lars Wensink in het dagelijks leven dansleraar, coach en choreograaf, die eigen studio heeft waar ook Zumba wordt gegeven. Lars vormt het aanspreekpunt van alle Zumba workshops die in Nederland worden gegeven en als een van de ZES-instructors (Zumba Eduction Specialist) leidt hij ook ZIN-members op. Hij doet dat samen met twee andere ZES-instructors: Jaromir Cremers die de workshops in België en andere landen doet en Marlon Connor die de speciale workshops: Zumba-Toning, Aqua-Zumba en Zumba Gold geeft. Lars: “De workshops lopen storm en kunnen geboekt worden via www.zumba.nl. Op deze website staat ook aangegeven op welke locaties de workshops plaatsvinden en in welke taal. Let op, alleen Zumba-instructeurs met een van Zumba Amerika afkomstig certificaat zijn officiële Zumba-instructeurs. Instructeurs met een certificaat zijn te vinden op www.zumba.nl. Omdat er nog weinig ZES-instructors zijn in Europa komen de meeste uit Amerika. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de locaties, die centraal gelegen en zijn en voldoende ruimte hebben. Gemiddeld nemen zo’n 50 tot 55 mensen deel aan de Zumba Basic Steps Level 1, die 2 dagen duurt. Alle andere vervolgworkshops duren 1 dag. De deelnemers aan de workshops krijgen na afloop een syllabus waar alle informatie nog eens uitvoerig staat beschreven staat en een dvd-pakket en muziek cd. Als ze eenmaal hun certificaat hebben, dan kunnen de ZIN-members zich laten registreren op de website van Zumba. Daar betalen ze een gering bedrag per maand voor en dan kunnen ze ook bepaalde zaken met korting aanschaffen of promotiemateriaal downloaden.” Lars merkt dat er veel vraag is naar Zumba Instructors. In Nederland en België zijn er inmiddels 3000 instructeurs opgeleid. In principe kan iedereen zich aanmelden voor de workshops. Er worden geen specifieke eisen gesteld. Ervaring in het geven van groepslessen is uiteraard een pre. Daarnaast is enthousiasme een belangrijk gegeven. Daar staat of valt in feite het succes van een goede Zumba-les mee. Wij proberen de kwaliteit van de Zumba-instructors zo goed mogelijk te bewaken door tijdens de workshops feedback te geven. Daarbij kunnen ze altijd met vragen bij ons team terecht. Slim is ook om een Zumba-les te volgen of te gaan kijken bij een dansschool waar Zumba wordt gegeven. Van belang is dat Zumba op een goede manier wordt gegeven en alles technisch goed wordt uitgevoerd, maar de hoofdmoot is plezier en fun. Elke les moet een feestje zijn. Dat is een van de drijfveren van Zumba. Belangrijk is ook dat de instructeur zijn eigen identiteit houdt. Het mooie van Zumba is dat je eigen les kunt opbouwen. Er komen ook steeds meer programma’s bij. Afgelopen september hebben we Zumba Aqua geïntroduceerd. Waarom Zumba zo succesvol is, daarover heeft Lars wel een mening: “Zumba is fun en gemakkelijk toegankelijk. Iedereen van jong tot oud kan in zijn eigen tempo meedoen. Zelfs mensen in een rolstoel. Laatst hebben een workout gedaan in een verzorgingstehuis en de mensen daar reageerden razend enthousiast.“ Lars verwacht dat Zumba Gold heel populair wordt. Dat ontwikkeld is voor de actieve oudere volwassenen en voor degene die langzaam conditie willen opbouwen. Dit programma is ook uitermate geschikt voor mensen met overgewicht. Kortom Zumba is plezier, fun en voor een brede doelgroep geschikt. Join the party.

Loet van Bergen

Het 24 uursfitnesscentrum Healthclub Gold’s Gym in Nieuwegein wordt momenteel druk verbouwd. Het fitnesscentrum krijgt onder meer een nieuwe groepszaal speciaal voor buikspieroefeningen. Daarnaast komen er kantoorruimtes voor Zumba Nederland en Zumba Europa zodat Nieuwegein binnenkort het bruisend hart voor Zumba wordt.

e initiatiefnemer van dit alles is Rob Geurts, eigenaar van Gold’s Gym. Hij is vorig jaar letterlijk met het Zumba-virus besmet geraakt. “Ik zag hoeveel impact Zumba op de deelnemers had. Na de lessen kwamen ze allemaal naar buiten met een grote smile op hun gezicht en dacht wow. Dit is het helemaal.” Sindsdien is het aantal Zumba-lessen bij Gold’s Gym alleen maar toegenomen en worden er momenteel 22 Zumba-lessen per week gegeven.

Hype of..?

Rob ziet Zumba wel als een blijvertje. “In de 25 jaar dat ik actief ben in de fitnesswereld, heb ik heel veel nieuwe ontwikkelingen aan mij voorbij zien komen. Veel zaken daarvan hebben het niet gehaald.” Rob noemt als voorbeeld Tae Bo, dat een tijdje mateloos populair is geweest. “Maar daar hoor je nu niks meer van. Zumba daarentegen zal net als spinning vast onderdeel gaan uitmaken van de groepslessen in fitnesscentra”, is de overtuiging van Rob. Hij denkt dat Zumba een begrip/merk gaat worden in de fitnesswereld en geassocieerd wordt met plezier en fun. “Iedereen van jong tot oud kan aan Zumba meedoen. Bij het hoofdkantoor van Zumba in Miami worden steeds nieuwe varianten ontwikkeld op de Zumba-lessen zoals o.a. Zumba voor kinderen en Zumba voor de actieve volwassen ouderen. Samen met een team van mensen hebben we de schouders eronder gezet om Zumba in Nederland populair te maken en dat er voldoende gecertificeerde instructeurs worden opgeleid. Daarnaast zijn we begonnen met de officiële kleding van Zumba te importeren. Gold’s Gym vormt in Nederland het middelpunt van de Zumba-kleding en accessoires en kan direct gekocht worden bij Gold’s Gym, maar het kan ook via onze webshop worden besteld. Wij zijn de officiële importeur en distributeur voor de Zumba-kleding in de volgende landen: Nederland, Duitsland, Engeland, Ierland, Schotland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland, Zwitserland, Oostenrijk, Polen, Slovenië, Slowakije, Rusland. Daarnaast heb ik nog een partner in België, die verantwoordelijk is voor de landen België, Tsjechië, Bulgarije, Frankrijk, Kroatië, Cyprus, Spanje, Oekraïne, Portugal, Griekenland, Italië en Frankrijk. In België loopt de Zumba-kleding net zo goed als in Nederland. De samenwerking met mijn partner Nick Walbers in België loopt uitstekend. Hij is ook eigenaar van Sportorders, een bedrijf gespecialiseerd in sportvoeding en hij verkoopt deze producten zowel online als via de sportcentra. Walbers verkoopt de Zumba-kleding via de website www.zumbashop.be. “Momenteel zijn we bezig met Duitsland. Op de komende FIBO 2010 gaan we met de Zumba-kleding groots uitpakken,” verzekert Rob. In principe willen we in alle landen een distributeur hebben, waarbij de coördinatie bij ons ligt.

Organisatie

“De afgelopen maanden is een hectische tijd geweest,”verzucht Rob. “Het hele Zumba gebeuren is in zo’n stroomversnelling gekomen, dat we nauwelijks tijd hadden om de organisatie goed op poten te zetten. Inmiddels hebben we de organisatie helemaal rond zowel voor de Zumba-opleidingen als voor de Zumba-kleding.” Rob wordt bijgestaan door een team van deskundige mensen zoals Job van Oostrum, mede-eigenaar van Healthclub Gold’s Gym, die het zakelijk gedeelte van Zumba voor zijn rekening neemt. Van Oostrum: “Veel tijd gaat zitten om illegale Zumba-lessen en muziek aan te pakken. Sommige fitnesscentra denken slim te zijn en schrijven bijvoorbeeld Zumba met een S. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de internationale betrekkingen betreffende landen die geen lid zijn van de EU. Dit moet goed geregeld en georganiseerd worden ten aanzien van contracten, distributie en leveranties. Ook zal ik nauw betrokken worden bij Zumba Europa, dat hier straks een eigen kantoor krijgt met een eigen ingang en deels door ons en deels door Zumba Amerika bemand gaat worden. Nu hebben de Amerikanen weinig notie wat zich op de Europese markt afspeelt. Gezamenlijk zorgen we ervoor dat Zumba in Europa goed in de markt wordt gezet en illegale activiteiten direct worden aangepakt,” aldus Van Oostrum.

Zumba-kleding

“De populariteit van de Zumba-kleding is in het afgelopen halfjaar enorm toegenomen”, constateert Rob. “Kleding hoort bij Zumba en is volgens mij een merknaam geworden wat past in het rijtje Nike, Adidas en Reebok. De Zumba-kledinglijn beperkt zich niet alleen tot T-shirts, maar het is een complete lijn kleding met T-shirts, hesjes, topjes, broeken enz. De kleding is gemaakt om lekker in te kunnen bewegen en is vervaardigd uit speciale stof (parachute stof) voor een optimaal draagcomfort. De kleurrijke ontwerpen, Zumbawear bestaat meestal uit felle kleuren gecombineerd met donkere kleuren dragen nog een extra bij aan het Zumba-gevoel. In onze Zumba-lessen zie je steeds meer deelnemers met Zumba-kleding. Sommige alleen met een T-shirt, terwijl anderen een complete outfit hebben.

Het dragen van de Zumba-kleding beperkt zich overigens niet alleen meer tot de Zumba-lessen, ook bij andere fitnessactiviteiten wordt de Zumba-kleding steeds meer gedragen. Vandaar dat we de Zumba-kleding gaan profileren onder de noemer Zumba-fitnesswear met daarbij een collectie accessoires. Haarbandjes en armbandjes zijn erg populair bij Zumba.

Andere accessoires die er ook nog zijn buiten de danskledij zijn: Zumba Toning Sticks, deze kun je kopen als je bepaalde spieren extra wil stimuleren bij het Zumba-dansen en brengen het dansen op een hoger niveau. Verder Zumba rugzakken, sleutelhangers, stickers, handtassen, halskettingen enz. Binnenkort komt er ook een eigen schoenenlijn. De ontwerpen komen uit Amerika, die door een eigen team van ontwerpers worden gecreëerd. De kleding wordt vervaardigd in Columbia, waar de roots van Zumba voor een deel liggen. Vier keer per jaar komt er een nieuwe collectie, die steeds uitgebreider wordt en ook inspeelt op kinderen en actievere ouderen. Momenteel bestaat de collectie uit zo’n 20 verschillende shirts en 10 verschillende broeken. De prijs vindt Rob betaalbaar. “We rekenen de dollarprijs als europrijs. Een topje van 19,95 dollar, kost hier 19,95 euro. Kleding is online te bestellen of direct te koop in de shop van Gold’s Gym in Nieuwegein of bij de 5 sportzaken van Topshelf waar we een exclusieve deal mee hebben. Een ander kanaal waar Zumba-kleding gekocht kan worden is via de ZIN-member. Dit zijn de gecertificeerde Zumba instructors die 20% korting krijgen op de kleding. Om te kunnen bestellen als ZIN-member, moeten ze zich hier eerst aanmelden. Na controle van de registratiegegevens krijgen ze van ons een bevestiging dat ze als ZIN-member staan geregistreerd en met korting kunnen bestellen. Speciaal voor deze ZIN-member hebben we een salespakket ontwikkeld bestaande uit een assortiment goedlopende kleding op een standaard waar 50 stuks kleding aan kunnen hangen en een uitrolbare banner. Voor dit pakket betalen ze naar gelang de inhoud tussen de twee- en drieduizend euro, dat ze hier in Nieuwegein op kunnen halen. Na een bepaalde periode kunnen ze dit pakket terugbrengen en krijgen het bedrag wat het pakket heeft gekost teruggestort + de winst. Het leuke aan dit pakket is dat een ZIN-member die bij een fitnesscentrum werkt op een actieve manier Zumba- kan promoten en bovendien er nog wat extra mee kan verdienen. Ons doel is om zoveel mogelijk van deze pakketten in de markt te zetten om de Zumba-kleding breed te promoten. De meeste fitnesscentra hebben niet echt een kledingshop en kunnen nu met dit pakket een stukje aan promotie doen zowel voor Zumba als voor hun eigen centrum.”

Opleidingen

De Zumba-opleidingen worden sinds kort ook gecoördineerd vanuit Nieuwegein. Verantwoordelijk voor de coördinatie is Lars Wensink in het dagelijks leven dansleraar, coach en choreograaf, die eigen studio heeft waar ook Zumba wordt gegeven. Lars vormt het aanspreekpunt van alle Zumba workshops die in Nederland worden gegeven en als een van de ZES-instructors (Zumba Eduction Specialist) leidt hij ook ZIN-members op. Hij doet dat samen met twee andere ZES-instructors: Jaromir Cremers die de workshops in België en andere landen doet en Marlon Connor die de speciale workshops: Zumba-Toning, Aqua-Zumba en Zumba Gold geeft. Lars: “De workshops lopen storm en kunnen geboekt worden via www.zumba.nl. Op deze website staat ook aangegeven op welke locaties de workshops plaatsvinden en in welke taal. Let op, alleen Zumba-instructeurs met een van Zumba Amerika afkomstig certificaat zijn officiële Zumba-instructeurs. Instructeurs met een certificaat zijn te vinden op www.zumba.nl. Omdat er nog weinig ZES-instructors zijn in Europa komen de meeste uit Amerika. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de locaties, die centraal gelegen en zijn en voldoende ruimte hebben. Gemiddeld nemen zo’n 50 tot 55 mensen deel aan de Zumba Basic Steps Level 1, die 2 dagen duurt. Alle andere vervolgworkshops duren 1 dag. De deelnemers aan de workshops krijgen na afloop een syllabus waar alle informatie nog eens uitvoerig staat beschreven staat en een dvd-pakket en muziek cd. Als ze eenmaal hun certificaat hebben, dan kunnen de ZIN-members zich laten registreren op de website van Zumba. Daar betalen ze een gering bedrag per maand voor en dan kunnen ze ook bepaalde zaken met korting aanschaffen of promotiemateriaal downloaden.” Lars merkt dat er veel vraag is naar Zumba Instructors. In Nederland en België zijn er inmiddels 3000 instructeurs opgeleid. In principe kan iedereen zich aanmelden voor de workshops. Er worden geen specifieke eisen gesteld. Ervaring in het geven van groepslessen is uiteraard een pre. Daarnaast is enthousiasme een belangrijk gegeven. Daar staat of valt in feite het succes van een goede Zumba-les mee. Wij proberen de kwaliteit van de Zumba-instructors zo goed mogelijk te bewaken door tijdens de workshops feedback te geven. Daarbij kunnen ze altijd met vragen bij ons team terecht. Slim is ook om een Zumba-les te volgen of te gaan kijken bij een dansschool waar Zumba wordt gegeven. Van belang is dat Zumba op een goede manier wordt gegeven en alles technisch goed wordt uitgevoerd, maar de hoofdmoot is plezier en fun. Elke les moet een feestje zijn. Dat is een van de drijfveren van Zumba. Belangrijk is ook dat de instructeur zijn eigen identiteit houdt. Het mooie van Zumba is dat je eigen les kunt opbouwen. Er komen ook steeds meer programma’s bij. Afgelopen september hebben we Zumba Aqua geïntroduceerd. Waarom Zumba zo succesvol is, daarover heeft Lars wel een mening: “Zumba is fun en gemakkelijk toegankelijk. Iedereen van jong tot oud kan in zijn eigen tempo meedoen. Zelfs mensen in een rolstoel. Laatst hebben een workout gedaan in een verzorgingstehuis en de mensen daar reageerden razend enthousiast.“ Lars verwacht dat Zumba Gold heel populair wordt. Dat ontwikkeld is voor de actieve oudere volwassenen en voor degene die langzaam conditie willen opbouwen. Dit programma is ook uitermate geschikt voor mensen met overgewicht. Kortom Zumba is plezier, fun en voor een brede doelgroep geschikt. Join the party.

Loet van Bergen

Zumba update I InNOVATIONS

body LIFE 1I2010 I

Edities